Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Sign in to follow this  
  • постове
    34
  • коментара
    6
  • прегледа
    54261

Вярвали ли са ранните християни в прераждането ?

"Доктрината за прераждането е ерес единствено за по-късното Християнство. Много християни не знаят, че идеята за многократните завръщания на човек на Земята, за християнството съвсем не е нова.

И в първи век от новата ера, и във втори, а дори и в трети в много църкви учители са преподавали и закона на причинно-следствената връзка, и закона за повторното раждане. Но само един век след смъртта на Иисус ортодоксалните богослови започнали да осъзнават каква голяма опасност за устойчивостта на тяхната власт над хората, се крие в тези закони. Те със зъби и нокти са се стараели да внедрят в съзнанието на хората, че спасението може да се получи само от Църквата, но именно идеята за прераждането разрушавала тази власт. Разрушавала я до самите й основи.

В продължение на много векове, много поколения Църквата е трябвало да се бори против идеята за прераждането, да се бори докато тази доктрина, явяваща се основата на всички древни духовни учения, не бъде заклеймена като ерес. Почти 500 години ортодоксалните богослови е трябвало да участват в много трудни спорове с привържениците на превъплъщението. Но победата е била постигната единствено с обединените усилия на Държавата и Църквата, когато в средата на 6-ти век, църковният олтар се е обвързал с императорския трон. И въпреки,че законите на човешката еволюция не са подчинени дори и на императора, той все пак си въобразил, че и космическите закони попадат в неговата власт. И законът за прераждането...бил отменен.

Особено жестока е станала борбата с привържениците на превъплъщението между трети и шести век- след смъртта на Ориген, виден християнски философ, богослов и писател. Ориген не само учил на закона за причинно-следствените връзки и прераждането, но е оставил и философски труд, където той прямо говори за предишните съществувания на душата и повторното й завръщане на Земята, където животът на новата личност се развива, вземайки се предвид предшестващи причини, зародени в минали животи.

И все пак, въпреки преследванията, учението за повторните завръщания на душите на Земята се разпространило практически по целия християнски свят.

Още в седми век то се е изучавало в християнската секта на павликяните в България и Босна. Пак тук на Балканите през десети век учението за прераждането се е изповядвало от християнската секта на богомилите. А християнската секта на катарите, основана около 1150 г. в най-католическата страна в Европа- Франция (а също и в Италия) - е учила превъплъщението даже в най-мрачните и опасни за знанието средни векове. Кръстоносният поход против катарите, обявен в 13-ти век от Римския Папа, завършва с техния разгром, и след това цяла Европа вече е била обхваната от огньовете на Инквизицията. Несъзнателният страх от тях е жив в сърцата на много християни и до ден днешен.

Но мрачните времена все пак приключили. Започнала епохата на Възраждането на разума. И за пореден път на светло излязла унизената човешка мисъл.

В съвременния Юдаизъм съществува едно негово течение, което се нарича Хасидизъм. Началото на движението на хасидите било поставено в Полша, след това се разпространило в цяла Източна Европа. В основата на Хасидизма лежи учението за прераждането, което е взаимствано от средновековните юдейски мистици- кабалисти.

Равинът Израил Баал Шем Тов (1700- 1760) е основоположник на движението на хасидите (днес те се отличават с пейси -дълги къдрици, спускащи се от слепоочията, черни шапки и дълги черни палта).

Идеята за прераждането проникнала даже в самото сърце на Християнската Църква.

Може би за това, че в края на 20-ти век 25% от католиците в САЩ вече признават прераждането, до известна степен е "виновен" и полският архиепископ Пасавали (1820-1897) , съвременник на Е.П.Блаватска. Архиепископът открито признавал прераждането и по този начин като че ли дал "зелена светлина" на други свещенослужители и енориаши. Веднага след като той заявил, че идеята за повторното раждане не само не противоречи на учението на Христа, но и помага да се намерят правилните отговори на по-рано неразрешими въпроси, много полски и италиански свещеници споделили убежденията на Пасавали.

