Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Sign in to follow this  
Креми (късметче)

За българския език, за нас, за бъдещето

Recommended Posts

http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html

Получих горната петиция от приятел - отговорен и буден човек.

И още от в-к "Стандарт" от 1.април '08, но не е шега.

Преценете вие.

Всеки учебник е с грешки

Люси Пилева

начален учител, Кюстендил

...На децата им е достатъчно, че по телевизията се говори прекалено много за мутри и миски, за да учат такива неща и в училище.

В почти всеки учебник има грешки, най-вече печатни. Затова с колежките ги четем предварително и даваме на децата разяснения където е нужно. Пропускат и числа при задачите по математика и често не могат да се решат.

Комисиите, които одобряват учебниците в МОН, трябва да са по-прецизни.

Бълват буквари за Азисовци

Стела Стоянова

Кума Лиска ще стане миска, Вълчо ще подкара джип "Мицубиши", как се вика на автора, написал учебника, от който е взета тази песничка?

Това е задача с повишена трудност, която трябва да бъде решена от просветното министерство, и то много спешно, преди всякакви тестове и матури.

Защото то е одобрило въпросния учебник, дало е пари за отпечатването му и е пуснало на пазара Лиска в тираж, на който могат да завиждат и най-популярните чалга певици в момента. И когато десетки първолаци повторят парчето с ентусиазма, с който някога хлапетата учеха "Зайченцето бяло", то ще удари в земята и хитовете на Азис, и "шестте кокошки" на "Мюзик Айдъл".

След като само преди няколко дни се чу за стратегия на просветното ведомство за осъвременяване и креативност на образованието, внезапно открихме, че тя е започнала от възможно най-уродливия край. Пропълзяла е в учебниците, маскирана като прохождащата чалга от началото на 90-те, и дори се е приютила в сборниците по математика, където задачите вече се решават с броене на живи хора и трупове. Вероятно някой много авангардно е решил, че за хлапетата математиката ще бъде безкрайно по-забавна, ако събират, изваждат и евентуално давят в басейна мъртъвци, отколкото ако извършват същите действия с ябълки и круши. И че часовете по музика ще им станат по-близки и привлекателни, ако езикът им е на ниво квартална мутра. Ако това е идеята за креативен подход, направо ме е страх да си мисля откъде ще вземат модел за часовете по бизнес и предприемачество, предвидени в по-горните класове.

Най-лошото не е дори в това, че за подобни учебници са обявявани конкурси, давани са пари и са стигнали до пазара. Проблемът е, че някой смята това за забавно, достъпно и единствено познато за децата. И не се притеснява да им го мултиплицира, въобразявайки си, че така ще направи математиката и музиката интересни за тях. Пък после някакви професори ми правят открития, че мутрите говорели с 400 думи... А с колко ще говорят тези деца, за които образованието отсега стеснява перспективата до усвояването на експресивни понятия като джипове и трупове?

Наистина по света има учебници като забавна математика (има и "ужасна математика"), в които се разгръщат цели сюжети с герои, случки, фабули, покрай които детето само усвоява задачите. Но ако облечеш един скучен шаблонен учебник с къса пола и силикон, от това преподаването на предмета няма да стане по-ефективно. Защото в тези нови дрехи образованието май лъсва като царя от популярната приказка - напълно голо.

Редактирано от късметче

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Да отпадне задължителното усвояване на книжовния български език от Държавните образователни изисквания /ДОИ/ предлага проектозакон на МС за промени в Закона за народната просвета. Това предизвика гнева на академичната общност на СУ, която се обяви против отмяната на т. 4 от чл.16 на закона. В писмо до председателя на НС, премиера Станишев и министър Даниел Вълчев преподавателите предупреждават,

че предложението влиза в категорично противоречие с чл. 3, глава първа на Конституцията на Република България: "официалният език на републиката е българският". Мотивите за предложението са несъстоятелни, защото е абсурдно да се намерят аргументи в защита на законодателно решение, което поощрява незачитането на официалния език на Република България и Конституцията й.

Отмяната на т. 4, чл. 16 обезсилва действието на т. 2 и т. 3 от същия член за общообразователния минимум, учебния план и учебното съдържание. В случай, че ДОИ не се отнасят до усвояването на книжовния български език, то българският език престава да бъде основен учебен предмет. Премахването на т. 4 означава, че може да не се учи български, а друг език, защитен от закона.

http://www.bgnet.info/index.php?option=com...85&Itemid=1

''Поправката не предвижда отпадането на книжовния език като задължителен'', заяви за ''Стандарт'' Калканова. Според нея проблемният текст третирал ''отпадане на изискванията да бъде издадена наредба за държавните образователни изисквания за книжовния език''. Това било планирано още през 1998 г. Колегите от СУ са разбрали грешно изменението в закона. В случая ние искаме да отпадне просто неефективна точка, а не да премахнем изучаването на книжовния език, категорична беше депутатката.

http://www.standartnews.com/bg/article.php...;article=226488

А учебниците са пълни с грешки. Особено по математика голям проблем, защото се получават абсурдни задачи

Редактирано от късметче

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Късметче,

Благодаря за темата. :thumbsup:

Радвам се, че започваме да действаме като общество, което мисли за бъдещето си. Защото тези промени не касаят мен и децата ми, но един ден, когато техните деца ще са ученици, ще стане късно те да бъдат направени. Ако въобще е останало нещо от българския език. :(

Независимо, че управляващите се опитват се опитват да омаловажат проблема (то с кое не е така), за една седмица са събрани още 30000 подписа. Това, което ме радва е, че познатите ми разширяват кръга на съпричастните, като пускат петицията до всички, които са включени в контактите на пощата им. Мисля, че трябва да се обърне внимание и на децата върху тази петиция - не разбрах защо в училищата не се споменава за нея, а децата ни имат също право на мнение по въпроса, нищо че са непълнолетни.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Още в първите няколко урока на учебника по география за 9 клас с автор Румен Пенин, се натъкнах на грешки, има и правописни и всякакви! Ето дотам я докарахме и май ще става още по-зле както е тръгнало. Едно време в нашите учебници нямаше никакви грешки. САмо дето не бяха толкова илюстрирани. Не че има смисъл в учебника за 10 клас да има снимки на мечка, лисица и вълк например. Добре че десетокласниците не знаят как те изглеждат :D понякога имах чувството че разлиствам книжка за 3-годишни деца...

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ако се ограничим само в грешките - пак добре. Но някои от учебниците са написани в такъв странен стил - с едни сууупеееер сложни думи, които мисля, че самите автори не знаят какво означават. Имам чувството, че писалите ги не са наясно с материята и си мислят, че колкото по-неразбираемо го напишат, толкова ще е по-важен учебника. Или просто могат да препишат отделни извадки от дисертациите си. :(

На всяка родителска среща се чудим заедно с преподавателите какво да правим за да се 'смели' всичко това до едно по-разбираемо съдържание. Всъщност, освен да се кара наизуст, друг начин няма. Нашата преподавателка по химия дори не иска да се купуват учебниците - тя написва всичко на листове и го дава на децата да си го копират и научат. В резултат на това имаме по-високи оценки. :D Но дали това е правилният начин?

Днес слушах по радиото как във Франция има протест на обществото срещу това, че техният представител на Евровизия щял да пее на английски. Как можело? Какъв срам! Те не са английско говоряща страна! А нас ни е срам да говорим на български, та затова всяка втора дума е чуждица :(

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

To май ще се окаже много шум за нищо. Ето закона за народната просвета:

http://www.bcnl.org/doc.php?DID=90

Прословутата поправка е премахването на точка 4 в член 16

"""'''Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят за:

4. усвояването на книжовния български език;""""""'

Вижте обаче какво пише в член 8 на същия закон:

Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) В детските градини, училищата и обслужващите звена официалният език е българският. Училищното обучение осигурява условия за усвояването на книжовния български език.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Учениците, за които българският език не е майчин, освен задължителното изучаване на български език имат право да изучават своя майчин език в общинските училища при защита и контрол от страна на държавата.

и в член 24 ал.2:

(2) (Доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г.) Държавните зрелостни изпити по ал. 1 са два, като единият от тях е по български език и литература, а вторият се определя по избор на ученика от учебните предмети "чужд език", "математика", "физика и астрономия", "биология и здравно образование", "химия и опазване на околната среда", "история и цивилизация" и "география и икономика" и предметният цикъл "философия", изучавани в часовете за задължителната общообразователна подготовка.

Редактирано от mvm

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

"...премахването на точка 4 в член 16

"""'''Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят за:

4. усвояването на книжовния български език"

означава, че права имаш, но няма законови изисквания да ти се осигури упражняването на тези права. Тоест - никоя инстанция не е задължена да осигури изучаването на езика на ниво "майчин" или "официален за страната". Следователно остава грижа на гражданина да си го учи на високо ниво както и където иска.

(Което и при наличието на закон си е така, защото не настояваме за правата си, а всеки се спасява поединично и се бърка дълбоко за частни уроци, след като веднъж вече е платил данъци за образование. Добрите специалисти трябва да бъдат добре платени, но от тези данъци, които изчезват незнайно къде, а ние се свиваме.)

"Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) В детските градини, училищата и обслужващите звена официалният език е българският. Училищното обучение осигурява условия за усвояването на книжовния български език.

Настоящата формулировка и така си е тревожно неясна.

Тя не уточнява на какво ниво трябва да е изучен езикът.

Има уеднаквена Европейска езикова рамка, според която познаването на (чуждите) езици се степенува в 6 нива: А1,А2,В1,В2,С1,С2.

Официалният за страната трябва да се конкретизира на ниво С2, ако е и майчин, или С1, ако не е майчин. Това аз наричам добре свършена работа и само така вече задължителната матура по бълг. език се изпълва със смисъл.

А иначе при формалното наличие на закон половината население може да знае езика на ниво А1 - колкото да си купи хляб и билет за влака.

Редактирано от късметче

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest hrisko_89

И аз я подписах и разпространих отдавна тази петиция. Нарочно смятам, че правят тези маймунджулуци нашите управляващи. :angry:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Предлагам вместо да отварям нова тема да продължим в тази - тя според мен, е близка до разсъжденията ни в темата за националното самоопределение. 

 

Дискутираният там въпрос - много актуален и интересен, е за учебниците по Родинознание (човек и общество) в начален курс и изобщо за възпитанието на родолюбието в тази ранна възраст. Повод за тази дискусия бе статия, публикувана в блог на Костадин Костадинов

 

Какво е вашето мнение за настоящите учебници и начина, по който те представят на децата родните исторически и културни реалности? Моля с примери, не само общи заключения. 

 

Съдействат ли учебниците и училищните занимания за възпитанието в родолюбие и какъв е дяла на семейството, обществото и училището? 

 

Какви предложения имате за промени и подобрения? 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Поинтересувах се и в нета попаднах на един електронен вариант на учебника по човек и общество за 4 клас.  Дотук разгледаното от мен е съвсем прилично, макар и според личните ми методически критерии е доста сухо и наукообразно за тази възраст. Децата биха проявили далеч повече интерес към нещо сюжетно или художествен материал дори. За мен си е чиста заблуда, че историята трябва да се поднася на "исторически" език. Да си сложим ръка на сърцето - академичните учебници ли ви дадоха представа за българското средновековие или романите на Фани Попова - Мутафова? Защо те са незаслужено забравени? 

 

Интересно ще ми е критиците на тези учебници да ми посочат къде точно е пренебрегната българската история и култура?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
За мен си е чиста заблуда, че историята трябва да се поднася на "исторически" език.

 

Историята трябва да се поднася съобразно възрастта на тези, които ще я изучават, но нито да се лъже, нито да се изпускат базисни факти и така да се получават безумия от рода на "Левски се е борил за свободата на българите", ама срещу кого се е борил, това един Господ знае... 

Да си сложим ръка на сърцето - академичните учебници ли ви дадоха представа за българското средновековие или романите на Фани Попова - Мутафова?”

 Слагам си ръка на сърцето и заявявам, че от учебниците, книгите и дори телевизионните предавания съм научил много повече за историята като цяло и за българското средновековие в частност. Предпочитам документалната литература по исторически въпроси пред историческите романи.

 

 

Интересно ще ми е критиците на тези учебници да ми посочат къде точно е пренебрегната българската история и култура?

В другата тема не ставаше въпрос за "тези учебници", а за конкретен учебник и още по - конкретно за статия, в която се критикува съответния учебник и се представят неща, които са възмутили авторът на статията.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Когато децата играят на карти в час или играят игри на модерните си таблети, айфони, смартфони и други модерни джаджи, също в час - не може да се очаква да завършат родното училище грамотни, каквито и усилия да полагат учителите.

А много от тях все още не са се отказали да се борят за грамотността на децата

Съответно неграмотните пораснали деца започват да работят и да пишат неграмотни учебници, неграмотни субтитри на филми, неграмотни рекламни надписи, неграмотни статии във вестници и сайтове - процесът е лавинообразен

И не е само български, руснаците се оплакват от същото по техните сайтове..за ниското ниво на образование в училищата им, за другите държави незнам, но предполагам е същото

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Слагам си ръка на сърцето и заявявам, че от учебниците, книгите и дори телевизионните предавания съм научил много повече за историята като цяло и за българското средновековие в частност. Предпочитам документалната литература по исторически въпроси пред историческите романи.

 

Вярвам ви. Вие може би имате дете на възраст 7-11г. Хайде да направим  ЧЕСТЕН експеримент. предложете му да прочете 20 страници документална историческа литература и наблюдавайте процеса и резултатите. 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

 

 

Вие може би имате дете на възраст 7-11г. 

Не че е толкова важно, но все пак ми е интересно : на какво се базира предположението ви ?

 

 

 

Хайде да направим  ЧЕСТЕН експеримент.

Защо пък да правя експеримент ? Аз отговорих за себе си. Нали въпросът беше : 

 

 

Да си сложим ръка на сърцето - академичните учебници ли ви дадоха представа за българското средновековие или романите на Фани Попова - Мутафова? Защо те са незаслужено забравени? 

 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега
Sign in to follow this  

×