Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Guest devashaktika

За названията "дъновизъм" и "дъновисти"

Recommended Posts

Тук ще си позволя да не се съглася с Беинса Дуно. :whistling:

Последователите на Христа наричат християни, последователите на Буда - будисти, последователите на Мохамед - мохамедани, последователите на Анастасия - анастасиевци.

Жителите на Швеция наричат шведи, на Германия - германци, на Франция - французи.

Какво лошо има в това, че последователите на Петър Дънов в обществото са познати като "дъновисти"?

Това никога не съм го разбирал.

Редактирано от Канел

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Аз също мисля като Канел.

Важна е думата, но според мен е по-важно какво влагаш в нея: като чувство, емоция, с какъв тон я изказваш, в какъв момент и как я изразяваш.

Може би защото съм непросветена, но не разбрах какво лошо има в определението "Дъновисти"? И къде или в какво всъщност се корени проблема?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Тук ще си позволя да не се съглася с Беинса Дуно. :whistling:

Последователите на Христа наричат християни, последователите на Буда - будисти, последователите на Мохамед - мохамедани, последователите на Анастасия - анастасиевци.

...

Т.е. 1) живите учения се превърнаха в мъртви религиозни догми, 2) култът към основателите измести истината в учението, а 3) последователите приемаха принадлежността си към даденото учение като някакво огромно свое духовно постижение, което подклаждаше тяхната гордост, чувство за избраност и превъзходство над останалите.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Аз дойдох в България да кажа на българите истината, да им посоча правия път. И, вместо да ме послушат, те ме накичиха с различни епитети: лъжец, самозван пророк и др. Като се върна на слънцето, ще взема със себе си всички епитети, там ще напиша книга с бележки и впечатления от прекарването ми в България. От моята книга ще зависи бъдещето на България и на българския народ. Ако ме питате, кой съм всъщност, и какъв съм, покрай многото епитети, дадени от вас, казвам: Аз съм един екскурзиант. Може да питате и за Христа, кой беше и отде дойде. Това не е моя работа. Аз мога да говоря само за себе си. Казвате: Какъв е произходът на фамилията, в която дойде? – Фамилията ми е Дънов, но това е псевдоним. Бащата на моя дядо бил много як, здрав човек, като дъно. От тая дума произлиза прякорът Дънов. Дъно има и бъчвата, и реката, и морето – интересно е, за кое дъно се отнася. Навсякъде има дъно. Горко на оня, който няма дъно! Ето защо, когато ви наричат „Дъновисти”, ще знаете, че не сте мои последователи, но сте хора с дъно. След всичко това, трябва ли да ви наричат дъновисти? Аз не съм ви турил дъно. Думата „Дъновизъм” е прозвище. Ако се говори за чешма, желая тя да няма дъно. Ако се говори за човек, желая той да има не едно, не две, а много дъна. Горко на оня, на когото се запушат гърлото и червата! Отде ще влезе и излезе храната? Нещастен е оня, който има само по две дъна – в ума и в сърцето си. Едно от дъната на човека трябва да бъде плоско. Върху него Бог ще се проектира като светлина, да осветява човешките умове.

Като го видя Петър (Неделни Беседи, 20.04.1919 Неделя, София)

Канел и smehy,а аз просто ще се съобразя,като се опитам да разбера това,което казва Учителят по въпроса.

Редактирано от Розалина

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Т.е. 1) живите учения се превърнаха в мъртви религиозни догми, 2) култът към основателите измести истината в учението, а 3) последователите приемаха принадлежността си към даденото учение като някакво огромно свое духовно постижение, което подклаждаше тяхната гордост, чувство за избраност и превъзходство над останалите.

1. Това няма връзка с прозвището. Поседното служи за по-лесно класифициране на света.

2. Самите религии често са разделени на конкурентни и дори враждуващи фракции, например православие, католицизъм и протестанство. Така че култът към основателите тук въобще не е помогнал.

3. Как беше вица: входа е 2 лв, изхода - 5. Да се покръстиш е лесно, да живееш според новия морал - трудно.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ако уважаваш някой, ще го наричаш с името с което ти се представя.

А между другото, християните не се наричат йешуисти. Будистите не се наричат сидхартисти. Бхактите не се наричат кришнаисти. До колкото знам и даосите не се наричат лаодзисти.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Как мислите,защо Учителят е обръщал внимание на въпроса и го е коментирал пред последователите си и хората,които са посещавали неделните беседи.?

Мисля,че е добре да си дадем отговор на този въпрос.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ако уважаваш някой, ще го наричаш с името с което ти се представя.

Да де, ама когато някой ми се представя като "негово велико пресветейшество" не ми остава нищо друго освен да го скастря и да му напомня да не се превъзнася, защото обижда всички останали "обикновени" хора.

