Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Desko Besko

Жената в изкуството

Recommended Posts

Здравейте !

Налага ми се да пиша относно Жената в изкуството или по-точно имала ли е и има ли жената място в изкуството.Защо тя е била дискриминирана и аргументи за и против нейното място в тази област. Обръщам се към вас тъй като не съм достатъчно компетентна по този въпрос. Благодаря Ви предварително.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Жени в изкуството винаги е имало и ще има,независимо дали ще бъдат признати те от "академичната общност".Всеизвестен факт е,че едва в края на 19 и началото на 20 ти век на жените се позволява да учат в академии по изкуствата,да публикуват своите писания,да излагат своите картини и т.н.

Като цяло 20 век е времето на официалното навлизане на жените в изкуството,въпреки,че те винаги са били част от него макар и неофициално.

Някога е било и въпрос на сила на характера една жена да се занимава с изкуство,да не забравяме революционерката Жорж Санд или Ан и Емили Бронте,Джейн Остин ,които са сериозни авторки и част от класическата литература.

В съвременното изкуство жените са толкова,колкото и мъжете.

Но прекрасен пример за част от модерното изкуство са художничката Берта Морисо/която е част от течението на импресионистите/ и склупторката Камий Клодел,сподвижница и муза на Роден.Уникални авторки,много пламенни в изкуството си и много иновативни.

Мадам Мадлен Вионе също е пример за женския гений в изкуството на модния дизайн,както и Елза Скиапарели една сюрреалистична дизайнерка и двете са тотални пионери в модата,изобретателки на гениални хрумки в конструкцията на дрехата и чисто артистичната концепция в модата от друга страна.Коко Шанел,първата жена- дизайнер,която създава модна къща,която се разраства до модна империя и съперничи на големите имена на мъже -дизайнери в модата.Още една невероятна художничка Мерет Опенхайм,която е една от истински авангардните философи- сюрреалисти,прави едни от най- култовите "ready made objects",по времето на Сюрреализма.

Това са само някои от примерите, които мога да дам в момента.

Съществува и музей на жените в изкуството,през вековете/единствен по рода си/,където има невероятна колекция от картини на знайни и незнайни жени художнички,които тайно и под прикритието на условната дума"хоби" са правили своето изкуство. Някои от нещата са наистина ценни и с много голяма художествена стойност,точно отразяващи всички тенденции в изкуството на определено време.

Творби, които говорят за ярки индивидуалности и които носят в себе си смелия характер на авторките си.

Ако трябва да говорим и за жените-певици и актриси,които се превръщат в модни икони на времето си,като буквално създават модата в даден начин на живот,които със собствената си личност са пример за изключителен характер и иновативност,/ гениално непокорство към установените рамки и дори философия на живота,гледна точка и политически възгледи/ ще трябва да изпиша сериозно количество текст.

Фактът,че жените имат правото да бъдат хора на изкуството легално и без да застават зад псевдоними едва от 100 г. насам говори много за това докъде сме стигнали в развитието си като цивилизация,а именно в началото на началото,хахах.

Аз не знам ,кой ти е поставил тази тема Desko Besko, но начинът по който я формулираш ми дава яснота по въпроса,че явно това е бил мъж и то много старомоден мъж, с остарял модел на мислене.

Що за риторичен въпрос-"Дали имат място жените в изкуството"и дали сме "за или против на мястото на жените в тази област".Просто е абсурден и сексистки по своята същност.А какво значи да си компетентна по този въпрос?

Естествено,че става дума и за обща култура тук,все пак трябва да си чувала за някои от тези имена или изобщо за някои жени- хора на изкуството!

Човек става компетентен,когато си направи research,потърси информация и дори я обсъди в диалог с други хора и т.н. Но не може пасивно да застава на позицията "не съм компетентна".

Щом не е в твоите възможности, не се захващай с това.

Съветът ми е да търсиш много сериозно информация по въпроса,но и да бъдеш критична към самият него,да изкажеш собствена позиция и становище по него.

Само тогава това,което напишеш ще има своята сила и тежест.

Която и от тези жени - хора на изкуството,които съм написала тук в този коментар да вземеш и разгледаш като личност,няма да сгрешиш,всички те са изключителни личности като творци,а и в чисто човешки план, като характери и психика.

Ина Трифонова

Редактирано от Inatari

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Чудесен коментар, Ина. Тук ми хрумнаха още едно-две имена като предложения, макар че горните са предостатъчни - Фрида Кало в изобразителното изкуство и две жени-композиторки - Фани Менделсон (сестра на Феликс Менделсон-Бартолди) и Клара Вик-Шуман (жена на Роберт Шуман).

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Inаtari и Florestan, благодаря!

На руски език:

Известни художници (Женщины-художницы)

Известни композитори (Женщины-композиторы)

Редактирано от Рассвет

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Да, и аз така смятам, като Инатари, а и самата жена е изкуство! Жената е творец! Освен, че е изкуство, тя с лекота може да създаде ....някакво изкуство!

