Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Тримата мъдреци и султана


Guest BENITA

Recommended Posts

Трима мъдреци поискали да отидат на гости на султана,защото знаели,че султанът е мъдър.Задали му някои въпроси, но султанът се смутил.Разбрал, че тези мъдреци задават сложни въпроси.Искал да си помогне и извикал Молла Насредин-един суфи-мъдрец.След малко Молла Насредин идва с едно магаре,двамата се люлеят насреща на тримата мъдреци.Мъдреците, като го видели, се засмели и първият мъдрец казал: Кажи, неукий, къде е центърът на земятя? Молла казал:Много просто, центърът на земята е точно под десният крак на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Почвай да копаеш и като стигнеш до дъното, ще сверим резултатите и ще се убедиш.-Така първият "мъдрец" разбрал, че не може да излезе на глава с Молла Насредин и се отказал.

Дошъл ред на втория мъдрец.Мъдреците разбрали,че е малко опасен, но продължили битката.Вторият казал: Кажи неукий, знаеш ли колко звезди има на небето?-Разбира се, тяхното число съвпада с космите и косъмчетата на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Почвай да броиш,като преброиш звездите, ела при моето магаре,аз ти го давам,ще броим, накрая ще сверим резултатите.-Разбира се, и втория "мъдрец" се отказал.

Двамата мъдреци се оттеглили с наведена глава. Дошъл ред на третия мъдрец, той бил по-смел, коварно се усмихнал и казал: О, премъдри говедарю, ти много прекрасно смяташ. Кажи колко косъма има на моята брада?-И той погладил своята дълга разкошна брада. Молла Насредин казал: Твоята брада има толкова косми, точно колкото косми има опашката на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Много просто, започваме да скубем по един косъм от твоята брада и по един косъм от опашката на моето магаре, и накрая ще сравним резултата и сам ще се убедиш, че съм прав.-И така тримата подръка се хванали с наведени глави и избягали от неукия говедар. :3d_146:

Линк към коментар
Share on other sites

  • Отговори 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Хубава притча. Благодаря ти. Nasr-ed-Din = пазител на вярата. Имало е такава титла и май в един период се е давала и на султана.

Редактирано от Станимир
Линк към коментар
Share on other sites

Да. Името Насър означава точно това - пазител на вярата и е вид титла. Дава се на лидери, защото в по-дълбок смисъл означава и борец, водач.

Линк към коментар
Share on other sites

Трима мъдреци поискали да отидат на гости на султана,защото знаели,че султанът е мъдър.Задали му някои въпроси, но султанът се смутил.Разбрал, че тези мъдреци задават сложни въпроси.Искал да си помогне и извикал Молла Насредин-един суфи-мъдрец.След малко Молла Насредин идва с едно магаре,двамата се люлеят насреща на тримата мъдреци.Мъдреците, като го видели, се засмели и първият мъдрец казал: Кажи, неукий, къде е центърът на земятя? Молла казал:Много просто, центърът на земята е точно под десният крак на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Почвай да копаеш и като стигнеш до дъното, ще сверим резултатите и ще се убедиш.-Така първият "мъдрец" разбрал, че не може да излезе на глава с Молла Насредин и се отказал.

Дошъл ред на втория мъдрец.Мъдреците разбрали,че е малко опасен, но продължили битката.Вторият казал: Кажи неукий, знаеш ли колко звезди има на небето?-Разбира се, тяхното число съвпада с космите и косъмчетата на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Почвай да броиш,като преброиш звездите, ела при моето магаре,аз ти го давам,ще броим, накрая ще сверим резултатите.-Разбира се, и втория "мъдрец" се отказал.

Двамата мъдреци се оттеглили с наведена глава. Дошъл ред на третия мъдрец, той бил по-смел, коварно се усмихнал и казал: О, премъдри говедарю, ти много прекрасно смяташ. Кажи колко косъма има на моята брада?-И той погладил своята дълга разкошна брада. Молла Насредин казал: Твоята брада има толкова косми, точно колкото косми има опашката на моето магаре.-Как ще докажеш това?-Много просто, започваме да скубем по един косъм от твоята брада и по един косъм от опашката на моето магаре, и накрая ще сравним резултата и сам ще се убедиш, че съм прав.-И така тримата подръка се хванали с наведени глави и избягали от неукия говедар. :3d_146:

Мъдростта е в обикновените прости неща.Не е нужно много да си чел или да си запаметил много знания.Нужно е само да си отворен със цялото си същество към природата и да искаш да мислиш добронамерено а след това да се позовеш и довериш на най-дълбоката си същност.Мисля че това е един от многото пътища които водят към мъдростта.Учудвам се че аз изразявам точно това мнение защото винаги съм се осланяла на авторитети но тази притча ми показа че има и друг път.БЛАГОДАРЯ ВЕNITA!!!

