Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Донка

Сугестопедия - забравеният български бисер

Recommended Posts

Братски поздрав по случай новата учебна година!

По повод възпитанието на децата Учителя съветва то да става насън.Ако искаме нещо ги да научим, да им го прошепнем докато спят.Има наука Сугестология.Доколкото ми е известно тя се основава на същия закон за внушението и е разработена от българин.Знаете ли нещо по въпроса.Споделете вашия опит.

През 70-те години на 20 век в нашата родина екип от учени психолози и педагози се опитаха да разработят и внедрят в образователната ни система сугестопедичния метод на обучение, основан на капиталните разработки на проф. Георги Лозанов в областта на науката за внушението - сугестологията.

Както много точно ни напомни "намели" :thumbsup: Учителят също е поощрявал подобни методи за възпитание далеч преди те да бъдат научно обосновани.

В същото време експерименталните сугестопедични паралелки и тяхната програма страдаха от сериозни недостатъци и недомислици, както и от липсата на синхрон с останалите фундаментални и приложни науки свързани с педагогическата практика по различните дисциплини и в различните възрастови периоди. Всичко това в крайна сметка доведе до провал на експеримента и незаслужено отхвърляне на цялата идея за прилагане на сугестопедичните методики в образованието.

Мисля,че ще бъде интересно и полезно за всички нас да споделим тук своя опит, впечатления, мнения от различни гледни точки към темата и да потърсим мястото на сугестопедията в съвременното училище.

Много ценни ще бъдат и мисли на Учителя, свързани с темата, които вие сте срещали в беседи или книги. Благодарна ще съм на намели, ако може да посочи източника, където е срещнала съвета на учителя, за който споменава в поста си.

Редактирано от Донка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest azbuki

Последната книга на Лозанов може да бъде изтеглена в спиралата. Друга намерих в Берлин. Издирвам останалите, ако някой има информация. Имаме идеи за оригинално приложение на тази методика, но засега са в зародишен етап, затова не казвам нищо.

Общо взето написаното от Лозанов формулира за мен множество проблеми, на които съм била свидетел в преподаването на чужди езици. Проблеми, които сама не можех да назова. Включително и до явлението "дълбоки резерви" на човешката психика, за което той говори, се бях докосвала в практиката си.

Интересно би било да се обсъдят духовните измерения на тези "дълбоки резерви", както ги нарича Лозанов. При мен нещо подобно се прояви във връзка със спомена ми за минал живот - заговорих езика почти спонтанно след като в мен нещо (споменът?) се отключи. Методиката на Лозанов се стреми да разкрие тези резерви у човека, да развие интуитивното възприятие, така че да се учат бързо и безпрепятствено чужди езици.

Мнения?

Редактирано от azbuki

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Тази или следващата неделя - 05.09. или 12.09. - в предаването "Нека говорят " с Росен Петров ще има интервю с Д-р Лозанов. Ще пиша допълнително да конкретизирам, а може и някой друг да ме изпревари. :rolleyes:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте,

Сугестопедичният метод вече се възражда в България и в Сливен има школа за курсове по езици, както и за обучение на преподаватели по различни предмeти по този метод. На 22 - 24 юли в Сливен се проведе международна научна конференция с преподаватели от други страни, прилагащи този метод. Проф. Лозанов живее в Сливен, където преподавателката по английски Ванина Бодурова е поела щафетата да прилага метода му.

Отидох да се срещна с него и искрено се надявам да се получи приемственост и той да успее да довърши мисията си, докато е жив.

Жалко, че цял един институт по сугестопедия в София бе закрит по комунистическо време.

