Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Суфиите


Recommended Posts

Любовта - царят на ислямските мистици

"Колкото по-тежък е трудът, с който се изтощаваш в името на Любовта, толкова повече се разпалваш."

Антоан дьо Сент-Егзюпери

Темата за ислямската мистика е изключително интересна и вълнуваща, защото прониква в скритите кътчета на душата, сърцето и ума на човека и разкрива неговото Божествено естество.

Суфиите - ислямските мистици - имат огромен принос за осмислянето на сакралния текст на Корана и преданията "Хадиси" на пророка Мухаммад. Никой сериозен и непредубеден изследовател не може да не отдаде заслужено признание на великолепните произведения на автори като Ибн Арабим, Мауляна Руми и Сухрауарди. Суфиите разработват ученията за мистичния път, озарението и пребиваването в Бога, а най-издигнатите от тях в духовната йерархия са полюсите на върховния езотеричен опит - този на съвършения човек. Според суфиите Божествената любов е изначалната същност на битието, тя е началото и краят на всичко, а най-висше е служенето на нея...

Александър Веселинов - Шамсуддийн

Източник: Никълсън, Рейнълд. Мистиците на исляма, София, Лаков-Прес, 1996.

За пръв път у нас видяха мистичния танц на вътящите се дервиши

Местността "Под Бряста" - на 15 километра от Велико Търново. Всички присъстващи гости... на 4-тия международен фолклорен фестивал, са помолени да спрат с алкохола, да изключат мобилните си телефони и да пазят пълна тишина... Проехтяват барабани. Петима мъже в дълги бели вълнени дрехи "суф" и един в черно, всичките с дълги шапки, излизат бавно на сцената. Обикалят в кръг и се покланят. Започва бавна извита мелодия, постепенно ритъмът се усилва. Танцьорите са в мистичен транс, медитират насред площадката. Погледите им са спокойни, зареяни някъде в отвъдното. Трима от тях започват да се въртят в кръг с разперени ръце. Отначало бавно, след това все по-бързо и по-бързо. Накрая се виждат само белите дрехи, които се развяват като вълни. Дланта на дясната ръка е обърнат анагоре към Аллах, а лявата надолу - към хората. Така предават любовта на Бога на света. Правят около 20 - 30 завъртания на минута. Не за публиката, а за Аллах. Единят, без да иска, докосва с върха на дрехата си микрофона на сцената, излиза от транса и спира да се върти. Покланя се и застава в молитвена поза. Останалите двама се въртят в кръг над десет минути. Спират изведнъж. Мъжът в черно крещи отривисто някакви думи на арабски, танцьорите постепенно се пробуждат от транса. Няма кой да събуди обаче публиката, която втрещено гледа ставащото на сцената. С няколко поклона мъжете напускат. Така изглежда прочутият танц на въртящите се дервиши - ислямските мистици. Танцът може да се види изключително рядко. Въртящите се дервиши пресъздават въртенето на планетите около Слънцето. Така те очистват огледалото на сърцето.

Руслан Йорданов

Източник, в-к "168 часа, 13-19.07.2001, с.30

Линк към коментар
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 8 months later...

Някои връзки между Учението на Учителя и суфизма

Съществуват множество връзки, повечето са косвени.

По-възрастни приятели, които съм питал, предполагат, че причината, поради която Учителя не е директно говорил за суфи (или поне аз нямам сведение) е връзката им по тогавашното разбиране с мюсюлманството. Българите по това време са били много чувствителни на тази тема.

Обаче има множество връзки, по които можем да съдим, че Учението дадено ни от Учителя има много допирни точки на суфизма. Мисля, че не е пресилено да се каже, че суфизма тече по линията на Бялото Братство (в най-широк смисъл на думата). Трите клона на Бялото Братство през вековете – тук

Според Учителя, някои учения от клоновете на това Братство, вървят по линия на Любовта, други по линия на Мъдростта, трети по линия на Истината. Суфите са по линия на Любовта. Учението на Учителя, обединява трите линии.

