Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Sign in to follow this  
Надеждна

Синестезията - какво знаете за нея?

Recommended Posts

Да, много интересно нещо!

Това е да усещаш нещо по два различни начина, т.е. да можеш да усещаш нещо с две различни сетива... Ох, май доста неясно го обяснявам, я по-добре с пример: ами да "чуваш" цвят, или да "виждаш" вкус и др. п.

На мен ми се е случвало нещо много необичайно - да усещам мириса на топлината.

P.S. Син-естезия - буквално може би се превежда съчетаване на възприятията, усещанията ...

Редактирано от Диана Илиева

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

При мене не е постоянно, само при някои звуци пред очите ми се получават картини - не нещо художествен тип, по-скоро интерференчни, с различни цветове, тъмни и светли области, които се пресичат. Мисля си, че очите ми реагират на вибрациите на звука, ако е по-силен и неочакван.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Знаете ли какво представлява синестезията?

Скъпи приятели! Здравейте!

На руски език:

http://synesthesia.prometheus.kai.ru/

С любов. Александра

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Кристиян

Имам известен личен опит със синестезията по отношение на цветове и звуци, но не всички звуци а тези, които са свързани с музикална форма, и в определени случаи тактилни усещания предизвикват едновременно и цветово и звуково усещане, но това се случва само в определбени случаи, свързани с емоционалното ми състояние. За мен представлява интерес това, че всъщност в детските си години синестезията е била при мен доста проявена, но поради неразбиране, неосъзнаване, и освен това- мнението на другите кое е и какво е като цвят или звук, допринесоха за "изключване" на тази смесена сетивност, която се върна без особен повод от моя страна преди около 4 години, като новото беше прибавянето на цвят към някои обонятелни възприятия, но пък обонятелни възприятия към цветове не съм имал, а за сметка на това тактилно-цветните възприятия почти не се проявиха, но пък ясно си спомних за тези явления в детството ми- бях забравил, че съм имал изобщо подобни сетивни възприятия. В началото това беше доста обезпокоително за мен, и около година ми отне адаптацията и "свикването", така че да не се държа странно. Това явление ме принуди да премина към още по-отчетливо изолиране от места с повече хора, въпреки че много преди да се "върне" този тип сетивни възприятия бях почувствал необходимост от спокойствие и повече време, в което да прекарвам насаме със себе си. Не познавам други хора с подобна сетивност, но през миналата есен гледах или по дискавъри, или по нешенъл джеографик филм в няколко серии, в които ставаше въпорс точно за синестезия. В него имаше жена- музикантка, май австрийкща или швейцарка, която освен че виждаше цветовете на звуците, виждаше в цветове и интервалите между звуците в цвят, и освен това към цвета на звуците имаше и вкусови възприятия (аз такива нямам), имаше един чичко на около 55-60 години, турчин, роден напълно сляп, който рисуваше невероятни картини, и всъщност чрез тактилни възприятия си създаваше представя за форма и 3D-пространственост, цвят, симетрия, перспектива...Имаше и други хора с някакви особености, но съмзапомнил само тези двамата- вероятно поради това, че тяхната сетивност доколкото може да се прави сравнение, бе най-близка до собствените ми сетивни възприятия.

Засега мога да споделя, че синестезията, доколкото имам личен опит с нея, емоционално натоварва повече и емоционално се изморявам повече отколкото преди, а когато нямам възможност да си почивам, със сигурност емоционалното състояние се изразява чрез чисто физически признаци на умора, сред които физическата болка при мен е най-силно представена (вероятно защото в живота си досега съм се адаптирал най-много да понасям физическа болка, така че слаба, средна и умерено силна болка почти не ми правят впечатление и понеже е еднотипна като сила и локализация, в повечето случаи не я забелязвам....но не мога да твърдя, че е нещо приятно- в иникакъв случай дори...но, за предпочитане е физическата болка отколкото емоционалното претоварване), но има и дни ви които просто болката ми идва в повече, и колкото и да е еднотипна и на едни и същи места, когато е силна, състоянието ми е ужасно. Представете си реален махмурлук с всички "екстри"- главоболие, гадене, повишена чувствителност към светлината, което пък е и болезнено, чувствителността към миризми и т.н., и към това ако добавим и смесване на сетивните възприятия...става нещо като кошмар посред бял ден...Защо и как се стига до подобни моменти не знам със си гурност, но има много фактори, които вероятно имат значение. С времето тези болезнени състояния при мен се разреждат- не знам дали поради привикване или поради опитите ми да контролирам чрез воля интензивността на подобна сетивност- не самата сетивност като "качествено възприятие", а количествената степен на това възприятие- както да речем може да се контролира сетивното възприятие "гъдел", или "болка", така че човек да възприема съответното сетивно въздействие, но то да не му причинява явлението "гъдел" или "болка" в доста по-широк праг на въздействие. Но и волевия контрол води до доста по-бързо изтощение...така че, засега като че ли най-успешна мярка против претоварване и умора е съзнателно търсената изолация, което е доста трудно нещо в градски условия, но колкото...толкова...

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Повечето материали за синестезията в нета са на руски,наистина.Ето и нещо на български:

Синестезията е била описана от Франсис Галтън и ясно документирана от него през XIX век. Той посочва, че някои хора, които са съвършено нормални в други отношения,имат особен симптом и той е, че при тези хора - които иначе са напълно нормални - се получава смесване на сетивата и всеки път, когато чуят конкретен тон, те виждат определен цвят. Така, горно до е червено, горно фа е синьо. Друг тон може да има цвят индиго. Този феномен, това смесване на сетивата се нарича синестезия. Галтън посочил също така, че това се случва в цели семейства.

В йога това е много често срещан феномен. Дори в някои школи имат специални упражнения за да го предизвикат. Например в Кундалини Йога.Тези упражнения се базират на Теорията за Елементите - как те произлизат един от друг. По-грубите Елементи произлизат от по-фините елементи. Например от Елемента Пространство чиято танматра е ЗВУК, произлиза елемента Въздух, чиято танматтра е ДОПИР. От Въздуха произлиза Огън, с танматра светлина и форма и т.н.

Когато йогинът медитира върху отделните букви, той ги „свързва” с останалите елементи. Например,ако медитира върху звукът АААА той се опитва да почувства какъв е този звук при допир. Дали е гладък или грапав, дали е топъл или студен. След това той се опитва да почувства какъв е цветът на този звук, и каква форма има. След това се опитва да види каква е миризмата на звука АААА. И накрая може дори да го помирише!! Елементите произлизат един от друг!(Това,което съм перефразирала е от лекция на Рамачандра)

Хрумва ми,че именно синестезията е довела до появата на човешките азбуки!? :3d_132:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Докато съм писала мнението си,Кристиян е публикувал своето,което ми беше безкрайно интересно,директно от извора! :thumbsup:

Ето и още нещо Тук

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Много е интересна темата за синестезията .

Василий Кандински е един художник , който наистина много се е интересувал от нея , дори е изнасял лекции на тази тема , за музиката в цвета . :)

По отношение на Кандински , неговите неща като живопис ,са една истинска симфония на цвета .

Той е първият човек , който рисува абстрактна картина и понятието композиция е обърнато с главата надолу .

Непредметното и отвлеченото , търсенето на динамика ,хармония ,гама са сведени до абстракция в най- чист вид .

Великолепен е като живописец .

Най- много ми харесват последните му неща от късния период на творчеството му .

Абстракционизмът като стилово направление в живописта ,а по - късно и във всички видове изкуства е истински културен феномен .

Промишленият дизайн , архитектурата ,модата , музиката намират новата отправна точка на непредмета .

Геометрията влиза в пълна сила като елемент в композицията , като изразно средство .

По- късно , изкуството ще бъде разглеждано като игра на ума от Вазарели и художнците , които сформират още едно ново стилово направление - Опарт , където геометричните форми ,създават тази оптическа игра и наистина съзерцаването на една такава картина се превръща в игра на ума . Абстрактна игра на ума. kandinsky.jpg

kandinsky17.jpg

kandinsky.jpg

kandinsky-wassily-mit-und-gegen-5300049.jpg

Редактирано от Ина Трифонова

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

art-kandinsky-revisited.jpg

Ето примерно тази последната картина на Кандински как я разработва един софтуерен инженер , като написва програма , която съхранява целия ритъм и трептене на цвета , но всичко минава през филтъра на точките .

http://www.mondomostre.it/images/guggenhei...chi.800x600.jpg

А ето и една друга негова работа от точки , и кръгове . Diverse Circles - е името на картината , което може би трябва да се преведе като " Различни , разнообразни кръгове" .

Тук Кандински е намерил много интересно движение на кръговете ,именно като е търсел различието между тях . Големина на кръга , форма , цвят . Наистина абстрактно изследване . Един вид различието между тях ,създава движение , особен ритъм в композицията .

Редактирано от Ина Трифонова

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ина,благодаря ти за страхотния подарък,който си ни направила - и за снимките,и за това,което разказваш за Кандински!

:3d_022:

И като си мисля за този феномен синестезията,пак ми хрумва,че именно негови рожби са гениалните песни,например - миксирането на мелодия и стих,извиращи от дълбините на творческата душевност...

Даже,когато текста го няма,китарата продължава да го пее...

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ау , Надя ,направо ме разби с Ерик Клептън . :3d_139:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега
Sign in to follow this  

×