Можете да прочетет повече по темата на адрес :

http://dr-lozanov.com/

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt -18pt; LINE-HEIGHT: normal; mso-outline-level: 4"><FONT size=3><FONT face=Calibri><SPAN style="mso-bidi-font-family: Arial">Здравейте!<BR><BR><SPAN style="FONT-WEIGHT: normal; mso-bidi-font-weight: bold">В неделя</SPAN></SPAN> <SPAN style="mso-bidi-font-family: Arial">3 октомври, </SPAN>в предаването<SPAN style="mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: SV"> <B style="mso-bidi-font-weight: normal">”</B></SPAN><SPAN>Нека говорят” с<STRONG> </STRONG><SPAN style="FONT-WEIGHT: normal; mso-bidi-font-weight: bold">Росен Петров, гост беше </SPAN></SPAN><SPAN style="mso-bidi-font-family: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: SV">Проф. д-р Георги Лозанов, автор на методa </SPAN>Сугестопедия. </FONT></FONT><FONT size=3><FONT face=Calibri><SPAN style="mso-bidi-font-family: Arial">За тези които се интересуват и искат да знаят, ето запис от интервюто:<BR><BR><A href="http://vbox7.com/play:fdd8f3f5?ref=nf">Поредният непризнат велик българин</A></SPAN></FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt -18pt; LINE-HEIGHT: normal; mso-outline-level: 4"><SPAN class=title><FONT face=Calibri size=3></FONT></SPAN><SPAN style="mso-bidi-font-family: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: SV"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN></P>

<P></P>

Редактирано от Nicki64

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="450" height="403"><param name="movie" value="http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=fdd8f3f5"><param'>http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=fdd8f3f5"><param name="quality" value="high"><embed src="http://i47.vbox7.com/player/ext.swf?vid=fdd8f3f5" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="450" height="403"></embed></object>

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Благодаря на всички за информацията и за това, че ми припомнихте нещо, от което всъщност имам нужда точно сега.

Влизам в окопите на експерименталния фронт с малките джедаи :)

А ако някой намери и цитати от Учителя по темата, щастието ще е пълно :)

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

А ако някой намери и цитати от Учителя по темата, щастието ще е пълно :)

Радвайте се, казва Христосъ, защото азъ ще ви изпратя свѣтли духове. Подъ свѣтли духове разбирамъ тѣзи, което ще работятъ върху васъ и ще създадатъ друга култура. „Слѣдъ 2000 години ще видите тѣзи ангели да слизатъ и възлизатъ и да работятъ върху васъ“ – е писано въ Писанието. Това врѣме е настѫпило вече.

Фактитѣ сѫ всѣкога факти, а какво мислятъ хората, то е другъ въпросъ.

Въ съврѣменната наука въ петь минути може да измѣнишъ настроението у човѣка. Напримѣръ магнетизаторитѣ могатъ, като прѣкаратъ рѫката си по лѣвата ти страна, да те направятъ добъръ, а като я прѣкаратъ по дѣсната ти страна, да те направятъ лошъ. Ще кажете: „Това е чрѣзъ внушение.“ За да внушишъ нѣкому нѣщо, трѣбва думитѣ ти да иматъ сила.

Често употрѣбяватъ думитѣ „внушение“, „хипнотизиране“. Какво е хипнотизирането? То е сила, която може да употрѣбите въ добра и лоша смисъль. Съ малка и съ голѣма доза може да произведете два противоположни резултата. Ако кажете на вашия синъ: „Ти ще бѫдешъ добъръ, синко,“ той наистина ще стане добъръ. Майка, като зачене, да каже: „Азъ вѣрвамъ, вѣрвамъ, че ще родя добро дѣте, радвамъ се, че ще бѫде добро дѣтето“ и т.н.

Какво правятъ днешнитѣ жени? Мѫчатъ се да помѣтнатъ, съвѣтватъ се съ лѣкари върху начина за помѣтане, но когато помѣтнешъ на физическото поле, послѣдствията сѫ лоши.

Затова Христосъ казва: Вѣрвайте въ духоветѣ, които азъ ще изпратя, тѣ ще изправятъ свѣта и вашиятъ животъ ще се уреди. Не взимайте вашето брѣме върху себе си, всичко ще се промени.

Сега ви оставямъ съ тази дума „радвайте се“. Нека тя зачене въ вашия умъ. Тогава ще се съедините съ тѣзи Божествени духове. Ще кажете: „Е, отъ где ги виждаме?“

Мома, прѣди да се влюби, си създава образъ любимъ, а като срѣщне момъка, намира, че той е, който отговаря на създадения образъ и го залюбва.

Ако повтаряте думата „радость“, само така ще привлѣчете Христа, ще познаете великитѣ истини въ живота, ще разберете, че думитѣ иматъ въ себе си дълбокъ смисълъ.

Това сѫ прости знания, които ви ги давамъ даромъ защото ви сѫ потрѣбни и азъ не ще нося никаква отговорность, ако кажете, че сте пострадали.

Приложете тѣзи знания. Произнесете думата „радость“ 10 пѫти на день, безъ всѣко съмнѣние, идете слѣдъ това на работа и вижте какъ ще подѣйствува тя.

Тури хлѣба въ стомаха си и не мисли по това, той ще свърши работата си. Кажи думата „радость“ и твоятъ духъ ще извади нейнитѣ сокове и ти ще бѫдешъ единъ мощенъ и силенъ духъ и като се върнешъ отъ работа, кажи на Бога: „Благодаря Ти, за тази дума.“

Радвайте се

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

А ако някой намери и цитати от Учителя по темата, щастието ще е пълно :)

Аз съм правил ред наблюдения по отношение на музиката и съм забелязал,

че всички богати и щастливи хора имат една щастлива песен,

няма да я кажа каква е.

Те си я тананикат и стават богати. На тези хора им върви,

а на онези, на които не върви, причината е тази,

че не знаят песента, която богатите свирят и пеят.

Има цяла статистика за това.

Онези ученици, които обичат да пеят, които имат своя песен,

всякога им върви в уроците.

На всички способни, гениални, даровити деца или ученици им върви в училището,

понеже те си имат своя песен, която постоянно си пеят в училище.

Никой не ги чува, те тихо си я тананикат. Те сами си дават такт.

Плевели

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Трябва да знаете какво влияние има вярването (внушението),

каква мощна сила представя внушението.

Не казвам: внуши му. То е хубаво да се внуши, но не е хубаво внушението.

Има болни, след като се тури под магнетичен сън

и им се внуши, че са здрави, че ще оздравее,

и такива хора, след като се събудят от сън,

болестта ще изчезне, без да му се дава лекарство.

Но някой човек, ако го туриш под магнетичен сън и му внушиш, че е болен,

като се събуди, ще заболее.

Срещнеш някого и кажеш: „Защо си пожълтял, какво имаш?“

Веднага заболее или го заболят сливиците,

казва, дали не е някоя охтика, дали някой рак в гърлото.

Дойде страхът.

Ние, съвременните хора, мязаме на онзи анекдот.

Отива чумата в Багдад, среща я един пътник и пита: „Къде отиваш?“

„Отивам в Багдад да взема хиляда души.“

Връща се и я питат: „Колко души измряха?“ „19 хиляди.“

„Защо не ми каза истината? Защо лъжеше преди?“

„Не – казва – аз вземах само хиляда души, другите 18 хиляди от страх умряха.“

Та в света има само едно нещастие,

другите 18 хиляди идат от страх.

Ти си богат човек, и пак те е страх;

ти си учен човек, и пак те е страх;

ти си религиозен човек, и пак се съмняваш в своите убеждения.

Аз казвам, всеки човек има право в света да има свои убеждения.

Туй е право, което природата е вложила в човека.

Или казано, да употребим една религиозна .дума, както Бог е вложил.

Петте ечемичени хляба

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ако на децата се забранява да прилагат своята творческа енергия,

в тях ще стане подпушване и те ще се проявяват

в ред отрицателни направления: в кражби, в лъжи и т. н.

Коя е причината за лъжата в децата?

За да се избегне кражбата, добре е във всяко село или всеки град

да има една общинска или градска плодна градина

с няколко хиляди плодни дървета и

децата да се пущат свободно вътре и да си късат,

колкото плодове искат за ядене, без обаче да турят в торбите си.

По този начин кражбата ще бъде избегната.

Иначе, децата всеки ден ще се намират под силното желание

да си откраднат било ябълки или орехи, или круши.

Затова, дайте свобода на децата да ходят из градините

да си късат свободно плодове.

Казвате: Кой ще харчи тия пари за такива градини?

Ако не харчите за градините, ще харчите за затворите,

дето седят да се хранят с хиляди хора, без да се използва техния труд.

Аз разглеждам въпроса от друго гледище и затова казвам,

че трябва да има една градина,

в която да се даде право направление на децата.

В това отношение на всяко дете трябва да се знае какви наклонности,

какви дарби и таланти е вложила природата в него,

и да се даде възможност на тия негови дарби и стремежи да се развиват правилно.

Не се ли развиват правилно,

това значи тази енергия в него да се подпуши

и да се прояви за сметка на нея някаква престъпна наклонност.

Всички престъпления сега в света се дължат

именно на тази подпушена енергия в децата от миналите векове още.

Не е само това, но човек като съзнае тези неща,

той трябва разумно да изправи своите погрешки още от създаването на мира.

Някой носи едно тяло зле организирано,

с ред отрицателни наследствени качества още от миналото от хиляди години насам.

Ти съзнаваш, че в тебе има нещо зло, нещо престъпно,

не искаш да го вършиш, но нещо в тебе те подтиква да го направиш.

Това показва, че има някакъв закон, който работи в тебе.

Как се е явил този закон?

Съвременните учени правят ред опити в това направление,

за да научат закона, който действа в човека.

За тази цел те поставят човека в магнетичен сън.

Всеки човек може да се постави в такъв магнетичен сън, не в четвърта, но в трета степен,

да заспи и тогава съзнанието му не е будно.

В това положение на магнетичен сън,

някой може да му внуши една мисъл или една идея

да извърши някаква кражба или едно убийство, или някакво престъпление

в точно определен ден и час.

Като се събуди от този сън

този човек нищо не знае и не помни,

обаче когато дойде ден на това престъпление,

той ще извърши точно това, което някога му е било внушено.

Казвам: Ако хората знаят този закон,

че като заспи човек магнетически сън, може да му се внуши да направи някакво зло,

те трябва да знаят, че същият закон работи и за доброто.

Ако такъв човек, който сме приспали в магнетически сън,

се намира под внушението на едно добро дело,

като се събуди,

той ще изпитва също така едно силно желание,

без да знае защо и как,

да извърши едно добро дело.

И той сам ще се чуди как е направил доброто дело.

„Добрите вести“.

Това са добрите вести, които идат сега в света.

Докато са в будно състояние, както и да се проповядва на хората,

те няма да се поправят,

но като заспят, тогава могат да се оправят.

Добри вести

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здрасти на всички:)

Много, много интересно звучи цялата философия на сугестопедията, само че в нета се намира малко, и повече обща информация по темата. Доколкото разбирам обаче, този подход изисква доста компоненти и подготовка и не може да се прилага самостоятелно, или? Дали има някъде по-подробна информация по темата?

А иначе има ли някой лично впечатление от употребата ѝ, и дали в момента се прилага някъде активно в страната?

П.П. Много линкове и едно доста голямо видео сте оставили в темата, и сега пиша без да съм се запознал с всичките:)

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Принципи

Честно казано напоследък доста често във форума ставаше въпрос за сугестопедията, изгледах няколко филмчета, но въобще не ми ставаше ясно за какво става въпрос. Всичко беше общи приказки. Линкът горе е първото нещо, което ми даде някаква обща представа за какво точно става въпрос, подкрепено с някаква аргументация, а не само с гръмки изявления. По-късно може да задам някои въпроси свързани със сугестопедията и дано да има запознати с нея в дълбочина евентуално за да ми отговорят.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Благодаря, Станимир!

Ето това ми беше полезно:

При хипнозата или обикновената клинична сугестия не бихме могли дори да говорим за творческо мислене. Дори независимо мислене не се забелязва при тях. Докато при резервопедията и спонтанно възприетата, неманипулативна сугестия, която ние използуваме,творческото мислене присъствува навсякъде и е в основата на процеса. Това е бъдещият тип на общуване в учебния процес, който трябва да усвоим.

При педагогиката на скритите резерви на ума, тази спонтанно възприемана, неманипулативна сугестия се подсигурява от първия закон на резервопедията – Любов.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Този пост на Роси дава също доста подробна информация за сугестопедията и допълва картината.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Замина си още един велик българин със светла душа, любящо сърце и силен дух ...

С благодарност, уважение и обич към Д-р Георги Лозанов, бащата на Сугестологията и Сугестопедията! Светлина за душата му!

http://dr-lozanov.com/bg/bg1.htm

Делото му продължава, по-силно от всякога, със Cветлината, Любовта и Красотата която запали в cърцата и душите на толкова хора.

http://www.manager.b...-georgi-lozanov

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

С най-искрена благодарност към тази велика душа...

Предлагам ви откъси от

СУГЕСТОПЕДИЯ -ДЕСУГЕСТИВНО ОБУЧЕНИЕ

(КОМУНИКАТИВЕН МЕТОД НА СКРИТИТЕ В НАС РЕЗЕРВИ)

Десугестопедията е изкуство - непрекъснато вибриращо, адаптирано изкуство

Лекционно резюме 1995-2004

Известно е, по официални данни, че в училищата преумората, невротичните заболявания и явната и скрита дидактогения (разболяване или подтискане развитието на децата поради нетактичен подход на учителите) вземат големи размери.

Вместо да създават условия за радостно удовлетворяване на основната потребност на личността - жаждата за информация -като се съобразяват със закономерностите на главния мозък, преподавателите често искат като че ли „да научат мозъка как да работи". Ето, например, някои от противоречията, които възникват с основните физиологически и психологически закономерности на личността:

1. Известно е, че няма случай, при който мозъкът да работи само с коровите си структури или само с подкорието, или само с дясното (лявото) полукълбо. Функционалното единство на мозъка е неразкъсваемо, независимо от обстоятелството, че в някои случаи на преден план изпъква една или друга активност. Следователно, емоционално-мотивационния комплекс, образното мислене и логичната абстракция трябва да се активират едновременно, комплексно и в неделимо единство. Но най-често се правят следните два типа отклонения от тази природна даденост:

А) Обучението се адресира само към хоровите структури и към лявата хемисфера на ученика, като че ли той е беземоционална и безмотивационна кибернетична машина (с.44)

* 1. Известно е, че аналитико-синтетичната дейност в главния мозък при нормални условия се

извършва едновременно - няма чисто аналитичен етап и чисто синтетичен етап. Тази едновременна и

неделима свързаност на физиологичните процеси има и своя психологически израз. Тя лежи в

основата и на познанието - от общото към частното (като елемент на общото) и пак към общото (като

осмислена структурна цялост на елементите!). (c.45)

~ ~ ~

МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ

Принципите и средствата на сугестопедията, ако се анализират внимателно, ще подскажат и как да разбираме междупредметните връзки.

Те подсказват, че учебният процес не може да бъде повече „линеарен". Това означава, че не трябва да схващаме обучаващото се дете като някаква многоетажна машина, всеки етаж на която работи независимо от другите. В часа по математика „матема-тичният етаж" се захранва с математически знания, в часа по музика „музикалният етаж" получава необходимата информация и така по всички дисциплини - всяка дейност откъсната от всички останали.

Отречената от сугестопедията линеарност на учебно-възпитателния процес обхваща и сухото логицистично обучение, откъснато от неоткъсваемото по същина „емоционално присъствие".

Особено вредно се отразява линеарността на един учебен процес по отношение на прилагането на криворазбрания „принцип на съзнателност". Това е довело до несполучлив опит за противопоставяне на естественото единство на съзнаваните с парасъзнаванието процеси. Същевременно това е довело и до демотивиращото, неприятно съзнателно изучаване на отделните безсмислени елементи преди да е получена предствава за смисленото цяло, за приятната мотивираща глобална единица, която тези безсмислени елементи в крайна сметка съставят.