Линк към коментар
Share on other sites

Мъдростта е в обикновените прости неща.Не е нужно много да си чел или да си запаметил много знания.Нужно е само да си отворен със цялото си същество към природата и да искаш да мислиш добронамерено а след това да се позовеш и довериш на най-дълбоката си същност.Мисля че това е един от многото пътища които водят към мъдростта.Учудвам се че аз изразявам точно това мнение защото винаги съм се осланяла на авторитети но тази притча ми показа че има и друг път.БЛАГОДАРЯ ВЕNITA!!!

:v::3d_053::3d_041:

Линк към коментар
Share on other sites

Бенита! :feel happy: Благодаря и от мен.

Цвета! :thumbsup:

На мен ми направи впечатление и още нещо - тримата мъдреци са отишли да изпитат мъдростта на султана (а що за мъдрост е това да изпитваш мъдростта на другия??)

Тримата задават въпроси, чиито отговори не могат да се проверят (мъдрост ли е нещо, което не може да се изживее?)

Мъдростта на Молла Насредин? - труден въпрос.

Може би той съпоставя едната неопредленост с друга също такава неопределеност и посочва какво ги свързва - невъзможността да бъдат доказани, проверени, изживяни... с което и въпросите и отговорите им загубват смисъл...

Дали и в живота си понякога не се опитваме да намерим центъра на земята и да преброим звездите...? :hmmmmm:

Линк към коментар
Share on other sites

Права си мила Донка!!! :thumbsup:

А такава мъдрост ли ни е нужна и мъдрост ли е мъдростта на тези които знаят факти,които никога не са проверили или усетили,които са чели и смятали,на мъдрост ли се учим в училище или на знания,малко от които сме придобили след опити в лаборатория,след разходка в планината вместо като неуспоримо дадени в учебника.В замяна притежаваме едно ''сухо знание''за нещата.Притчата показва според мен точно това,че мъдростта се крие в съвсем друго..... :thumbsup2: Това ме отнася много много далеч...но може би трябва да се прехвърля в друга тема,започната от теб :)

Бенита благодаря!!!!

Линк към коментар
Share on other sites

Умна приказка . Аз много обичам всякакви приказки и притчи ,изчела съм огромни количества приказки , но най - обичам една индийска за 3-мата братя , които трябвало да наследят имота на баща си .

И тъйкато бащата не искал да разделя на равни части имота си , решил да им зададе изпитание и то да бъде решаващо за избора му на наследник .

Заделил по 10 рупии за всеки един от братята и им казал така :

Нека всеки да реши как ще оползотвори рупиите , целта която ви поставям е да напълните по една стая.

Давам ви един ден за размисъл .

Единият брат отишъл и купил за 10 рупии сено , толкова , че да запълни цялата стая .

Вторият брат похарчил 10 рупии за да купи памук , достатъчен , за да напълни стаята до тавана .

А третият брат отишъл и купил една малка газена лампа за 2 рупии .

На вечерта бащата събрал 3-мата си сина и поискал да види резултата от техните усилия .

Видял пълната стая със сено , разровил се и в стаята пълна с памук , но много се изненадал като видял

последната стая празна , само една лампа имало, запалена в нея .

И попитал :

-Синко ти с какво напълни твоята стая?

И 3- ят син отговорил :

- Със светлина . Дори ми останаха 8 рупии и утре ще мога да купя достатъчно стока , с която да търгувам .

Разбира се , този отговор , бил напълно достатъчен за бащата , за да определи за свой наследник 3-я си син .

Линк към коментар
Share on other sites

А аз харесвам приказката за китайския старец, който отговарял по един и същ начин, каквото и да му се случело:"Не се знае кое е за добро и кое не е за добро".

Този старец имал един единствен син и един единствен кон. Веднъж конят му се изгубил и селяните започнали са го съжаляват. Тогава той им отговорил:"Не се знае, може да е за добро, а може и да не е за добро".

И наистина, след няколко дена конят му се върнал и с него дошли и още няколко степни коня/не си спомням точно колко бяха/.

Тогава селяните започнали да му бладзосват :) , но и този път той им отговорил:"Не се знае, може и да не е за добро".