А между другото, християните не се наричат йешуисти. Будистите не се наричат сидхартисти. Бхактите не се наричат кришнаисти. До колкото знам и даосите не се наричат лаодзисти.

Да, а дъновистите не се наричат петровисти или беинсисти, а дъновисти. :whistling: Къде е разликата?

Извинявам се на всички, но нима предпочитате да ви наричат "всемирни бели братя" вместо "дъновисти"?!:blink:

Редактирано от Канел

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ами аз предпочитам да ме наричат просто обикновен свободен човек.

Не се смятам за никакъв ист.... Но ако някой има нужда да се числи към определена група, нека нарича себе си както иска.

Доскоро не ми ставаше приятно, когато ми лепяха на мен и на приятелите ми етикета. Обаче напоследък не си губя времето да мисля за това - ако някой все още не може да разбере какво означава свободен човек и има нужда да слага себе си и другите хора в шишенца с етикети и да ги нарежда по лавиците на ума си.... ами да си играе...

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

В подкрепа на казаното от Донка и надявам се също обяснение за Канел и smehy:

Но някои питат: „Ти кой си?“ Не е въпрос аз кой съм. Други питат: „Кой е Христос?“ Не е въпросът и Христос кой е. В света има само един, и Той е Бог на Любовта, Който се проявява както иска и чрез когото иска.

Не правете никому насилие, нито оклеветявайте

Също, много показателен е цитата на Розалина за асоциацията с думата "дъно",която споделих още преди да го прочета. Чувството и емоцията на думата, нейното въздействие се съдържат и във вибрациите, които тя носи smehy. Ето Тук имаме цяла тема за това, която касае съвременния език, но има отношение и към тази тема, мисля.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Добре де, хората трябва да знаят как да наричат последователите на учението на Беинса Дуно. "Всемирни бели братя" звучи адски претенциозно и надуто. Няма ли да е смешно някой да каже "на Рила има събор на всемирните бели братя" вместо "на Рила има събор на дъновистите"?

Щом Бог се проявява както си иска, защо тогава се притеснихте от едно име? Още повече, че това е широко разпространена практика по целия свят и в науката, и в обществото, и в религията, и във философията.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Добре де, хората трябва да знаят как да наричат последователите на учението на Беинса Дуно. "Всемирни бели братя" звучи адски претенциозно и надуто. Няма ли да е смешно някой да каже "на Рила има събор на всемирните бели братя" вместо "на Рила има събор на дъновистите"?

На първия въпрос - “ученици на Бялото Братство”. А за Рила - "събор на Бялото Братство".

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

А и йогите не се наричат патанджалисти или пък йогананданисти. Практикуващите айкидо не се наричат оямисти.

И пак повтарям: ако уважаваш някой, се обръщаш към него с името, което той желае. Така е по целия свят. :) Не съм срещал някой от Общество Бяло Братство да казва: аз съм всемирен бял брат. Поне официялната позиция не е такава.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

По-близо да си, Господи, до мен със Своята сила, мъдрост и познание. По този начин ще бъде силен всеки народ, по този начин ще бъде силен и българският народ. Ако българите слушат Господа, народ и половина ще бъдат. Употребявам българския израз “човек и половина”, което значи много добър и умен човек. Всеки трябва да носи тази мисъл със себе си: обединение и единство навсякъде. Някои мислят, че съм дошъл да разединявам. Не, да съединявам, да обединявам – затова ме е пратил Господ тук на Земята. Даром съм взел – даром ще ви го дам. Не искам друго, освен вие да любите Господа. А за мен нищо не мислете. Аз бих желал българите да приемат това учение, а после нека заличат името ми, нека ме забравят. Знаят ме тук като г-н Дънов, а не знаят какво е моето истинско име. Един ден как ще ме търсят? Ще ви въздигна

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

А и йогите не се наричат патанджалисти или пък йогананданисти. Практикуващите айкидо не се наричат оямисти.

И пак повтарям: ако уважаваш някой, се обръщаш към него с името, което той желае. Така е по целия свят. :) Не съм срещал някой от Общество Бяло Братство да казва: аз съм всемирен бял брат. Поне официялната позиция не е такава.

Добре, braman, разбрах какво ми обясняваш. Последователите на учението на Щайнер не се наричат щайнеристи, а антропософи, например. Лутер пък създава простестантството.

От друга страна бели братства с лопата да ги ринеш. Бялото братство на Мария Цвигун също е "бяло братство". Черното братство и то се кичи с това име. Дали някой е бял брат не е въпрос на наименование, а на същност. Затова предпочитам "дъновисти" пред "бели братя".

Добре, че забравихме, а вие не видяхте това време.

Сестра Донка, я си провери сметките. ;)

Редактирано от Канел

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо

Дъновистите не са ли нещо като духовни демократ - комунисти. :)

Редактирано от Христо

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Последователи на Учителя.

Братя и сестри в Бялото Братство,в Христа.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Малко разяснения върху понятието “дъновист”, което се използва от хора с малко информация по въпроса, а от някои даже нарочно.

На Изток, когато даден човек поеме духовна мисия (и получи посвещение) получава и ново име, което обикновенно да отговаря на новата същност, трансформацията която е станала. В някои клонове на будизма и хиндуизма например имената завършват на Анда, което значи светлина. Посветените започват да светят, или както казват стават светещи. Това е за учениците.

Сидхарта, след като станал Буда, казва че и една частица не е останала от старото му аз.

В човекът Исус се проявява същността на Христос. И когато учениците идват при него той поставя ръка на главата им и казва: от днес ти ще бъдеш Петър, ти ще бъдеш Симеон и т.н. Виждаме същия метод на работа.

Още през 1906г-1907 на един от първите събори във Варна, Учителя казва, че тука няма никакъв Дънов. И после често е заявявал, че Дънов вече го няма.

"По някой път се смея. Казват: господин Дънов е така и така. Дънов те не са го виждали. Един параван е. Ако някой автомобил, в който е влязъл някой, като видиш автомобила, виждаш ли този, който е в автомобила? "

(Двата принципа)

“Ще се научите да предавате учението на Бялото Братство. Да не казвате, че това е учението на някой си Дънов, че той го е измислил. Ако аз съм го измислил сега, утре ще дойде Иван, някой Петко, някой Стоян. Е, какво ще стане ако ние измисляме нещата.”

(из Неделните беседи)

“Един Господ – Бог на Любовта. Никакъв Дънов! Когато влезете в Любовта на Бога, тогава ще се напишат имената на всички, които са работили за тая Любов... Други казват, че той е учен, свет човек. Не, само Бог е учен, само Бог е свет. Ако в мене живеят Божията Любов и Божията Мъдрост, тогава мога да бъда учен, моа да бъда свет човек. Не е свет човек, оня в когото не живеят Божията Любов и Мъдрост. Свещеници и проповедници, в които не живеят Божията Любов и Мъдрост, не са никакви свещеници и проповедници.” (Новият човек)

„И аз като ви говоря, това не го казва господин Дънов, а цялото небе говори чрез мен.”

("Растете в благодат!" от 07.01.1917 г.)

Явно е че не може да се говори за "дъновисти", а за ученици на Учителя Беинса Дуно или за ученици на Бялото Братство.

- Как да се наричаме? - питат учениците

- Ученици на Бялото Братство – отговаря Учителя

(източник: Съброни Беседи, 1919г)

За жалост термина "Бяло Братство" в днешно време често се разбира погрешно. Повече информация в текста от библиотеката Великото Всемирно Братство и в темата Всемирното Братство .

Няколко думи за учението на Бялото братство от Учителя:

„Учението на Бялото Братство е неизменно. То е основано на канара, която не може да се разбие. В това учение още от създаването на света, още от самото начало има ред факти, които са записани и се пазят. И един ден, когато вие се развиете, ще четете това, ще видите, каква е историята за създаването на света от началото до сега. Ще разберете всички стадии, през които сте минали, ще почнете да виждате тези фази. Те ще се явят пред вас като живи картини. Струва си да бъдете ученици на великото Бяло Братство, понеже Учителите на това Братство държат всичката архива на Космоса. Те пазят книгата на живота и всички вие трябва да изучавате тази книга. По-голямо благо от това няма. Ще се стремите да придобиете това изкуство. Изведнъж няма да дойде, но постепенно. Един ден ще си кажете: “Благодарим, че тръгнахме в този път”. Колкото по-рано тръгнете, толкова по-добре. Колкото по-късно тръгнете, и по-късно ще стигнете.”

(Разговорите при седемте рилски езера, съставители: д-р Методи Константинов, Боян Боев, Мария Тодорова, Борис Николов; глава: Всемирното Бяло Братство през вековете)

Според историческата информация, която е останала, промяната в Петър Дънов е станала 1897г.

“Едно от най-важните събития в живота му се случва на 7 март 1897г. На тази дата “настъпват събития без никакъв външен ефект. На езика на езотерическата наука то се нарича посвещение. Това е един свещен миг или час, когато пратениците от небето, от каквато и степен да са и с каквато и мисия да са дошли, биват посвещавани от същества, за които не можем да приказваме. В тази среща те ясно виждат своя път и получават указания за това, което предстои да сторят.” От този момент нататък, ще бъде писано за същия човек като за една нова личност, претърпяла една необикновена вътрешна трансформация. Това символично ще се показва чрез използването на почитателното Учителят Беинса Дуно или просто Учителят” (източник)

В своите беседи и лекции Учителя е оставил хиляди правила и методи за вътрешна работа, както и методи, които могат да бъдат приложение във всички сфери на съвременния живот – наука, изкуство, духовност и т.н.

“Тези идеи, които излагам в беседите и лекциите, вие и сами може да намерите. Но за всяка идея трябва да работите 25 хиляди години, за да я намерите. Да кажем, че в една беседа има 10 идеи, тогава колко години ви трябват да намерите идеите, които са само в една беседа? А колко такива беседи има? Затова с тези беседи и лекции се съкратява извънредно много времето за вашето развитие.” (из записки на Боян Боев)

Може би ще минат много години преди българите да разберат какво е направил за тях като народ, а и за всички търсещи Учителя.

”Един ден българите ще разберат, че съм им бил голям приятел.” (том “Бог е Истината”)

Благодаря на Иво за изчерпателния отговор ,с който се осветлява една истина.:feel happy:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

- Как да се наричаме? - питат учениците

- Ученици на Бялото Братство – отговаря Учителя

(източник: Съборни Беседи, 1919г)

Така съм по-съгласен. Трябва да се прави разлика между "ученик на Бялото Братство" и "бял брат". Първото предполага някакъв процес на трансформация (учене), докато второто - нейното постигане. Дипломата за висше образование и съответната титла (д-р, инж., магистър) ви ги дават като си вземете изпитите, но не преди това, нали?

Аз лично се чувствам още доста сивичък и трябва дълго време да съм ученик преди да стана бял брат, ако стана някога. Много белина и перилни препарати ще трябват. :whistling:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо

:rolleyes: Не познавам такива биологични видове, Хриско...

Е,как да не познаваш. :lol: Учителят е бил привърженик на един един духовен доброволен комунизъм, знам че един дъновист ( Георги Томалевски) е писал в спомените си за братята анархисти и че ви отличават само методите. Знам че Учителят е общувал с Г. Димитров, че го е крил в къщата си(ятакувал му е). :) Има сходства, разликата е че червените комунисти са агресивни и безбожни. :lol: Но пък и червеното е по - агресивен, страстен цвят от бялото. :lol: Учителят е казвал, че частната собственост е източник на злини, че една световна федерация без граници ще помогне за решаването на много от социалните проблеми. Чел съм, че в новата култура няма да има пари. Едните са за революция, другите за еволюция. И едните, и другите са имали комуни.

Дипломата за висше образование и съответната титла (д-р, инж., магистър) ви ги дават като си вземете изпитите, но не преди това, нали?
Но даже професорите те наричат "колега". :3d_005:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Как мислите,защо Учителят е обръщал внимание на въпроса и го е коментирал пред последователите си и хората,които са посещавали неделните беседи.?

Мисля,че е добре да си дадем отговор на този въпрос.

:thumbsup:

Учителя е знаел, какво ще се случи. Познавал е прекрасно народопсихологията ни и човешката природа. Егоизма. Та за това е оставил препоръки и всеки избира кое да следва, да послуша. Има хора, такива, които ще възхваляват или хулят. Има последователи, които по свобода на избора си са решили да попрочетат, да поприложат Словото. Хора, които се стремят да са окултни ученици, но това е трудна задача. Важно е все пак да поработим над себе си, да се променяме съзнателно и да можем да развиваме вътрешните си корективи за доброто и за нашето израстване. Като променяме себе си днес, към добро и позитивно, променяме бъдещето, света...

Ако на някого му харесва да ме нарича или да се нарича дъновист, бял брат или сестра, ученик то и следва да е разбрал смисъла на всяка от тези думи. Но външните названия не са толкова съществени, както каза Донка, те са етикети. Важен е вътрешния смисъл.

Вие, окултните ученици в България, трябва да дадете един пример, ако не на съвършенство, то поне на издръжливост, на храброст, на самоотричане, и при това като ви обиждат, да можете да издържате. Като дойде отчаянието във вас, да не се отчайвате. Като дойде маловерието във вас, да не се обезверявате. Искам да бъдете образци на една жива вяра. Никога не изгубвайте вярата си! Защото ние не гледаме на вас, какви сте сега, но гледаме, какви трябва да бъдете след 5, 10, 22 години. И тогава, който ви срещне, да каже: „Ето една наука, която променя хората!“

Имената са ви записани

Не е важно кой, как и защо ни нарича. Важно е ние да бъдем пример и да покажем, че това учение е Божествено. Да се нарече човек ученик е голяма отговорност!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега

×