Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Sign in to follow this  
Донка

Ядките и здравето

Recommended Posts

Една шепа смес от различни ядки дневно ще ви направи по-здрави.

източник

Какви ядки предпочитате и в какво количество? Кога е най-добре да ги приемаме?

Полезни ли са ядките в готови опаковки или е по-добре да бъдат в черупките си до момента на консумация?

Печени или сурови? Цели или смлени и в състава на други продукти? Полезни ли са като масло (фъстъчено например) и кога?

Смесени означава няколко вида едновременно или само по един вид, но няколко пъти в денонощието?

Има ли ядки, които не е редно да се консумират в комбинация с други храни?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Истина е, че ядките са много полезни наистина, но аз лично много не обичам да ги консумерам. Ям, но рядко. Става ми доста тежко от тях. Иначе обичам бадеми.

Редактирано от Аделаида

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Една шепа смес от различни ядки дневно ще ви направи по-здрави.

източник

Какви ядки предпочитате и в какво количество? Кога е най-добре да ги приемаме?

Полезни ли са ядките в готови опаковки или е по-добре да бъдат в черупките си до момента на консумация?

Печени или сурови? Цели или смлени и в състава на други продукти? Полезни ли са като масло (фъстъчено например) и кога?

Смесени означава няколко вида едновременно или само по един вид, но няколко пъти в денонощието?

Има ли ядки, които не е редно да се консумират в комбинация с други храни?

редовната им употреба не водили и до напълняване :(

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Различните ядки имат различни качества, според мен. Чел съм напр. че oрехите имат от много полезните мазнини (омега-3) от които в подобен вид има и в морската риба. Орехите може да се слагат във всякакви студени храни (таратор, салати и пр.) вместо мазнина, за да бъдат вкусни и сурови. Този тип мазнини участват в структурата на мозъка и е интересно че Учителят препоръчва орехи "за мозъка" преди да е бил идентифициран научно този тип мазнини (което става мисля някъде към 1950-та г., трябва да проверя)... Бадемите са по-лесно смилаеми от фъстъците затова са по-препоръчителни вечер; бланширани пък са още по-лесно смилаеми. При висока температура и влажност ядките (както други храни) стават уязвими към афлатоксини, затова е добре да са цели, и да се преработват механично само директно преди ядене. Обикновените фъстъци имат полезни качества в червената си ципа (ресвератрол - като в червеното вино) затова е по-добре да не са белени..

Редактирано от Mindfield

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

За немного притеснените финансово има едни нови ядки - макадамия, с най-висок процент полезни мазнини. За притеснените - да си вземат от пазара или от борсата суров слънчоглед на едро по 4 лв и да го покълват. Да се знае, че повечето хубави свойства на ядките и семената изчезват след топлинна обработка. Гответе само бедни на мазнини продукти като житни, боб, леща, кестени и др.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

За ядките - винаги съм обичала, а особено много, откакто месото спря да е храна за мен. Вероятно затова съставът на кръвта ми е в норма. Подхождам съвсем интуитивно, каквото ми се яде - това. Гледам да са по-безсолни, не обичам и солено.

Приоритетите ми сами се подредиха така:

лешници,

бадеми и орехи,

шам-фъстък,

тиквени,

слънчогледови,

соя,

...

фъстъци.

Напоследък на пазара има нов асортимент - киноа, амарант и др. - вносни семена, богати на различни полезни вещества. Пакетират се предимно в Гърция. Цените им са по-високи , но мисля, че в името на разнообразието си струва от време на време.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Дотук забравихме за бразилските орехи - 2 бр. осигуряват нуждата от селен за цял ден!

За качеството - наистина е важно, по лавките често продават преостояли и нискокачествени ядки, да се говорим че повечето не са сурови. Когато са качественти, все пак трябва добре да се измиват преди консумация! Простички принципи да не добавяме вредности към иначе полезни храни.

Редактирано от Добромир

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

За немного притеснените финансово има едни нови ядки - макадамия, с най-висок процент полезни мазнини. За притеснените - да си вземат от пазара или от борсата суров слънчоглед на едро по 4 лв и да го покълват. Да се знае, че повечето хубави свойства на ядките и семената изчезват след топлинна обработка. Гответе само бедни на мазнини продукти като житни, боб, леща, кестени и др.

Определено макадамията са много скъпи и аз не си ги позволявам. Но това за най-много полезните мазнини може ли да го уточниш - какви точно мазнини ? Знам че са ядки с може би най-високото съдържание на мазнини, но не и че са с най-полезните. Напр. аз не знам да имат от омега-3, каквито има в орехите и лененото семе.

За негативното въздействие на термичната обработка в/у храни богати на мазнини едва сега научавам, за него само предполагах :)

Дотук забравихме за бразилските орехи - 2 бр. осигуряват нуждата от селен за цял ден!