И наистина, синът му се качил да обяздва един от тях. Конят го изхвърлил от гърба си и падайки, си счупил гръбнака.

Селяните пак започнали да го съжаляват, но и този път старецът отговорил по същия начин: "Може да е за добро".

И наистина, не се минало много време и царски пратеници дошли в селото да набират работници за Великата китайска стена, откъдето почти никой не се връщал жив. Тъй като бил сакат, синът на стареца останал в селото и чак тогава селяните разбрали какво е искал да каже старецът с думите:"Не се знае кое е за добро и кое не е за добро".

Оттогава селяните постоянно се съветвали със стареца, тъй като го признали за най-мъдрия в селото.

Линк към коментар
Share on other sites

А аз харесвам приказката за китайския старец, който отговарял по един и същ начин, каквото и да му се случело:"Не се знае кое е за добро и кое не е за добро".

Този старец имал един единствен син и един единствен кон. Веднъж конят му се изгубил и селяните започнали са го съжаляват. Тогава той им отговорил:"Не се знае, може да е за добро, а може и да не е за добро".

И наистина, след няколко дена конят му се върнал и с него дошли и още няколко степни коня/не си спомням точно колко бяха/.

Тогава селяните започнали да му бладзосват :) , но и този път той им отговорил:"Не се знае, може и да не е за добро".

И наистина, синът му се качил да обяздва един от тях. Конят го изхвърлил от гърба си и падайки, си счупил гръбнака.

Селяните пак започнали да го съжаляват, но и този път старецът отговорил по същия начин: "Може да е за добро".

И наистина, не се минало много време и царски пратеници дошли в селото да набират работници за Великата китайска стена, откъдето почти никой не се връщал жив. Тъй като бил сакат, синът на стареца останал в селото и чак тогава селяните разбрали какво е искал да каже старецът с думите:"Не се знае кое е за добро и кое не е за добро".

Оттогава селяните постоянно се съветвали със стареца, тъй като го признали за най-мъдрия в селото.

И тази е много хубава, чела съм я . :3d_046:

Линк към коментар
Share on other sites

Умна приказка . Аз много обичам всякакви приказки и притчи ,изчела съм огромни количества приказки , но най - обичам една индийска за 3-мата братя , които трябвало да наследят имота на баща си .

Здравейте :), някъде бях чела- не си спомням точно къде :) ще карам по памет, че след грехопадението с течение на времето хората са слизали на все по-ниско ниво и са се втвърдявали все повече в материята, така че на посветените не им оставало нищо друго освен да изнесат Духовните Истини, чрез приказки и легенди.В крайна сметка този който търси-намира :feel happy: ,приказките са Духовна храна и са за хора с душа. :3d_053:

Линк към коментар
Share on other sites

"...Суфизмът няма нищо общо със знанията.Той не е свързан с тях, той е свързан с Любовта.Защото според суфи Любовта е, която унищожава разстоянието между Бога и човека, не е знанието. Любовта е, която унищожава, която премахва това разстояние.Знанието според тях е раздяла с Бога.Вие знаете в света има много знаещи хора и колкото по-знаещи, толкова повече проблеми....

Знанието е раздяла с Бога, а Любовта е сливане.Това води до друг подход, до друго разбиране.Когато има сливане, нещата се променят;суфи е избрал сливането.

Според суфи има два вида любов:първата се казва мохабба-това е обикновената човешка любов, наречена е още смътната, объркващата живота.Дали по-бързо или по-бавно,човешката любов постепенно обърква нещата;понякога действа и бързо като объркване.Днес я има, казват суфите,утре е в отпуска. В мохабба няма нито дух,нито душа, казват суфите, нито дълбочина.Какво има?Има само някакви уши,кякакъв ум,някакво сърце-това е мохабба, или сянката на Любовта.Но има и друга Любов, тя е наречена Ишк-истинската, дълбоката,преданата,неизменната Любов.При нея също нямаш уши,нямаш ум и нямаш сърце, защото си ги изгубил по Бога,т.е. по една свещена идея, по нещо Божествено, нещо дълбоко.Ще обясня:Любовта за суфи означава храма на безумието.Ще трябва да обясня тази дума, защото тя е много хубава, въобще при суфи всичко е хубаво, но има други обяснения.Думата безумие тук просто означава-абсолютната радост и затова суфите ги наричат -мъдрите идиоти :3d_146: .Такъв човек има такава пълнота, че ако някой учен отиде да му обяснява, той може да се смее от сърце до полудяване,до безумие. Но това безумие е по-дълбоко от знанията на света...