Преди Учителя да си замине е получено писмо от Рене Генон до един от изявените ученици - д-р Методи Константинов. В това писмо Рене Генон нарича Учителя - "най-големия магнит слизал някога на земята". Рене Генон последните 20 години от живота си посвещава в изучаване и практикуване на суфизма....

Рене Генон е бил приятел със Сейнт Ив Д'Алвейдър, който пък е първият езотерик в западния свят, който говори за древния език Ватан. Учителя нарича Ватан най-древния език на земята, от който произлиза санскрит....

Учителя много е говорил за Любовта. Ако се видят извадки по темата за Любовта, а и цели беседи и лекции, човек би казал, че ти говори суфи-светец.

Сравнително често е разказвал в беседите и лекциите си случки с дервиши (суфи). Ето пример. А ето друг пример:

"Един дервиш срещнал един турски бей и го спрял на пътя му, като казал: "Имам нужда от малко пари, можете ли да ми услужите?" Беят веднага отворил кесията си, в която имало наредени златни пари, сребърни, грошове, и му казал: "Заповядай, вземи колкото ти трябват." Дервишът взел само един грош. – "Вземи повече!" – "Сега толкова ми трябват."" (Акаш и прана, НБ, 24.12.1939 г.)

Има една случка, която е особено интересна, но още не съм намерил точния източник, само ми я преразказаха. Разказвам накратко и по-спомен. Учителя праща по свой последовател книги със свои беседи и лекции до някакъв човек в Турция. Никой от неговите ученици и приближени никога не е чувал за него. Непознатия ги приема с поклон и и благоговение. След като му бил зададен въпрос, дали може да чете български, отговорил, че няма и нужда. Може да се предполага, че той е бил суфи.

България през 18-19век е била най-големия суфи център на Балканите. Действали са 5 суфи ордена, като в единия от тях е имало на 200 ученици практикуващи....

На 1 януари в някои райони на България (например с. Варвара, Пазарджишко) се празнува Дервишов ден. Според възрастни хора от това село, празникът се е празнувал още от турско време. (източник: репортаж на ТВ Европа от 02.01.2008г)

Г.С. Раковски е бил запознат с източните учения. Според някои изследователи, той е бил суфи и даже е построил част от организацията си за освобождение на България, по модел на суфи орден.

Според съвременен суфи, с който говорих преди време, има много тясна връзка между богомилството тръгнало от българските земи и суфизма. Каза ми, че в Босна е ималко много богомили, които са ставали суфи. Според него тези две учения са много близки.

Интересна е и за изследване връзката на суфите със западната езотерична традиция, тръгнала от богомилите, и разпростряла се като катари, албигойци, розенкройцери и др....

Според превода на Учителя, Мусалла, връх на който често учениците посрещат Изгрева и правят духовни упражнения, означава - близо до Бога. До Петото рилско езеро, там където често се играе Паневритмия, съществура връх с име "Кабул".

Според запазени паметници в Босна, богомилите са имали кръгови танци, подобни на тези на суфите и на Паневритмията.

Има една история описана в книгата „Разговори при Седемте езера”. По поръка на Учителя, ученици строят мост и го кръщават: мост на будалите. Ето обяснението на Учителя защо е кръстен така: „някои като минават от тук, ще питат: “Колко платиха на тия, които направиха моста?” Ще им кажат, че те са работили безплатно. Тогава пътниците ще кажат: “Те са будали”. А ние ще преведем тези думи така: “Будала” значи: “Буден е Аллах в тях”.

Относно това дали суфите са свъразни с мюсюлманството или не, зависи по представите на кой суфи орден (школа) се водим. Традиционният суфизъм проследява линията на суфи шейховте до пророка Мохамед. До мен обаче е по-близко виждането на Идрис Шах. Той например твърди, че суфизма е съществувал далеч преди Мохамед, че суфите са били едни от първите ученици на Христос, и че Хермес Трисмегист е бил суфи-учител. Хермес-Трисмегист е считан един от големите Учители на Бялото Братство. А Христос, Учителя нарича "Глава на Великото Всемирно Братство".

Дали Учителя също е смятал, че суфите са съществували преди Христа? Можем да предположим, че да. В една своя лекция (Добрият живот, ООК, 22.06.1938г) той разказва случка, в която един дервиш се среща със Соломон. Кога е живял Соломон? Около 1000г преди Христа. Колко древни са суфите тогава?

Редактирано от Иво
Линк към коментар
Share on other sites

Иво, благодаря ти за интересната информация.

Връзката на суфизма с учението на Беинса Дуно е онова, което ме доведе в този форум.

Ето няколко книги, които биха били интересни за интересуващите се...

"Мистични медитации" - Учението на суфиите/Хазрат Инаят Хан

,,Космическият език" - Учението на суфиите/ Хазрат Инаят Хан

Суфизмът никога няма да престане да съществува, защото докато има живот на земята, душата на човека ще се стреми към радостта, съвършенството и красотата.

Хазрат Инаят Хан е роден в Индия, в семейството на известен музикант, наречен "Бетовен на Индия". Самият той е велик музикант и мистик, който получава заръка от своя учител да отиде на Запад и да сподели древната мъдрост на суфиите със западния свят. На тази благородна задача Инаят Хан посвещава много години от живота си.

Защо пътят на суфиите е път на любовта.

Докосването до суфиите - носители на онази древна мъдрост, която от векове помага на хората да открият своето истинско място в живота.

Суфиите - Идрис Шах

Безумецът - Халил Джубран

,,Мистични медитации" на Хазрат Инаят Хан обяснява много за връзката на суфиите с християнството.

"Думата суфий произлиза от "сафа", което означава "чист", пречистен от невежеството, суеверието, догматизма, егоизма и фанатизма, свободен от ограниченията на каста, вероизповедание, раса и нация. Суфии е имало във всички периоди на човешката история. Въпреки че са живели в различни части на света, говорели са различни езици и са се раждали в лоното на различни вери и убеждения, между тях е съществувала връзка - те са постигнали мъдростта, че пътят към Бог минава през любовта и познаване на самия себе си."

Линк към коментар
Share on other sites

Връзката на суфизма с учението на Беинса Дуно е онова, което ме доведе в този форум.

Ето няколко книги, които биха били интересни за интересуващите се...

"Мистични медитации" - Учението на суфиите/Хазрат Инаят Хан

,,Космическият език" - Учението на суфиите/ Хазрат Инаят Хан

А аз не бях се замисляла за връзката между суфизма и учението на Учителя, нито пък съм срещала нещо за това в книгите. Но докато четях тези две книги на Хазрат Инаят Хан, които споменаваш, се възхищавах на това колко широко "скроени" са идеите на суфизма и за пореден път получих усещане за нашата необвързаност с пространството и времето, за това че идеите не могат да се заклещят в тесните пространствено-времеви рамки, а са винаги тук и сега. Нито са стари, нито са нови. Образно казано, виждаш една грееща купчина жълти есенни листа, разравяш ги и там те чака.... слънцето.

Линк към коментар
Share on other sites

Да, infinity, и аз още от студентските си години съм запленена от Джубран Халил Джубран! Купила съм си всичките му книги, издадени на български. Неговите притчи ме накараха да се замисля и да променя мирогледа си. Сега като се замисля от младежките ми търсения и лутания по А.Камю, Х.Хесе, П.Сартр, Кафка, Хегел, Ницше, Кастанеда ... най-голямо въздействие ми е оказал именно той (и след него Х.Хесе). Което пък после ме доведе и до Учителя П.Дънов.

С книгите на Хазрат Инаят Хан се запознах преди около година - ние, западните хора, можем само да сме му благодарни за това, което е направил.

Линк към коментар
Share on other sites

Ахл ал-хак -- последователи на истината -- така наричат сами себе си суфиите.

Ал-хак -- термин, който най-общо се използва за бог.

Понятието за истината като бог в суфизма навява асоциации за християнския Бог Истинен.

Етимологично суфи идва от стар арабски корен със значение чистота.

Суфи означава чист по сърце, още избраник.

В този смисъл суфизмът е разбиране на Божествените истини.

Напомня на "само чистите по сърце ще видят бога".

Мнозина са призвани, но малцина са избрани.

Сбита, много информативна и напълно разкриваща ни същността на суфизма, както и неговите корени, взаимни повлиявания с други течения на исляма, с гръцките философски школи и раннохристиянското движение, е книгата на Рейнълд Никълсън "Мистиците на исляма" пътят на суфиите. Авторът е един от най-големите европейски познавачи на суфизма през ХХ век. Изследвал е повече от 50 години това учение.

Препоръчвам я на всеки, който се интересува от мистиката на "религиозните философи на исляма", както са наречени още суфиите.

Ето как поетично Джалалуддийн Руми обяснява разтварянето на аз-а в океана на Божественото:

Умрях като минерал и станах растение,

умрях като растение и се родих като животно,

умрях като животно и станах човек.

Защо да се страхувам?

Нима смъртта ме унищожи?

Още веднъж ще умра - като човек,

за да се издигна при блажените ангели,

но дори и като ангел трябва да умра.

Всичко, освен Бога е тленно.

Когато пожертвам душата си на ангел,

ще стана нещо, което ничий разум не си е представял.

О, нека не съществувам!

Защото небитието заявява гръмко като орган:

"Към Него ще се върнем!"

Много познато звучи, нали? :)

Линк към коментар
Share on other sites

Понеже винаги съм се интересувала от различните религии и учения, научих се когато сравнявам, да търся общото, не разликите между тях. Същността на много от тях е любов.

Ето още няколко извадки от книги на суфии - преценете сами. -

В най-древни времена било основано Братството "Чистота – Сафа” Неговата главна насока била следната: опознай себе си и ще познаеш Бога. Тези братя, познаващи своята природа, са били суфиите, защото суфизмът е учение за самопознанието.

Суфийското преклонение към природата се е родило под въздействието на учението на Заратустра.

Суфиите и йогите се разбирали едни други, тъй като разликата помежду им е само една: йогите се стремят повече към духовност, а суфиите - към човечност. Йогите смятат, че е по-добре да бъдеш Бог, а суфиите - че трябва да бъдеш човек, защото ако в някой е останал само духът, той винаги рискува да изчезне, защото нашето тяло има свойството да пропада. Суфиите смятат, че щом като нашето тяло има потребности и желания, те трябва да се удовлетворят. Според тях човек трябва да получи от живота всичко, което е по силите му, но ако нещо е извън силите му, той не бива да се разстройва. Между йогите и суфиите няма съществено различие, защото няма различие в мъдростта; различни са само формите, в които се проявява.

Радостта е в единството. Не в отделно взетата духовна или материална сфера, а в обединението на двете.

Централна тема в живота на суфия е свободата на духа. Великият персийски поет-суфи Руми веднъж казал: "На земята душата е заключена в тъмница и остава в нея дотогава, докато живее на земята". Осъзната или неосъзната, във всеки от нас живее острата мъка на душата, стремяща се да се изтръгне от плен, да разкъса сковаващите я пътища. Отговор на този порив може да се намери в придобиването на духовност.

Суфият вижда истината във всичките й форми. Ако някой му предложи да отиде в християнска църква и да се помоли, той ще направи това с удоволствие. Ако друг го покани в синагога и поиска да се помоли така,както правят евреите, той ще бъде абсолютно готов за това. Намирайки се сред мюсюлмани, той ще произнася намаз заедно с тях. В индуистки храм ще види истинския Бог, живия Бог заедно с идола. Будисткият храм ще го вдъхнови и няма да го заслепява с идолопоклонни-чество. И все пак, истинският храм за суфият е в неговото сърце, в което живее Любимият, този, на когото еднакво се кланят както мюсюлмани, така и кафири.