Но ако през 20-ти век сред свещениците симпатията към идеята за повторното раждане все още е по-скоро изключение, отколкото правило, това съвсем не означава, че сред мълчаливите католически Никодими няма хора, споделящи тази идея. А в новия Век, въобще не е изключено, и сред руските православни архиепископи също неизбежно да бъде обявен и техен собствен Пасавали. И той би имал чудесен адвокат- най-видният християнски учител от първите векове, преподавал през трети век в школите на Александрия и Палестина заветите на Христа, все още ненарушени в следващите векове. Името му е Ориген.

Ориген е живял 69 години. Когато се е родил, а това е било през 185 г., Учението на Христа още не е било засипано с пепел. Но когато Ориген е правил последните си стъпки на Земята в 254 г., той е стъпвал вече, както е казала Елена Ивановна Рьорих, по последните загасващи въглени. Ориген, възпитаник на идеите на Платон, Питагор, гностиците и нео-платоническата гръко-римска школа (а всички те са проповядвали идеята за превъплъщението, както впрочем и Климент Александрийски) е придал научен смисъл на учението на Христа, той е настоявал за философски подход към Свещените писания на евреи и християни. Ориген отказвал да приеме буквално алегорията в Книга "Битие" и алегориите на Христа. По-късно, в книгата "За Началата" той ще напише, че към повествованията, изложени в буквален смисъл са приложени такива разкази, които не могат да бъдат приети в исторически смисъл, но може да се разбират (единствено) в духовен смисъл...

Почти 300 години след смъртта на Ориген (около 543 година), император Юстиниан I (управлявал 527-565 г.), фактически ръководел живота на Църквата, назначавал епископи и дори хвърлил за няколко години в Константинополския затвор Римския Папа Вигилий, който не се е съгласявал с него, издал указ, осъждащ приципите на Ориген, включително, разбира се и учението за предишните съществувания на душата.

Указът гласил: "Анатема срещу Ориген и всички, които мислят по подобен начин ".

Местният събор в Константинопол (който след разпада на Римската Империя през 5-ти век останал столица на Източната или Византийска Империя) утвърдил указа и заставил всички епископи да го подпишат. Само Папа Вигилий не поискал да подпише този документ, за което и бил арестуван от императора.

През 553 г. Юстиниан свиква Петия Вселенски събор. Вигилий I отказал да присъства и да изследва писанията на богословите, които императорът е щял да предаде на анатема. Първият път съборът е бил свикан през Май 553 г. в Агия София - знаменитият храм в Константинопол. Сред 14 анатеми в списъка с еретици, в 11 анатеми се упоменава името на Ориген.

Петият Вселенски събор отменил доктрината за прераждането на душите и по този начин в ортодоксалното Християнство била наложена забрана на древната вяра в повторното раждане на човек на Земята...

/Из книгата "Посланикът на Утринната Звезда Христос и Неговото Учение в светлината на Съкровеното Учение на Шамбала, VII том - Лариса Дмитриева "/

 

"Ако може да се докаже, че едно нематериално и разумно същество има живот в себе си независимо от тялото и, че е по-зле в тялото, отколкото извън него, тогава без съмнение телата имат само второстепенно значение и възникват от време на време, за да отговарят на различните условия на разумните същества." (Ориген, из "Подбрана библиотека на Никейските и След-Никейски Отци на Християнската Църква" )

 

"Така че, всички онези, които слизат на Земята - съобразно със своите заслуги или с това място, което са заемали там (в света, т.е. в съответствие с предишните опитности - Ред.) - в този свят е определено да се родят в различни страни, между различни народи, в различни връзки, с едни или други слабости, и да произхождат или от богобоязливи, или от по-малко благочестиви родители. Така, понякога се случва ,че израелтяни попадат сред скитите, а бедни египтяни се озовават в Юдея."

(Ориген- "За началата"- трети век сл.Хр. превод: П.Петрова)

 

"Имал ли съм някакъв житейски период, предшестващ ранното детство? Бил ли е това този период ,който аз съм прекарал в майчината утроба или някакъв друг?...А какво е било преди този живот, о Господи на моята радост, пребивавал ли съм някъде или в някое тяло? "

( Блажени Августин -"Изповеди " -ок.397-398 г. сл.Хр.)

origen.jpg   



0 Коментара


Recommended Comments

Няма коментари за показване

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега
×