Безумието на езика на суфи означава-неизчерпаема радост, те го наричат още вино.Това безумие надминава всички знания на света, всички проповеди, всички речи,защото това е огромна радост, огромна препълненост. Те я наричат-безумие.Безумието на суфи е изпълнено с невероятна красота, затова често ги наричат-мъдрите идиоти.

Суфизмът е един тайнствен опит върху човешкото съзнание.Това е опит, при който човешкото съзнание изчезва и остава само Ишк,т.е. истинската Любов.Суфи е едно друго учение на Мъдростта, което търси начини за някои съзнания да им помотне пак по същият път, който е всъщност пътят на тази велика Любов.Суфите казват на учените,които не ги разбират:"Напълно излишно е да мислиш за Бога,Бог трябва да го живееш,Бог трябва да го любиш...

Суфи е разбрал таоил.Таоил на техния език означава-изначалния смисъл,т.е. истинския смисъл.Ще обясня суфи не се занимава с глупави филосовски анализи за Бога,никакви философий за Бога,никакви анализи.Него словото "Бог" въобще не го интересува като дума,все едно да анализираш думата "хляб".Никакви анализи,никакви размишления:суфи го яде,т.е.суфи го живее.Няма нужда от думи,от разсъждения от философия;суфи го живее.

Суфи има ясно зрение и то принадлежи на чистото сърце."В това сърце се отваря,казват суфите,едно особено око,т.е.едно особено възприятие за-хакика".Хакика означава Истината.Това възприятие е недостъпно за интелекта, това е окото което разбулва нещата.Суфите го наричат-аин джадида-новото око.То съзира отвъдностите,но не може да сподели своя опит с интелекта, с хората.Новото око говори по особен начин.Те казват:"Новото око говори чрез ишарад".Ишарад означава-намеци,тънки намеци.Това е новото око, така говори то.Това е истинското знание,което е отвъд булото,т.е. отвъд неразбирането.

СИЯЕЩАТА МЪДРОСТ-Лекции- 15-ти- том-Елеазар Хараш

Линк към коментар
Share on other sites

"...Суфизмът ...свързан с Любовта.. Любовта е, която унищожава разстоянието между Бога и човека...Любовта е сливане....Ишк-истинската, дълбоката,преданата,неизменната Любов... нямаш уши,нямаш ум и нямаш сърце, защото си ги изгубил ...безумие тук просто означава-абсолютната радост...неизчерпаема радост, те го наричат още вино.Това безумие надминава всички знания на света...изпълнено с невероятна красота... човешкото съзнание изчезва и остава само ... истинската Любов... Бог трябва да го живееш,Бог трябва да го любиш...

...

Суфи има ясно зрение и то принадлежи на чистото сърце."В това сърце се отваря,казват суфите,едно особено око,т.е.едно особено възприятие за-хакика".Хакика означава Истината.Това възприятие е недостъпно за интелекта, това е окото което разбулва нещата.Суфите го наричат-аин джадида-новото око... говори по особен начин.. "

Елеазар Хараш

icon12.gif

Линк към коментар
Share on other sites

Бенита , наистина суфи -историите са много различни от обикновените приказки . Съвсем целенасочено учат на любов , крайната цел и дестинация е любовта .

Тези тънки намеци , коите те карат да погледнеш зад булото !

Особени са наистина ! :3d_029:

Редактирано от Инатари
Линк към коментар
Share on other sites

Да. Името Насър означава точно това - пазител на вярата и е вид титла. Дава се на лидери, защото в по-дълбок смисъл означава и борец, водач.

Насреддин - спасител на вярата. Източник http://www.prenom-marocain.com/prenoms-103...-marocains.html

Благодаря, Бенита, за прекрасното експозе върху суфизма. Май че открих малко от суфи и във мене. Преди време бях прочела една книга от един английски автор върху суфизма, който сам се опитал да го изучава на място, в Турция - ама май не ги беше усетил нещата, или не умееше да ги предаде, или аз не бях на нужната вълна ... Но твоя постинг ми влезе право в сърцето. :thumbsup:

Редактирано от Теодора Андреева
Линк към коментар
Share on other sites

Това ли е най-важното от притчата?

Не. В случая става дума за точност на информацията, на превода.

Линк към коментар
Share on other sites

Въпросът ми си остава.

Ами нека ... :sleeping:

Линк към коментар
Share on other sites

Ами нека ... :sleeping:

Жалко.Всеобща черта е "да се бръсне по повърхността".