За качеството - наистина е важно, по лавките често продават преостояли и нискокачествени ядки, да се говорим че повечето не са сурови. Когато са качественти, все пак трябва добре да се измиват преди консумация! Простички принципи да не добавяме вредности към иначе полезни храни.

Хубаво е че добави че има много селен в бразилските орехи, но мисля и че зависи много на каква почва са растяли. В по-голямата част на Европа напр. почвата е бедна на селен, докато напр. в Южна Америка не е така.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Да, по-скъпи са макадамиите, ама пак зависи. От борсите са доста по-евтини, отколкото по лавките. И като се вземат по 20 г на ден, не е толкова фатално. полезни мазнини - омега 3, 6 и 9 - има във всички сурови ядки и семена, но в различно съотношение. А селен наистина, ако гледаме значителни количество, в малко от тях. В някои може да има малко повече, ако са расли в богати на селен почви . А бразилският орех изобщо не може да расте в бедни на селен почви. Затова е и най-сигурният източник! (Както ябълката загива, ако в почвата няма бор, а другите плодове си растат, само че не съдържат бор в плодовете. Ябълковите семена са едни от най-сигурните източници на бор - важен е за костите и за пъргавината на ума)

Редактирано от Добромир

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Днес си купих сурово тиквено семе... Ето какво намерих за него:

Семките на тиквите също са изключително полезни, дори се смята, че живеещите на Балканския полуостров народи по-рядко страдат от аденом на простата жлеза именно поради факта, че ядат тиквено семе. В тиквените семки има повече белтъчини, тлъсто масло и смолисти вещества. Важно е обаче да не са обилно посолени. Желателно е хора с наднормено тегло да ограничават консумацията им до 30 г дневно. Тиквеното семе е полезно за страдащите от хронични чернодробни възпаления, гастрит, колит със запек, анемия, наднормено тегло, хипертония , остеопороза.

източник

и още:

Дъвчете тиквено семе! – статия на вестник “Zöld Újság” за тиквеното семе на “ Mogyi” - August 6, 2007

Колкото странно и да звучи, тиквеното семе играе важна роля в здравословното хранене. 45%-ното съдържание на линолевата киселина в семката и фитостеринът се считат за лекарство – на първо място - срещу болести на пикочен мехур, на простатна жлеза, но високото садържание на есенциалните маслинни киселини в него, осигуряват защита и срещу развиването на инфаркт. Освен това, значително количество E-vitamin и Селен се намира в тиквеното семе, които предизвикват антиоксидантен и противо-възпалителен ефект в организма. Налице са и такива “proteáz-inhibitor”-и, които в червата предпяствуват активизирането на вируси и бактерии. (Пресованото от суровото семе – зеленикав на цвят – масло е извънредно вкусно, ароматно. 57% от мазнината му представляват многократно ненаситени мазнинни киселини).

Какви са вашите впечатления и опит?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Сурови бадеми и сусам срещу остеопороза препоръчва ендокринологът д-р Мария Николова.

Бадеми срещу рак

10 сурови бадема на ден са добра защита срещу ракови образувания, твърдят специалисти по хранене. Вкусните ядки са богати на летрил - вещество с доказани противоракови свойства. Полезната съставка се открива също във вишните, прасковите и сините сливи.

Намерих и една интересна рецепта, която смятам да изпробвам веднага:

Покълнали бадеми.

Лесно се приготвят в домашни условия. Вземат се сурови бадеми и се накисват в топла вода за 1 нощ. През това време те увеличават двойно обема си, набъбват и започват да покълват. На сутринта се обелват. Обикновено около 50-100 г бадеми са достатъчни за деня, за да се насити организмът с белтъчини и микроелементи. Ако предпочитате солени храни, прибавете бадемите (цели, нарязани или счукани) към различни зимни салати. Така ще си набавите достатъчно калории за деня. Тези, които обичат сладките неща и не могат дълго без тях, нека смесят бадемите със сусамов тахан и мед. Щом ви се прияде сладко, можете да хапвате от тази вкусна смес, която е сполучлив заместител на шоколада.

Как избирате ядките, които включвате в менюто си:

- каквото ви се похапва в момента или по някаква схмема?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ядките са супер храна. Ние обичаме храната за "птички" - слънчогледовото семе, тиквеното, орехи, бадеми. Днес дори с наслада си похапнахме на разходка сред дъждовните дървета от някои от тях и беше много приятно. Съпругът ми ги нарича "дзен семки" :) .

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Вчера намерихме на пазара бадеми с черупките - вкусът им изобщо не може да се сравни с другите. И забелязах, че засищането идва с по-малко на брой ядки.

В една беседа намерих следното:

Ако ми трябваше шарлан за цяла година, ще взема 5–6 крини орехи, туй ми е шарланът. Ще счупя 10 ореха, ще извадя черупките и ще взема ядките вътре. Ще ги туря в яденето, ето шарланът. Сега, купете си орехи. Трябва ти шарлан да готвиш, 50 ореха в яденето – най-здравословна храна. Или вземете си лешници или бадеми, и турете бадеми – и те имат масло. После имате слънчогледово семе. Да кажем имате една машинка да ги мелите. Вземете машинка да ги бели, турете 100–150 грама от слънчогледа и яденето ще бъде по-вкусно, отколкото да имате рафинираното масло.

Еднократен, многократен и непреривни процеси

Опитвали ли сте да заместите рафинираното олио с ядки?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Опитвали ли сте да заместите рафинираното олио с ядки?

Да. Класическа българска рецепта - таратор със счукани орехи вместо олио.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

обичам бадеми но сурови и неосолоени - попринцип бадема е десертна ядка много тъпо че ги осоляват насам на там - има тук таме места вече където ги пекат на място и ти ги продават току що изпечени, парещи в ръката и не осолени :v:

обожавам кашу и лещници също :) - вторите ги предпочитам също сурови

Редактирано от Гарванче

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ядките са изключително полезни за човешкият организъм.Трябва да се приемат в сурово състояние и негранясали(гранясалите съдържат канцерогенни вещества)

Количеството им не трябва да е голямо и трябва да се приемат извън основните хранения.

Петър Димков препоръчва по 5 сладки бадема на ден за укрепване на имунната система.

Орехите са особено полезни за мозъка,лешниците за сърцето.

С фъстъците трябва да се внимава-много хора са алергични към тях.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Всички ядки са полезни, съдържат редки микроелементи и са с високо протейново съдержание.

Но именно това ги прави по-трудно смилаеми и не е добре да се ядат късно вечер.

И да си спомним, че фъстъците често събират и концентрират в себе си вредни вещества.

Даже в екологията има случай, в които се засаждат фъстъци, за да извлекат токсични тежки метали от почвата. Натрупват ги в цялото растение, особено в ядките.

След това реколтата трябва да се изгори, но не е гаранция, че всички го правят....

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ядките са абсолютно пълноценна храна-съдържат всички микроелементи , витамини и полезните омега 3 мазнини.

Условието е да са сурови-топлинната обработка променя химичния състав на мазнините и ги прави канцерогенни.

Изключвам от класацията фастъците,защото те растат в земята ,без слънчева светлина и нямат качествата на

другите ядки.

Особено тонизиращи са кедровите ядки.

Полезните мазнини са-сурови ядки,маслини и студено пресован зехтин.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Ям само сурови ядки предварително накиснати във вода. Много е полезно. Ако много са омекнали имам сушилня и с малко сол стават, като печени, но полезни и не толкова тежки, като храна. Обичам ядките!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте всички,търся за мой приятел,живеещ в Норвегия сурово слънчогледово семе (да може да пониква) на едро от БГ.Ако можете да ми напишете някакъв контакт на БГ производител,може би от пакета на семената,за който спомена Добромир? Аз живея в Прага и съм последовател на Учителя,а моят приятел е чех суровоядец живеещ в Норвегия.Досега са купували от норвежки търговец,но нещо не им поникват семената напоследък,а тук в Чехия не мога да намеря контакт...Благодаря за помощта!

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest Дриада

За посяване се предпочита сорт слънчоглед с малки ядки мисля, че се нарича "папагалска човка".Наситените мазнини в малките ядки са повече, отколкото в едрите сортове слънчоглед.Трабва да си намериш крупен земеделски производител, който изнася зърно.В България напоследък се предпочите ГМО рапицата, с която Евросъюза има интерес да ни снабдява.Говоря за политика- икономическа, но това е друга тема.Какво количество търсиш?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Включвам се да кажа, че сурови бадеми и орехи са чудесни след накисване за една нощ във вода - стават като млечни smile.gif

както аничка писа по-горе.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
:thumbsup2: За накиснатите бадеми! Откакто случайно :) открих колко са вкусни, вече не проявявам интерес към печените. Предпочитаме бадеми с черупката им - ядката да се извади непосредствено преди накисването. Миналата вечер ни предложиха такива бадеми в плодова салата...Ами те първи свършиха, чак се смяхме как ги търсим между парченцата плодове. :3d_146:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Сега започнаха да излизат на пазара първите ядки от новата реколта. Благодаря на Добромир за уточнението - суровият слънчоглед да се покълва леко. Е, вярно е че сме свикнали със съвсем друг вкус от запечения, но пък покълналият носи дъх на истински слънчоглед. Иска се да се навие човек, да си направи труда и търпението да го покълне и да си даде малко повече опити докато свикне с новия вкус. 

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега
Sign in to follow this  

×