Различните форми на междупредметните връзка, при сегашното развитие на сугестопедията, могат да се подредят по важност и да се разгледат така:

1. Прави се по-емоционално обученето при логично насочените дисциплини, без да се губи спецификата на предмета, т.е. емоционално-логичен баланс. Това не означава редуване на емоционални етапи и разсъдъчно-логични етапи при обучението, а импрегниране и едновременност на тези две основни страни на човешката личност.

Например, по математика въвеждането в глобалната тема да бъде сочно и артистично, както

при работата с детските сугесто-педични опери в първи клас. На същия принцип да се работи и в по-горните класове на началното училище.

При разработването на подтемите, при решаването на задачи, текстовете да бъдат от актуалния живот, с много емоционалност и от интерес за децата. Настроението на учителя да бъде стимулиращо, без да преиграва и без да държи децата в непрекъснато изкуствено напрежение. Да се решават задачи и из областта на изкуството. Да се пеят песни и да се рисува или моделира в часа по математика, но с оглед някаква математическа задача. Решаването и на най-трудната и суха задача да се свързва с емоцията на някакво приятно очакване. Да не се забравя, че приятните емоции стимулират висшата интелектуална активност.

Обратното, по музика например, наситеното с емоции пеене или слушане на записи да се обогатява с някое логическо обяснение за структурата на музикалното произве-дение, с някои обяснения от теорията на музиката или - в първи клас - с четене на текста под нотите.

Емоционално-логичният баланс трябва да се търси по подобен начин при обучението по всеки друг предмет.

2. Баланс на съзнавано-парасъзнаваното в организацията на урока. Това означава, че

преподавателят трябва да си изработи усет за съзнаваните и парасъзнаваните съставки в учебния процес. Не трябва да се акцентира само на осъзнаването на материала, нито само на интуитивното възприемане.

При обучението по всеки предмет може да се наклони информационният процес към

съзнаваните или към парасъзнаваните съставки. Когато не достига необходимият контролиран парасъзнаван фон, трябва да се увеличи подаването на информация чрез периферните перцепции и чрез емоционалния стимул. А когато не достига логифициране, трябва да се засили осъзнатото рационално осмисляне на подавания материал. Това оптимално балансиране на съзнавано паразъснаваните функции може да се подпомогне в някои случаи и чрез въвеждане в часовете по даден предмет елементи от часовете по друг предмет, който предлага повече възможности в желаната насока. Например, ако в часа по математика преподавателят не се досеща как да оползвотвори периферните перцепции в математическия кръг от дейности, той може да се обърне към помощта на литературата, музиката, изобразителното изкуство, които предлагат повече възможности за ангажиране и хармонизиране на неспецифичната психическа активност и главно - на периферните перцепции и емоционалните стимули. Обратното може да се подпомогне при предметите от естетическия цикъл, където преподавателят може да осигурява съзнавано-парасъзнавания баланс с предмети от логичния цикъл, ако в момента не се досеща как да оползотвори логичните страни в самия предмет на изкуството.

3. Междупредметна глобализация на темите. Това означава, че глобалните теми не трябва да обхващат сухо дидактично само определени раздели от дадена дисциплина. Те трябва да обединяват по възможност голяма част и от други предмети, които имат отношение към темата, без с това да се заличи разликата между предметите. Водещо си остава знанието и творческото развитие по конкретния изучаван предмет, а другите дисциплини само дооформят обемно въпросите и от друг поглед. Например, в една глобална тема по музика може да се направи бегло обогатяване и с някои изучавани в момента математически действия, които имат място и в музиката. В часа по математика може да се дадат примери от математиката в изкуството. И двата предмета могат да се обогатят с примери от поезията, където и музиката и математиката също имат място. А и трите предмета могат да бъдат открити в родинознанието, физическото възпитание, изобразителното изкуство, трудовото обучение. Навсякъде има математика, необходимост нещо да се прочете, ритмика, музика. Но всичко това трябва да се прави с много тънък усет, без прекаляване. Работата по междупредметните връзки може да подпомогне затвърдяването на материала по тези дисциплини, по които има изоставане. Например, в началото на първи клас, трябва да се търсят всички случаи за четене. Четат се текстове под ноти, условия на задачи, инструкции за игра по физическо възпитание и т.н."