А ти все търсиш да се задрънкваш, а? Добре, че това поне не е всеобща черта. <_<

Линк към коментар
Share on other sites

:dancing yes: Хм, мисля, че ми хрумна още един "бръснач по повърхността"... :dancing yes:

Тримата мъдреци всъщност не са имали отговори на собствените си въпроси. Тези въпроси са били отправени към султана като своеобразна критика към неговото невежество и повърхностно мислене. Критика, която цели да го иронизира, унижи и засрами. Защо? Ами най-лесния начин да покажем колко сме "мъдри" е да покажем колко другият е по-глупав, повърхностен и неинформиран от нас самите. Ако успеем да го смачкаме, ние ще изглеждаме по-високи от него.... За съжаление доста често срещано поведение - "всеобща черта"....

Какво е направил суфи-мъдрецът, който прекрасно е разбирал мотивите им? Той е предложил свои (недоказуеми) отговори на въпросите като по този начин е поставил "мъдреците" на тясно - ако кажат, че тези отговори не са верни, те трябва да предложат като алтернатива своите отговори и да ги докажат... а те нямали такива.... :thumbsup:

Добър урок за реакция, когато усетим, че някой се опитва да ни "смачка", за да нахрани дракона на себеуважението си. :thumbsup:

Линк към коментар
Share on other sites

Права си, Донка, затова са приказките, за да се учим от тях на мъдрост. Мисля, че двете днешни мисли за деня от Учителя потвърждават това.

МИСЪЛ ЗА ДЕНЯ

07/06/2007

С нас остават само онези мисли, чувства и постъпки, които ние обичаме. Това ще остане за бъдеще. Също и в науката: ако ти четеш с Любов, то ще остане с тебе. Иначе нищо няма да те ползва. Съвременните хора страдат от едно голямо безлюбие. Дали човек трябва да бъде майка, то е отредено от Бога. Дали да бъде баща, то е отредено от Бога. Или брат да бъде — също. Ти не може да бъдеш брат, сестра или лекар без Любов. Беинса Дуно

Ценна мисъл за деня:

Можете ли да слушате спокойно и най-големите обвинения върху себе си, без да кажете една дума за свое оправдание? Можете ли, при най-големите хули по ваш адрес, да мълчите и да не се защитавате? Който не може да се въздържа, не е господар на положението. За да слушате спокойно обвиненията, които се сипят върху вас, повдигнете се високо в съзнанието си, да се отдалечите от тях. Ако може да издържа на обвиненията и хулите, човек ще издържи и на похвалите. Понякога е по-мъчно да издържаш на похвалите, отколкото на укорите и обвиненията. Защо трябва да ти се казва, че си гениален, даровит, добродетелен човек? Положението е ясно: ако си роден от Бога, ти си съвършен и грях няма да имаш. Ако някога си бил роден от Бога и си се отклонил, ти живееш в противоречия и заблуждения. Ако пък не си роден от Бога, ти си несъвършен. Трябва ли тогава да се лъжеш? Кой каквото и да ти каже, ти знаеш, че не си съвършен. И тогава, и на ласките, и на обвиненията ще гледаш по един и същ начин. Беинса Дуно

Линк към коментар
Share on other sites

:dancing yes: Хм, мисля, че ми хрумна още един "бръснач по повърхността"... :dancing yes:

Тримата мъдреци всъщност не са имали отговори на собствените си въпроси. Тези въпроси са били отправени към султана като своеобразна критика към неговото невежество и повърхностно мислене. Критика, която цели да го иронизира, унижи и засрами. Защо? Ами най-лесния начин да покажем колко сме "мъдри" е да покажем колко другият е по-глупав, повърхностен и неинформиран от нас самите. Ако успеем да го смачкаме, ние ще изглеждаме по-високи от него.... За съжаление доста често срещано поведение - "всеобща черта"....

Какво е направил суфи-мъдрецът, който прекрасно е разбирал мотивите им? Той е предложил свои (недоказуеми) отговори на въпросите като по този начин е поставил "мъдреците" на тясно - ако кажат, че тези отговори не са верни, те трябва да предложат като алтернатива своите отговори и да ги докажат... а те нямали такива.... :thumbsup:

Добър урок за реакция, когато усетим, че някой се опитва да ни "смачка", за да нахрани дракона на себеуважението си. :thumbsup:

:thumbsup::3d_022: И аз мисля така :), а самата дума критика означава крия т.е. прикривам нещо и тикам, затова критикуването е голяма спирачка в духовния път, забележката е допустима, но критиката НЕ. :3d_047:

Линк към коментар
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави...