Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Sign in to follow this  
Донка

Как да подготвим детето за новата учебна година

Recommended Posts

Остана една седмица до началото на новата учебна година. Как подготвяте детето си ( а и себе си) за първите дни? Само тетрадките и учебните пособия ли влизат в графата "подготви навреме"?

Кави са вълненията, очакванията, опасенията, въпросите на родителите? А на децата?

Как се готвят родителите? А как децата?

В какво се състои психическата настройка за новия режим на живот в семейството?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Най-трудно ще е с дневния режим - понастоящем гледаме няколко сериала, с часове сме на компа, а Сънчо ни приспива чак след полунощ...

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest pavletA

Да, много интересна тема Донка.И аз се замислям за новата учебна година, разговорите са най- хубавото нещо , което насочва вниманието на детето към смяната на обстановката.Преди няколко сутрини малък детски глас ме стресна с вика:"Не искам да ходя на градина"Наложи се да обяснявам, че вече не сме в такова учебно заведение".Радвам се, че в новото училище направихме лек преход, в смисъл започна подготвителна група със седем деца, ядро приятелчета ще има.Друг момент, е че персонала на училището, учители, охрана ни разказват как XII- класници си играят с малките деца от първи, втори и други малки класове.Звучи обнадеждаващо. Друг момент са и професионалните гимназии с големите деца, особено ако започват от седми клас.Тревогите ми са, поради факта, че специалните предмети са нещо различно.Където и да си ученик, започваш от начало и трябва много старание, възприемане на информация, уважение към учители и адаптиране към нова среда.Изисква се повече воля да тръгнеш в дадена насока.Да си създадеш имидж веднъж и вече е лесно. Ставането рано е най-травмиращо за едно дете.Мои познати приготвят край детското легло шоколад и "Фанта", други родители ми споделят за включване на канали с детски филми.Аз практикувам събуждане с музика, след това някакъв смешен разговор да събудя веселото настроение. Изобщо моята концепция е разговори, разговори и пак разговори.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо6

Най-трудно ще е с дневния режим - понастоящем гледаме няколко сериала, с часове сме на компа, а Сънчо ни приспива чак след полунощ...

Училището пречи на сериала и забавленията. Може би трябва да се въведе обучение с хипноза, за да се намали драстично времето за учене. Също така може да се създадат много роботи, които да работят вместо хората. :sorcerer:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Благодаря ви, майки! Ценни впечатления и опит!

За проблема с режима - моите впечатления са, че той е започнал в момента, в който дневният режим се дели на "ваканционен" и "учебен". Имам наблюдения над децата, чиито родители успяват да запазят стеротипите на децата и през ваканцията. Не става с натиск. Първо - самите родители понякога се поддават на удобството детето да не им пречи (като спи до 12), да не е нужно всяка вечер да се води един и същ разговор за лягането (на мен баща ми е изключвал бушоните, естествено за книга, не за комп) и все подобни досадни задължения през учебно време. Има родители, които през ваканцията "оставят децата да се наиграят на воля" - прикривайки с тази формула своята родителска "отпуска".

Има и други родители - ваканцията е времето да общуват с децата си и да им дадат това, което в учебно време е трудно заради редовните занятия и домашните. Има деца, които от малки се учат да разпределят свободното си време и да не го пилеят, а да го запълват с интересни занимания - нещо като "училище-живот". Естествено, родителите имат основната заслуга за това. За съжаление, училището е абдикирало от ваканциите и почти не дава подкрепа на родоителите, макар да има потенциала.

Но ако вече сме изпуснали ваканцията, тогава какво?

Децата много добре осъзнават какво ще се случи след първия учебен ден, но по детски отлагат. може би един съвсем искрен и добронамерен разговор - като с отговорни съзнателни хора и да се направи заедно един план за постепенна адаптация... Но в никакъв случай наложен от родителите, а избран от детето. С малките - игра на училище, но не с диктовки или решаване на задачи. Нека да бъде едно "зелено училище" в последните дни от ваканцията, което събужда познавателната активност и навиците на детето.

Можете да започнете от филмчетата - да не остават просто зяпане в екрана - защо не опитате да поговорите с тях кой е любимия филм, герой и защо...

Рисунките са много лесен и удобен мост - всички деца обичат да рисуват, когато никой няма намерение да ги оценява. Опитайте с различните техники - не само с моливи. Има една техника, която и възрастните обичат - групова рисунка - щафета. Един от вас започва с малък елемент, който обаче, не подсказва цялото, което си е намислил - например - полукръг. Вторият участник допълва полукръга с нещо свое, с което идеята на рисунката се променя. Следващият допълва още нещо и така докато се получи обща рисунка. Надявам се, разбрахте идеята.

Има такава игра и на думи - на лист хартия първият записва буква, вторият дописва втората буква на думата, която си е намислил, третият - също, така обикаля. Условието е всеки, който дописва да има предвид точно определена дума, без да я казва на останалите. Ако сте повече, получава точка този, който сложи последната буква на думата така, че да не може да се продължи и да има смисъл. Няма да обяснявам колко умения тренира.

Е, можете да си спомните и намерите и други подобни занимания.

Важното! - децата и родителите заедно! да се занимават с познавателна и интелектуална дейност, със спорт, изкуство и музика, но без скука и задължения. В ниукакъв случай не правете грешката да напомняте и да плашите какво ще им се случи след 15 септември. Опитайте се да им напомните хубавите неща в училището... Или те на вас по-добре.

И аз май направих грешката да ви отегча с това удължено мнение. Има още много идеи по темата - очаквам ви!

Редактирано от Донка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Според мен не е добре да има разлика (или поне голяма разлика)

между режимите през ваканциите/уикенда и учебното време.

Часовете за лягане може и да имат леки вариации поради промяната на изгрева и залеза, но е добре те да са малки.

У нас има почти еднакъв режим през цялата година - стремим се ( и не винаги успяваме)

ставането на всички да е малко преди изгрев и лягането да е около залеза (макар през зимата това да е напълно невъзможно).

Така се избягва идеята, че през ваканциите и уикендите се излежаваме и това е прекрасно.

Защото следва идеята - искам винаги да се излежавам, а това поражда проблеми при по-големите ученици.

Например, ако се става рано сутрин в събота и се отиде на екскурзия/планина,

то от една страна се подържа един постоянен биоритъм,

а от друга се става с идеята,

че всеки ден се учи по нещо, макар и по различен начин - не на чин, а сред природата.

Децата обичат филми и анимации, които са много по-интересни по училищните домашни.

Но ако продобият навика да гледат документални филми, то от една страна учат много нови факти за природата, човешкото тяло, историята, географията;

а от друга - остават в един реален свят, а не се омайват от измислени рисунки.

Филми за човешкия мозък, интелекта, спорта, волята биха насочили вниманието им в училищна посока.

А Колибка има много такива .....

Planet Earth, 2006

Family life of animals

Animals are beautiful people

Human body - pushing the limits, 2008

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Лятото е още в разгара си, но... от ваканцията остана месец. С какво се занимават децата у дома и навън? В "епохата" на социалните мрежи дали не изместват фокуса на развитието си? Книгите част ли са от живота им, или интересите им са насочени към бързо грабващи вниманието сериали или клюкарско сърфиране? Продължават ли да пеят и танцуват, да рисуват докато са в "почивка"? А може би точно времето за почивка, е най-доброто за това?

Можете ли да споделите интересни и полезни за учениците издания, които могат да им отворят вратите към вълшебството на книгите и магията на изкуствата? 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега
Sign in to follow this  

×