~ ~ ~

ЗЛАТНА ПРОПОРЦИЯ

Сугестопедията, особено в нейния последен вариант - десугес-тивното, депрограмиращо

„всмукване"" на знания, умения и навици - е единствената методика, която е съобразена със законите на златните пропорции.

Но какво всъщност е златната пропорция?

От векове златната пропорция е привличала умовете на редица изтъкнати философи, учени, архитекти и др. Тя е считана за най-съвършената пропорция. За първи път тя се споменава през III век преди н.е. от Евклид. Леонардо да Винчи е посветил много време в проучването и. Той е илюстрирал една книга за златното сечение, публикувана във Венеция през 1509 г. Намирано е като основен и най-съществен принцип къде ли не: в размерите на египетските прамиди, в съразмерността на човешкото тяло, в размерите на картините в художествените галерии, в архитектурата, в природата - в пропорциите на цветя и дървета. Школите на Платон и Питагор разработвали въпросите за златното сечение. Известно е, че веднъж Буда е произнесъл своето „Слово за цветята ", непроиз-насяйки нито дума, само държейки мълчаливо пред слушателите си едно цвете. Чрез модела на цветето той вероятно е искал да им покаже единството и хармонията в природата.

~ ~ ~

От особено значение е хуморът, смехът в класната стая. Известно е, че смехът е най-сигурното успокояващо средство, но когато не е злостен и когато е спонтанен. Смехът е характерен за нашата система на обучение, особено за последния вариант - десугестивното, освобождаващото, спонтанното комунициране на нивото на потенциалните възможности на мозъка и ума. При това трябва да се отбележи и дебело да се подчертае, че смехът при нас не е хаотичен. Той е система в системата. Преподавателят е обучен кога и как, на кои места и с какви средства, а също и на какво ниво да създаде на пръв поглед съвсем естествени условия за спонтанен смях. Това е обучение със смях! Смях! Смях! Не забравяйте."

525920_2912417704144_1671706967_1777184_621245083_n.jpg

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте всички почитатели на тази великолепна методика! С радост съобщавам, че на 9.VІІ. започва курс във Варна под ръководството на Ванина Бодурова - сътрудничка на професор Лозанов, която сега ръководи дейността на фондацията (доколкото зная). Тя има намерение да прави паралелно два курса - един за учене на английски език (т.к. желаещите са много) и втори - за преподаватели, желаещи да усвоят методиката и да я използват в работата си по своите предмети...

За информация можете да се обърнете директно към нея - във Фейсбук или на имейл.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Е, сега вече мога да споделя своите впечатления от курса за преподаватели, в който имах щастието да се включа (още не е свършил, в момента тече): преживяването е невероятно, изумително - да се потопиш във вълшебството на това велико ЧУДО!!! Наистина е трудно с малко думи да се изрази усещането, но ще опитам да обобщя: Има надежда за българското образование! Безкрайно съм щастлива! Сигурно е имало смисъл да чакам няколко години, за да се случи. Имало е смисъл да не се родя по-рано и да не попадна в онези експерименти от 70-те. Но сега си давам сметка, че си е струвало да изтърпя всички премеждия, да търся и да вярвам - и това се случи, дойде като награда! Пожелавам на всеки да изпита подобно усещане и пожелавам на себе си да се обединим в популяризирането и прилагането в реални условия на науката Сугестология и на нейното приложение в педагогиката - Сугестопедията/Резервопедията! Едва ли е толкова трудно, колкото изглежда, но пък е приятно, изпълващо със смисъл! Времето е дошло! Моментът е настъпил! Нашите български деца имат нужда от това! (Защото по света отдавна са повярвали и го прилагат!)

Благодаря от все сърце на нашата учителка от курса - Ванина Бодурова!!!

Редактирано от lina_70

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Делото на Д-р Лозанов е живо и дарява със светлина, красота и усмивки все повече деца, и от малките и от големите...  :-)  

 

Сугестопедията прави ученето лесно като детска игра

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега

×