Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Таро & Karl Gustav Jung


Лиула

Recommended Posts

Пускам списък на Големите Аркани от гледна точка на архетипната система на Карл Юнг. Мисля, че това се публикува за пръв път на български език, поне досега не съм срещала карта по карта какво означава според типологията на големия изследовател на човешката душа. Искам да уточня, че преводът е мой и съм се съобразявала по-скоро със значението на думата от гледна точка на психоанализата, не съм търсила буквален превод, най-малкото, защото ще звучи нелепо.
Обърнете внимание на някои названия на Карти, които дава Юнг. Визирам Страшнията съд - изкуплението и Обесеният - Затворът. Ще се радвам да коментирате.
Но познания върху книгите на Юнг просто са задължителни, когато се занимаваме с Таро. А ако добавим и Джоузеф Кембъл, картината ще е почти пълна.

Liste der großen Arkana und Deutung nach C. G. Jung. Списък на Големите Аркани и значенията им според Карл Густав Юнг.
Im Tarot sind die großen Arkana jeweils Archetypen zugeordnet. Всеки от Големите Аркани е свързан с определен Архетип.

Der Narr (Глупакът) - Das Kind (Детето, Puer Aeternus)

Der Magier (Магът) – Zauberer (Вълшебникът)
(Трикстер - на немски значи мошеник, важно е да се уточни, и Вълшебник, са двете страни на едно поведение.

Die Hohepriesterin (Висшата жрица) – Jungfrau (Девицата)

Die Herrscherin (Императрицата) - Mutter (Великата майка)

Der Herrscher (Императорът) – Vater (Бащата)

Der Papst (Папата) - Der Sinn (Целта на пътуването)

Die Liebenden (Влюбените) – Armor (Бронята, Блестящите Доспехи на Героя: ритуал на посвещаване след спечелена битка)

Der Wagen (Колесницата) - Aufbruch des Helden (Отпътуването на Героя)

Die Kraft (Силата) - Kampf mit dem Drachen (Борбата с Дракона)

Der Eremit (Отшелникът) - Der alte Mann (Старецът, Старецът от Планината)

Rad des Schicksals (Колелото на Съдбата) – Fortuna (Сляпата Фортуна, Неизбежността на Съдбата)

Gerechtigkeit (Справедливостта) - Der Richter (Съдията)

Der Gehängte (Обесеният) - Das Gefängnis (Затворът, Срещата с несъзнаваните страхове, Митът за Пещерата)

Der Tod (Смъртта) – Tod (Смъртта)

 

Mäßigkeit (Умереността) – Harmonie (Хармонията, Равновесието)

Der Teufel (Дяволът) – Versucher (Съблазнителят, Изкусителят - Змията в юдео-християнския свят)

Der Turm (Кулата) – Zerstörung (Унищожението)

Der Stern (Звездата) - Der Hoffnung (Надеждата)

Der Mond (Луната) – Nacht (Нощта)

Die Sonne (Слънцето) - Das Licht (Светлината)

Das Gericht (Страшният съд) - Die Erlösung (Изкуплението)

Die Welt (Светът) - Das wiedergefundene Paradies (Отново намереният Рай, Процесът на Индивидуация)

Редактирано от Лиула
Линк към коментар
Share on other sites

Сега пускам откъс, цитат от една беседа на Юнг, изнесена лекция от 1933 г.
На 1-ви март 1933 г. на семинар по активно въображение, Карл Юнг споменава за системата на картите Таро, демонстрирайки огромна информираност по темата.
Ето точен цитат на неговите думи:

"Това е едно тесте от карти, които първоначално са използвали циганите. Има друго едно тесте от испански произход, датиращо, ако си спомням правилно от XV век. (Предполагам, че визира Марсилското таро, моя бележка). Тези карти са прародител на съвременните карти за игра, в които червено и черно (отново Марсилкото Таро) символизират противоположностите, разделени в четири костюми (бои) - сърца, жезли, пики, диаманти - също принадлежат към символиката на индивидуация.
Тези психологически образи, символи, играят с несъзнателните съдържания на всеки, който се занимава с тях. Те формират определена комбинация, както и различни комбинации, които от своя страна, съответстват игрово на събитията в историята на човечеството.
Те представляват някаква архетипна идея от различно естество, смесване на обикновен поток на съдържанието на несъзнаваното, така че те могат да се ползват и като интуитивен метод за разбиране на потока на живота изобщо, както и в личен план на прогнозиране. Те предсказват бъдещи събития, както и всички бъдещи събития въз основа на настоящето.
В същото време, тези карти са подобни на И Дзин (Книга на промените), китайски метод за предсказване, който най-малко, ви позволява да четете настоящата ситуация, но и да предсказвате бъдещето.
Знаете ли, хората винаги са чувствали нужда да получат достъп до смисъла на настоящата ситуация в несъзнаваното (т.е. търси винаги отговорите у себе си), като ситуацията между ядрото и колективното несъзнавано, винаги има някаква връзка, сходство или подобие.
В Таро има карта на Дяволът-хермафродит (Diable). В алхимията това е - златото"

Източник:
Notes of the Seminar given in 1930—1934 by C. G. Jung, под редакцията на Клер Дъглас, том. 2 (Princeton NJ, Princeton University Press, Bollingen Series XCIX, 1997), стр. 923).

Редактирано от Лиула
Линк към коментар
Share on other sites

Jung & Tarot Symbolism
Tова е линк към авторски материал на доктор Gerald Schueler Ph.D. На английски език е.
Би било добре, ако има някой, който да го преведе, аз нямам такова време, а и текстът не е малък по обем. Ще е полезно да се прочете от всички, не само от англоговорящите.

Една от използваните от автора книги е Mysterium coniunctionis (в два тома) на Карл Юнг. Има я издадена и на български език, ще бъде особено полезна за изучаващите Таро в дълбочина
.

Линк към коментар
Share on other sites

Длъжна съм да отдам значимото на Карл-Густав Юнг, най-вече заради синхроничността, създала се в една друга тема от форум Психотерапия онлайн и моите наскорошни разсъждения ...

Непознаването на този архетип, дори и от квалифицирани психотерапевти, е пагубно за психоналитичното познание, за науката изобщо. Чудя се изобщо тези хора какво учат и как лекуват!!! Но това оставям за друга тема.

 

Та става дума за архетипа на Puer Aeternus или казано на таро езика - Глупакът. Няма да го срещнем в образа на нито един паж или рицар, неговата ролята е детерминирана от други трансформации.

 

Заченат от неизвестен баща и роден от Sapientia - такъв е онзи висш и съвършен "телейос" човек, който представя нашата трансцедентална на съзнанието ни цялостност под формата на puer aeternus - vultu mutabilis albus et ater (с променлива външност, едновременно бяла и черна, Хорации, Арс поетика II, 2).

Фауст, който, в надменната си едностранчивост е видял Дявола само отвън, е трябвало да се преобрази в това момче, като излезе от черупката си. Префигурирайки тази метаморфоза, Христос е казал: "Ако не станете като децата ..." (Марк 10:15 и Лука 18:17 - Истина ви казвам, който не приеме царството Божие като дете, той няма да влезе в него); защото в детската душа противоположностите се намират в най-тясна близост, и това е момчето, родено от зрелостта на живота, на неосъзнатото дете, каквото човек би искал да си остане завинаги.

Прозирайки в бъдещето, Глупакът загатва принципа на един псевдоморал в бъдещето и страха от рисковано начинание.

Линк към коментар
Share on other sites

×
×
  • Добави...