В наши дни задачата на суфийското движение е да установява пълно взаимно разбиране между отделните хора, народи и раси й да помага на онези, които се стремят да открият истината. Неговата основна задача е да утвърждава осъзнаването на божествеността на човешката душа. За това е създадено и суфийското учение.

Суфизмът е религия, ако някой иска да учи неговата вяра; той е философия, ако някой иска да изучава неговата мъдрост; той е мистицизъм за онзи, който се стреми да бъде ръководен в разкриване на своята душа.

Суфиите вярват в Бога като в идеалния "Аз" вътре в истинския живот, като в колективното Съзнание, а също и като в Бога на двата свята.

Целта на суфия в живота е да не се отказва от никаква религия и да не отхвърля никое общество. За каквото и да става дума, - за християнство, за будизъм, за юдеизъм, за индуизъм или някакво друго учение или общество, било то Теософското общество, Новата епоха или Християнската наука - той не се стреми да открие техните слаби места и възможни недостатъци, а вижда доброто във всичко.

Откъсите са от книгата ,,Мистични медитации"

---

Бялото братство...

Връзката между ученията.

Линк към коментар
Share on other sites

Ценна мисъл за деня: Сърцето ми вече е способно да приеме всякаква форма - то е пасище за газели и манастир за християнски монаси, храм за идоли и Кааба за поклонниците, на Тората скрижалите и Корана. Аз изповядвам религията на Любовта, който и път да поемат камилите й. Любовта е моята религия и моята вяра. Ибн Араби - 02.05.07г. Имам навика да събирам нещата които ме докосват дълбоко :)

:feel happy:

http://www.beinsadouno.com/board/index.php...ic=2630&hl=

Линк към коментар
Share on other sites

... търся общото, не разликите между тях. Същността на много от тях е любов.

:thumbsup2:

Суфиите и йогите се разбирали едни други :thumbsup: ... защото няма различие в мъдростта :sorcerer: различни са само формите, в които се проявява.

Радостта е в единството... свободата на духа. ... истината във всичките й форми. ...в неговото сърце, в което живее Любимият

осъзнаването на божествеността на човешката душа

вижда доброто във всичко.

:feel happy::3d_137:

изповядвам религията на Любовта, който и път да поемат камилите й. Любовта е моята религия и моята вяра
:3d_052:icon12.gif Редактирано от Валентин Петров
Линк към коментар
Share on other sites

"Ела, ела,

ела който и да си,

дали неверник,

или на огъня се кланяш,

или езичник,

дори и да си престъпил

своите обети

стотици пъти.

Нашата врата

не е

вратата

на отчаянието.

Ела такъв,

Какъвто си."

Руми - богослов и мъдрец.

---

Васил, нещата, които са описани в цитираната от теб статия засягат дейността и философията на Мевлеви ордена.

Това е название на турския суфи орден, основан от Руми. Орденът е известен с това, че в религиозния ритуал се използват музика и танци с въртене. Съществува в град Кония, Турция. Но...само там.

Съвсем минимални разлики има със суфизма като цяло, но с ритуалите се различава. В учението суфизъм няма ритуали, те са приоритет на суфиите - окултисти.

Основата и сърцевината на суфизма е мистиката на Любовта.

Редактирано от infinity1305
Линк към коментар
Share on other sites

  • 2 months later...

Размишлявай за духовното колкото искаш - то ще те подмине, ако ти не струваш нищо. Пиши за него, гордей се с него, тълкувай го - то няма да ти донесе никаква полза и ще ти се изплъзне. Но ако То види твоята съсредоточеност, То може да се озове в ръцете ти като дресирана птичка. То прилича на паун, който няма да спре на неподобаващо място. (Руми)

Тази мисъл много често ми излиза в Картата на мъдростта. Какво разбира Руми под съсредоточеност? :hmmmmm:

Линк към коментар
Share on other sites

Размишлявай за духовното колкото искаш - то ще те подмине, ако ти не струваш нищо. Пиши за него, гордей се с него, тълкувай го - то няма да ти донесе никаква полза и ще ти се изплъзне. Но ако То види твоята съсредоточеност, То може да се озове в ръцете ти като дресирана птичка. То прилича на паун, който няма да спре на неподобаващо място. (Руми)

Тази мисъл много често ми излиза в Картата на мъдростта. Какво разбира Руми под съсредоточеност? :hmmmmm:

Копнеж за единение с Бог...