И има две роли в изкуството, едната като част от него, а другата като създател!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Сега чета роман от Невена Неделчева-"Невидимата".

Прекрасен роман, с много преживени човешки чувства, отразил израстването на Жената.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Благодаря Ви и най-вече на Ина.

Успех,чети и публикувай тук в тази тема откритията си,мисля,че ще е ценно за всички.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Много слаб пример за жена на изкуството, Христо!Ти пак си избрал по- одухотворена снимка.

По време на втората световна война започват да се разпространяват едни еротични картички на "женички " с предивикателни формички, това течение в илюстрацията и фотографията се нарича "pin up", защщото част от тях са рисувани, други фотографирани.

Та и твоята Лора Йордакиева такъв род арт модел, pin up моделите са служели за разтуха, още как да го нарека облекчение на войниците.

Но всичко това е далеч, на светлинни години от изкуството и неговото предназначение.

Дори еротиката и актовата фотография като отделни направления са далеч по- одухотворени .

Редактирано от Inatari

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо

Лора не е моя, на мъжа и Цветан е (условно казано). :D Иначе галиш окото с това "твоята", хаха.:D

Гледах да избера нещо по - прилично и изкувствовско. :D Благодаря за информацията. :)

Редактирано от Христо

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ще ме разбиеш честно, щях да те критикувам за лош вкус, но просто ми е смешно, пожелавам ти да си намериш някоя Лора, тогава.Хаххах.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо

Не разбирам от изкуство. Видях, че пише "арт модел", представено е за изкуство, виждал съм и други тем подобни. Това е.

П.п.: Мерси за пожеланието, ама ако може да е по - висока и с по - малки прелести.:D

Редактирано от Христо

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

457px-Eug%C3%A8ne_Ferdinand_Victor_Delacroix_041.jpg

Запознайте се с Жорж Санд.Истинското й име е Амандин Орор Люсил Дюпен.Но естествено се налага да издава гениалните си литературни творби под мъжкия псевдоним Жорж Санд.Гениална писателка, която блести с изключителен омагьосващ мъжете интелкт, независимо от вечните панталони и мъжки сака, които носи през 19 век, немислимо, радикално, блестящо.

Освен с изключителната си писателска дарба е известна като най- голямата любов на Шопен.

Тази снимка е детайл от картината на Дьолакроа, който рисува нея и Шопен.

Редактирано от Inatari

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Христо

За нея знаех, че е писателка, която е ползвала мъжки псевдоним и е носела панталони (нещо нетипично за жените по онова време). Предполагам, че картината е пример за висота в изкуството, но иначе е малко мрачника на фона на фона на някои фотографии на Махатма Деви (Лорчето).:D Но както знаем, нещо може да е приятно за окото, но да не е изкуство.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

http://en.wikipedia....iki/George_Sand

Ето малко информация от уикипидия във английската версия, българската е много кратка.

Само ще кажа, че тя е представител на Френският Романтизъм в литературата, така както Йожен Дьолакроа в изобразителното изкуство, невъзможно е да се намери паралел между тях, а като прибавим и платоничният романтичен Шопен към тях се получава една плеяда от изключителни личности, оставили ярка следа от културата на своето време и до днес.

Още една кратка статия за романа на Жорж Санд "Мопра Орас", който прочетох на 16 години и който ме плени със своя свят на свобода на женския дух и сила и характер, на главната героиня Едме.

Статията е написана за 24 часа от доц.д-р Рени Йотова, на български.

http://www.24chasa.b...rticleId=461250

Редактирано от Inatari

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Арт модел Лора Йордакиева

img_165713_665432_r.jpg

Много силен пример за жена на изкуството! Лора Йордакиева е уникален модел на нашето съвремие - следя дейността й години наред. Впечатлен съм, че си поставил тази хубава снимка тук (за пример), защото за нея фотографа StopTime - т.е. Цветан Йордакиев (който като среща Лора букв. я гепи за себе си само) - та фотографа има доколкото знам голяма награда за тази снимка. Тя имаше името 'Тъга' или подобно - т.е. Лора като добър художествен модел може да претвори всякакви емоции - явно каквото й поръчват фотографите като настроение - пресъздава го! Много си разбираш от изкуство според мен, Христо! Това не е жена за разтуха или подобно - това е класа, жена на изкуството, наистина Арт модел - (Лора е портретен и еротичен фотомодел). При този модел има лиричност, класа, нежност, омай, стил, престиж! Много добър и силен пример! Браво! Впечатлен съм! МАКС (Boxser)

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте !

Налага ми се да пиша относно Жената в изкуството или по-точно имала ли е и има ли жената място в изкуството.Защо тя е била дискриминирана и аргументи за и против нейното място в тази област. Обръщам се към вас тъй като не съм достатъчно компетентна по този въпрос. Благодаря Ви предварително.

Поздравявам за темата!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Докато бях студент в чужбина, мой основни занимания в изкуството на фотографията, ме доведоха (както и Христо) до класните модели на нашето съвремие. Престижните модели, които са възвишени и са наистина художествени модели, са рядкост. Това са много деликатни модели, които ни пренасят в уникалният свят на изкуството. Те могат да претворят стилни форми, да изиграят емоции, които им изискват поръчителите (фотографите, художниците), за да могат самите фотографи и художници да отразяват и рисуват с помощта на моделите, за да може композицията им да се получи качествено, да е успешна, да разказва. С модела Лора Йордакиева, (за който Христо е повдигнал въпроса), могат се дадат много примери (избирам само няколко) и могат да се покажат отражения и стил, каквито са пожелали фотографите от модела. Портрет, Арт етюди и Натюрморт (качих снимки в Галерията си за нагледност) са показателни примери, добри примери. Какво място има жената в изкуството? – Огромно! Точно с помощта на жената се правят сравнения с природни форми, с помощта на жената се изразява одухотвореност. Жената е едно съчетание на изкусителното (Дяволското) и одухотвореното (Божественото) в едно общо цяло. С жената, изкуството придобива смисъл. В центъра на самото изкуство е женският образ. Изкуството не може без жената. Картини, скулптури, фотографии – те ‘пеят’ чрез женският образ. Аз оставих в Галерията си малко фотографии на модела Лора Йордакиева (с която няколко души тук даваме пример за жената в изкуството), защото за Лора като модел знам, че е идентифицирана с престиж, с висока класа, ценена е изключително като дама на изкуството. Поразителен модел! Прекрасен пример! Хората с добър вкус вземат във фотоколекциите си и в художествените си колекции снимки и картини именно на такива доказани модели. Има много смисъл в темата “Жената в изкуството’, защото когато се говори за изкуство, се има в пред вид подсъзнателно, че там, в центъра на това е образа на жената. Приказно се получава всичко има ли я жената, защото жената, това е майката Природа. Света се ражда чрез жената и изкуството – също! Художника знае онзи език на първичното и одухотвореното в един образ стаени – този на жената! Поета знае същият език! Човека на изкуството ползва женският образ, за да изкаже най – съкровените си копнежи и с право, защото жената е в центъра на самата Вселена.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Едно уточнение, в темата се има предвид, жените - автори на изкуство, а не лирическата героиня или образ на жената.А за еротичните модели и сладникаво предадените емоции, нека всеки прецени дали са по вкуса му. Би ли могла една такава "дама" да изчерпи креативните способности на жената?

Да бъде тяло, да представи сценографски някоя розова емоция.А големите награди за фотография и съвременно изкуство са другаде повярвайте ми. Други са авторите, други са темите, други са визуализациите. 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

В тоя смисъл колко се отличава Фрида Кало от изкуството на Диего Ривера?

Муза ли е или сама автор?

Или Камий Клодел от Огюст Роден?

 

Намирам това за пагубно мислене, не може да се обвинява единствено епохата, единствено нравите: винаги е имало простаци, смешни бюргери, разхождащи се с още по-смешните си дечурлига по площада (сещам се за "Чумата" на Камю и за още много още по-смешни неща ...)

 

Ами Гала? Тя реално определя битието на Салвадор Дали. Неговият край. Или съпругата на Томас Елиът, или Скот Фитцджералд.

 

Утехата е, че единствено жената на Сократ - Ксантипа се е оказала достатъчно глупава, че да не е муза. Но пък е била по-млада от него с 40 години ... Т.е. не е била заплаха за неговите сложни диалози с Платон :)

 

Не се знае никога дали музата е просто обект реален или проекция на някакво тъжно желание за различност.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Отношенията мъж жена не се изчерпват само с това жената да е муза.

 

Повярвайте ми, изкуството, което се е получило, ако се е получило, е само страничен ефект. Малък страничен ефект.

 

Получават се много повече неща стига жената да може наистина да обича. И сега съм възмутен от себе си, защото ще го кажа макар и да е генерализация - а може ли съвременната жена наистина да обича?! Някои,разбира се, да.

Редактирано от Божидар Цендов-БожидарЗим

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ако не бях писала в тая тема, дали ти би я видял изобщо, а?

Бе що се чувствате длъжни да пишете след всеки, който е писал, егати хората сте!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Я помню чудное мгновенье

 

Я помню чудное мгновенье:
Передо мной явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.

В томленьях грусти безнадежной,
В тревогах шумной суеты,
Звучал мне долго голос нежный
И снились милые черты.

Шли годы. Бурь порыв мятежный
Рассеял прежние мечты,
И я забыл твой голос нежный,
Твои небесные черты.

В глуши, во мраке заточенья
Тянулись тихо дни мои
Без божества, без вдохновенья,
Без слез, без жизни, без любви.

Душе настало пробужденье:
И вот опять явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.

И сердце бьется в упоенье,
И для него воскресли вновь
И божество, и вдохновенье,
И жизнь, и слезы, и любовь.

 

А.С.Пушкин

Редактирано от томи

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега

×