Необременена с друго мисъл.

Отдаденост.

Линк към коментар
Share on other sites

Какво разбира Руми под съсредоточеност?

Съ-средо-точеност = състояние на единство със себе си. Пребиваване в ядрото на собствения център (точка).

В друг смисъл, това, което е схванал Roland Dyens, разчупвайки клишето на традицията (в класическата китара)

Да усетиш състоянието на духа и тялото, наречено

.

Линк към коментар
Share on other sites

Какво разбира Руми под съсредоточеност?

Съ-средо-точеност = състояние на единство със себе си. Пребиваване в ядрото на собствения център (точка).

В друг смисъл, това, което е схванал Roland Dyens, разчупвайки клишето на традицията (в класическата китара)

Да усетиш състоянието на духа и тялото, наречено

.

aorhama, прекрасно е! :3d_052::3d_022:

Линк към коментар
Share on other sites

  • 1 month later...

Ако не разкъсаш оковите си преживе,

мислиш ли, че

ще го направят призраците след това?

Идеята, че душата се слива с екстаза,

само защото тялото загива,

е чиста фантазия.

Което е сега, това е и тогава.

Ако не откриеш нещо днес,

ще свършиш с място

някъде в града на смъртта.

Ако обаче се любиш с божественото сега,

в следващият ти живот

ще грее на лицето ти сбъднато желание

великия индийски суфи - поет Кабир

/Biu 1977, 24-25/ :3d_043:

Линк към коментар
Share on other sites

90. Тези, които казват, че първо ще умрат и после ще възкръснат, се заблуждават. Ако не получат отначало възкресение, докато са още живи, то, когато умират, няма да получат нищо. По същия начин говорят и за кръщението: казават, че кръщението е велико, защото, ако го приемат, ще са живи.

ЕВАНГЕЛИЕ ОТ ФИЛИП

Линк към коментар
Share on other sites

"Суфите са дълбоко предани на вярата, но ня­мат свещени градове, храмове, йерархия и атрибу­ти. Храмът на Бога е в сърцето им. Те не отричат никоя религия, но за тях е фарисейство да се раз­съждава за Бога. Всеки може да говори за доброто!

Тези хора предпочитат делата пред думите! С постъпки, деяния и със самия си живот те сеят лю­бов и пазят божествената светлина във всичко, кое­то ги заобикаля. Суфите са воини на светлината, па­зители на доброто, любовта, хармонията, красотата и мъдростта.

Външно с нищо не се отличават от останалите хора, живеят като всички: работят, отглеждат деца, грижат се за близките си. Основното им правило е: „Сърцето - с Бога, за ръцете - труд"."

Из "Опитът на един глупак", Мирзакарим Норбеков

Поздрави

Линк към коментар
Share on other sites

  • 2 months later...

Персийска суфи музика www.radiodarvish.com

Линк към коментар
Share on other sites

  • 5 months later...

Ще ти кажа как човекът е формиран от глина:

тъй като Бог вдъхнал на глината диханието на любовта.

Ще ти кажа защо небесата винаги кръжат:

тъй като Божият трон ги изпълва с отблясък на любовта.

Ще ти кажа защо духат утринните ветрове:

за да карат да се разцъфтява винаги отново горичката от рози на любовта.

Ще ти кажа защо нощта простира воала си:

за да посвети света в една брачна шатра на любовта.

Мога да ти кажа всички загадки на творението:

защото отговорът на всяка загадка е единствено любовта.

Руми

Линк към коментар
Share on other sites

  • Иво pinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави...