Jump to content
Порталът към съзнателен живот
Надеждна

Шестте + 1 упражнения преди Паневритмия

Recommended Posts

Здравейте!

 

Шестте + 1 упражнения. Описание

 

Започнах да играя Шестте + 1 упражнения преди Паневритмия преди около 1 месец. Забелязах,че дори и когато не съм играла след това Паневритмия, се чувствам добре - някак си успявам да запазя доброто си настроение през целия ден и дори нещо да не ми се понрави особено, отминава бързо и аз отново се чувствам щастлива и позитивно настроена.

 

Разкажете за вашата опитност с тези упражнения - имате ли подобни на моите усещания или може би други, особено ако сте ги правили по-дълго време?

Редактирано от Донка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest alma9

Тези упражнения имат невероятен ефект, ако се правят целогодишно всеки ден сутрин рано. В петък сутрин може да добавите още седем упражнения, които Учителят дава на събора през 1910 г.

Поздрави.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Приятели от София :) ,

една групичка ентусиасти се събираме сутрин да играем 6те +1 упражнения, с тенденция да разучим и 21. За сега мястото е една малка полянка до спирката на трамвай 18 след пл. Журналист (посока от центъра към Семинарията), ако почне да не ни събира ще намерим по-голяма :3d_146:; часът е 7.30 от понеделник до петък. Ако има желаещи да се присъединят могат да ми пишат на лични или на скайпа за по-точни указания за мястото.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Към горната тема мога с гордост да добавя, че групичката ни се оказа доста сериозна и взехме решение да играем упражненията освен през седмицата и в събота от 8.30. Всеки желаещ е добре дошъл :3d_046:

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Наистина упражненията на Учителя са чудесни. Подчертавал съм го в много постове. Затово много години съм се старал повече хора да разберат тяхното значение за физиката и психиката ни. Макар че и за упражненията, както за Паневритмията, има спорове за някои от движенията. Ако някой желае, може да разгледа и видео ТУК.

Искрено се надявам и видеото, което тази година бе заснето край Седемте рилски езера, да бъде монтирано и представено пред хилядите потребители на братските сайтове.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Към горната тема мога с гордост да добавя, че групичката ни се оказа доста сериозна и взехме решение да играем упражненията освен през седмицата и в събота от 8.30. Всеки желаещ е добре дошъл :3d_046:

Светлата, това е много хубава новина. А би ли споделила няколко думи за твоя личен опит с шестте упражнения?

Как се чувстваш по време и след упражненията?

Ако някой желае, може да разгледа и видео ТУК.

solej, благодаря за видеото! Би ли споделил също как практикуването на шестте упражнения е въздействало върху твоята физика и психика. Споделеният личен опит е много ценен.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Най-хувавото е ,че една мечта се превръща в реалност.Аз поне 15 год.се опитвам да докажа ,че в Учението има не само Паневритмия,но и много упражнения.И то лесни за изпълнение.И много български.Преди около 9 г.едно обединение на братските групи ''роди'' книгата с окултни упражнения.

Тази година с огромна радост приех новината ,че имам доста съмишленици и са направени снимки на голяма част от упражненията.

Приятно е ,че вече има и групи,които се организират и ги играят .

Не знам дали аз съм човекът ,който най-добре може да посочи положителните ефекти от упражненията.Може би ключовите думи след тяхното изиграване са са ХАРМОНИЯ,СИЛА,СПОКОЙСТВИЕ.

Но аз пък мога да представя един от екипа ни /с него започнахме да правим сайта ни/,който обеща да реализира мечтата ни на практика и го направи край Седемте рилски езера..Той бе един от тези ,които се снимаха във видеото.

ЕТО ГО И НЕГО:

http://www.bratstvoto.net/vehadi/menu/b4/21up/21upr1a.html

Ако някой желае,мога да му дам е.майла ,на който може да му пише за подробности.Според мен той е един от най-добрите учители .Под негово ръководство много често в Пловдив се играят упражнения на Учителя .

Редактирано от solej

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest alma9

Здравейте!

Шесте упражнения преди Паневритмия изпълнявам по особен начин и затова искам да споделя своята опитност с вас. Особеното се състои в това, че между отделните упражнения не правя паузи, а като завърша едното веднага започвам другото, без да прекъсвам ритъма на движенията. Упражненията ги изпълнявам с дълбоки вдишвания и издишвания, като за шесте упражнения са около 50. Формулите ги произнасям мислено, при първото вдишване за всяко упражнение, така формулите влизат в мен заедно с вдиханието ми. Изпълнявайки така упражненията влизам в един непрекъснат ритъм от движения и дълбоко дишане за по дълго време. Преди започване на упражненията правя по дълга концентрация в предвит на това, че няма да има паузи за това между отделните упражнения. По този начин изпълнявам и други упражнения дадени от Благият ни и Светъл Учител. Как се чуствам по време и след упражненията? Това трудно може да се опише с думи. Мога да кажа само, че се чуствам, като в друг свят.

Поздрави.

Редактирано от alma9

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Не знам дали аз съм човекът ,който най-добре може да посочи положителните ефекти от упражненията.Може би ключовите думи след тяхното изиграване са са ХАРМОНИЯ,СИЛА,СПОКОЙСТВИЕ.

solej, принципно ли говориш или това е личен опит? Най-ценно е ако споделиш лично ти как се чувстваш, каква промяна има в теб по време на упражненията и след това.

Здравейте!

Шесте упражнения преди Паневритмия изпълнявам по особен начин и затова искам да споделя своята опитност с вас. Особеното се състои в това, че между отделните упражнения не правя паузи, а като завърша едното веднага започвам другото, без да прекъсвам ритъма на движенията. Упражненията ги изпълнявам с дълбоки вдишвания и издишвания, като за шесте упражнения са около 50. Формулите ги произнасям мислено, при първото вдишване за всяко упражнение, така формулите влизат в мен заедно с вдиханието ми. Изпълнявайки така упражненията влизам в един непрекъснат ритъм от движения и дълбоко дишане за по дълго време. Преди започване на упражненията правя по дълга концентрация в предвит на това, че няма да има паузи за това между отделните упражнения. По този начин изпълнявам и други упражнения дадени от Благият ни и Светъл Учител. Как се чуствам по време и след упражненията? Това трудно може да се опише с думи. Мога да кажа само, че се чуствам, като в друг свят.

Поздрави.

alma9, ако правилно разбирам си направил лека модификация на начина на правене на упражненията. При това положение предполагам, че ги играеш сам. А играл ли си ги в група? Имаш ли опит в това?

Въобще каква според вас е разликата, когато човек играе сам шестте упражнения и когато ги играе в група?

Какви качества и сили се събуждат в единия и в другия случай?

Не теоретично, а личния ви опит какво показва?

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest alma9

alma9, ако правилно разбирам си направил лека модификация на начина на правене на упражненията. При това положение предполагам, че ги играеш сам. А играл ли си ги в група? Имаш ли опит в това?

Въобще каква според вас е разликата, когато човек играе сам шестте упражнения и когато ги играе в група?

Какви качества и сили се събуждат в единия и в другия случай?

Не теоретично, а личния ви опит какво показва?

Наистина изпълнявам упражненията сам. Изпълнявал съм ги и в група, имам опитности, но не ги споделям /само в тесен кръг може някой път да споделя нещо/, напоследък ги играя сам. Не искам да излагам и мнението си по въпроса за индивидуално и групово изпълнение на дадено упражнение и за качествата и силите , които се събуждат в единия и другия случай, защото има опасност някой четящ поста да изпадне в изкушение и да се наруши вътрешния му мир и духовен конфорт. Имам уважение към всички в портала. Изводите, които си вадя от личния ми опит и преживявания, оставям само за себе си. Мисля, че е по-добре човек да мине през някаква опитност и лично да направи изводи и заключения от нея, отколкото да търси да прочете някъде такива. Специално за упражненията това е много лесно. Всеки сам да прецени къде и как да ги играе и да направи своите изводи и заключения.

Желая на всички успех с упражненията.

Поздрави.

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest devashaktika

Благодарение на Светлата и групата от Лозенец и аз се запознах по-отблизо с тези упражнения :)

Разбира се има още много, какво да разучавам по тях като например формулите и особено правилното дишане, следното е много интересно:

Шестте упражнения се правят с плавни и ритмично отмерени движения. Навежданията се изпълняват за време, отмерено с шест удара на пулса (6 секунди), а заедно с още 6 секунди за движението на изправяне се получават общо 12 секунди за вдишване и издишване. По този начин спазваме ритъм на дишане с 5 вдишвания и 5 издишвания за минута.
(източник)

Сега при мен стои въпросът, как да ги изпълнявам - с крачка назад или с крачка напред?

Доколкото разучих има две разбирания по въпроса - привържениците на "крачка напред" казват, че упражненията първоначално са се изпълнявали така до избухването на Втората световна война, когато Учителят е казал да се изграят с крачка назад, но само за този период. От привържениците на "крачка назад" разбрах, че с крачката назад човек се свързва с човешкия свят, а със следващата напред с божествения свят, като тази назад символизира инволюцията, а тази напред еволюцията.

Например, при първото упражнение, когато спущаме ръцете си надолу, то означава слизане на Духа — инволюция. Също така и първите три крачки назад — това е пак слизане, инволюция. А издигането на ръцете нагоре означава еволюция или възлизане; същото изразяват, и трите крачки напред. Надолу и назад са синоними, нагоре и напред също. Инволюцията и еволюцията можем да сравним с един процес в растенията. Има аналогия. Посяването на житното зърно в земята — това е слизане, инволюция. А когато стръкът се издигне над земята и дава плод- — това е възлизане, еволюция.
(източник)

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest devashaktika

Днес преди Паневритмията играхме някои упражнения и попитах една сестра, която смятам, че има сериозен опит, според нея, как трябва да се изпълняват упражненията - с крачка напред или крачка назад. Тя ми сподели, че е дадено от Учителя като изпълнение с крачка назад, което символизира движението от инволюция към еволюция, слизане към въздигане. Това, че изпълнението с крачка назад е дадено за периода на войната и само за тогава, според нея е твърдение от последните няколко години и не се среща в беседите. Ако все пак някой има някаква информация по темата, ще се радвам да сподели :)

Ето и още един цитат:

Движението назад и след това напред е служене най-напред на себе си и най-после на Бога – инволюция-еволюция. Движението напред и след това назад е служене най-напред на Бога и най-после на себе си – процес на непрекъснато еволюционно издигане на съзнанието

Георги Стойчев, "Паневритмия и лекуване".

Редактирано от devashaktika

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте,

Виждам,че има разлика в това как се дават упражненията в този сайт -първо с крачка напред ,а в ето този на братството .нет е с крачка назад. В крайна емстка може ли някой да каже как е дадено оригинално и къде точно е посочено след това,че се налага промяна.Предварително благодаря

Светъл денyinyang.gif

Редактирано от една Българка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites
Guest devashaktika

Здравей! Както си личи от предните ми постове и мен ме занимава този въпрос. Наскоро прочетох в спомените на Теофана Савова ("Летопис на Изгрева"), че са ги играели с крачка назад (това е през 20-те години на XX век). Цитираните в братството.нет упражнения, мисля, са повечето от записките на Боян Боев, а той заедно с Теофана Савова са били от ранните ученици на Учителя. Доколко съм запозната пред тях се изнасят лекциите от младежкия окултен клас. Ако не е така, моля, някой да ме поправи.

На кулата в София като се събираме за Паневритмия и играем преди това упражненията, всеки ги играе различно - един напред, друг назад....

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

 

Здравейте,

Виждам,че има разлика в това как се дават упражненията в този сайт -първо с крачка напред ,а в ето този на братството .нет е с крачка назад. В крайна емстка може ли някой да каже как е дадено оригинално и къде точно е посочено след това,че се налага промяна.Предварително благодаря

Светъл денyinyang.gif

 

 

В Портала сме се постарали да не определяме как е правилно да се играе, а да съберем обективна информация кога какво и къде е дадено за тези упражнения. Статията се намира тук. В нея са посочени всички познати ни източници.

Съборна беседа Преображение - 1922 г.

Разговори при седемте Рилски езера - Б. Боев - Шестте гимнастически упражнения

 

Редактирано от Донка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Много благодаря за отговора,и изобщо благодаря а всички участници във форума на този сайт3d_043.gif,защото сте много мили и човечни,толерантни към разбиранията на всеки и услужливи.

3d_047.gif

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте приятели.Ето,че и на мен ми дойде времето за 6+1 упражнения.От известно време съм запозната,дори съм ги играла с групата ни по паневритмия сутрин.Но едно е да изпълняваш движенията наблюдавайки инструктора,съвсем друго да практикуваш сам.Така ,в началото на тазгодишната си лятна отпуска,реших ,че искам да ги разуча.Така се случи,че попаднах на източник ,в който упражненията се изпълняват,като се тръгва назад,а завършващите движения са напред..Не бях запозната с това,че има два начина на изпълнение(пропуснала съм този коментар) и ,че това също е един дискусионен въпрос.Нямаше кого да попитам, нямах редовен нет.Описвам толкова подробно външните условия на моето самостоятелно занимание с упражненията,за да е ясно,че съм подходила поради незнанието си,непредубедено към въпроса.Разучих ги,и всяка сутрин в продължение на месец ги изпълнявах.Отпуска ми свърши,прибрах се и излезнах в неделя на паневритмия.Веднага видях разликата в начина на игра и се зачудих.Групата по паневритмия ги играе,както е описано тук.Това прави една много съществена разлика в трето упражнение.То ,ако се играят упражненията назад ,е единственото упражнение ,което се започва с левия крак,вместо с десния.Като знам от паневритмия как дясната ръка винаги е отгоре и се тръгва винаги напред с десен крак,се бях зачудила докато разучавах,но всяко нещо си има обяснението.Пренастроих си играта спрямо групата и трябва да ви кажа,че изпълнението с началното движение напред ми е по-близко някак.Другият начин,който практикувах почти месец,по някакъв начин ме напрягаше и затрудняваше.Сега правя това сравнение..Със сигурност не е от груповото влияние,защото аз например съм забелязала,че изпълнявам първото упражнение на паневритмия обратно на всички в нашата група -с длани надолу,а не нагоре.Опитвала съм да сменя и после пак неволно (на следващата игра,когато не се замислям),отново го изпълнявам така.Реших,че ще следвам вътрешното си чувство щом има два различни начина.

Като изключим въпроса за начина на игра,искам да ви споделя,че според мен тези упражнения са много ценни.След известно ,редовно практикуване на упражненията,в дните,които започвам с тях,се чувствувам спокойна,ведра и уравновесена.успявам да запазя положителната си нагласа през целия ден без особено,даже никакво усилие.

Поздрави.:3d_149:

Редактирано от Klaudia

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Благодаря на Клаудия!

Бих искала само да уточня, че в нашия сайт (за разлика от други) шестте упражнения са публикувани във всички познати варианти: - 6+1 упражнения

Намерението ни беше да предоставим на потребителите ни всички известни източници, от които може да се почерпи информация за упражненията, за да може всеки сам да се ориентира в хронологията на даването и практикуването им, както и да избере своя начин - нещо, което прекрасно е описала по-горе Клаудия.

За себе си лично мога да кажа, че мога да изпълнявам всички възможни начини - когато съм сама, тялото и душата ми сами избират кой е най-подходящия за мен в момента. Когато съм с група, играя така, както играе групата.

Редактирано от Донка

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Донка,благодаря.Сега видях,че малко по-надолу наистина е описан и другият начин на изпълнение.Тогава да разнищим още нещо,ако можем,разбира се.

Когато упражненията се играят с тръгване с десен крак и напред,не е изрично описано ,дали с коляното на левия крак се докосва земята.Пише само ,че се прикляква и пръстите на ръцете докосват земята,.което може да се постигне и без да се докосва с коляно земята.Бих проверила в източника,който е даден коректно,но питам,ако вече някой е правил справка.

Поздрави

Редактирано от Klaudia

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Един цитат от статията на Стоян Варталски „Кои и какви са белите братя (дъновистите)”. Статията е взета от спомените на Николай Дойнов „И очите ми видяха Изгрева”. Може да се прочете цялата тук.

Както бяха ми известили още от вечерта, всички станахме рано, към четири часа, набързо се облякохме, поизмих-ме се и се отправихме за Сборището всред лагера. Беше хубаво утро, обещаващо ясен летен ден. Месечината грееше приветно, звездите почнаха да бледнеят преди пукването на зората, която бе обявена от Зорницата, блестяща една копраля над хоризонта. Когато малко подир четири часа и половина стигнахме голямата поляна сред лагера, аз бях изненадан от неочакваната гледка. Може би по-право е да кажа, че моите изненади започнаха усилено да се нижат.

Там ние заварихме около 500 мъже и жени, а други едновременно с нас прииждаха на групи и тихичко заемаха местата си в стройни редове. Още при пръв поглед три неща ме изненадаха, най-малко три: че толкова хора бяха самоволно там толкова рано, че всички стояха и продължаваха да образуват стройни, геометрично правилни редове и то без никакъв видим или гласен разпоредител, и че там владееше невъобразима за такова множество пълна тайнствена тишина. Сякаш че това множество стоеше със страхопочитание пред живо някое Божество в тайнствен храм. Тук личаха набожно благоговение, безупречна дисциплина и чудесен ред, на които един Соколски вожд, един параден генерал би завидел. Редът беше тъй правилен, щото откъдето и да го погледне човек, виждаха се прави редици от човеци, поединично, отстоящи равномерно на два метра един от друг. Мъжете, гологлави, стояха отдясно, а жените, в забрадките си, побелявяха лявата половина на полянката. Всички с лице към изток, стояха прави, мълчаливи и неподвижни като статуи. Изненадан и трогнат от грандиозната пред мен гледка, аз напразно търсех с око оня, който е пружината и душата на този народ. Затова попитах-тихо, на английски, брат С.: „Къде е Дънов?“ - „Той още не е тук, отговори С., но е вече време да пристигне“. Той идва точно на време, излизайки измежду боровете пред нас. Натам бяха обърнати в сериозен възторг всички лица. Пред нас с потайна тържественост се издигаха замъглени в утринната дрезгавина стройни борики. Над тях търпеливо бледнееше Зорницата, готова да избяга от ослепителния рефлектор на Аврора, когато един невисок, спокоен глас наруши отпред тишината: „Благославяй, душе моя, Господа“.

Тогаз се разигра една част от драматичната, невъзможна за описание сцена, която не се поддава на изказване, но която може да разплаче от радостно умиление и един Архангел. Може би на ранното утро, на горския под небето свод, на тисячогласния хор от клеветени и угрозявани лица не зная, на какво се дължи, но ефектът от изпетия псалом бе за мен несравняем, освен с апокалиптичните сцени в Откровението на Йоана! Никаква тържествена литургия не може да се сравни с това тържество в неръкотворния храм в подножието на Витоша. В миг - ръце, издигнати над главите, песента се поде от хиляда и повече гърла, с такава трогателна ревност и хармонични повторения, докато се разлюля гората и душата на всеки неатрофиран духовно човек. А думите, които тъй тържествено се пееха, бяха следните:

Благославяй, душе моя, Господа!

Не забравяй всите Му милости.

Не забравяй всите Му благости.

Не забравяй всите Му добрини.

Не забравяй милостта Му,

Не забравяй благостта Му,

Не забравяй Обичта Му,

Не забравяй Любовта Му!

Последните четири реда се повтарят три пъти, първият път силно, вторият път по-тихо, третият път много тихо.

След това почнаха седемте физически упражнения, които изразяваха с разни телесни пози и движения - с глава, ръце и крака, но и с цялото тяло, като всички следваха сякаш автоматично Учителя, който стоеше пред тях и сам с чудесна за възрастта Му ловкост правеше едновременно същите движения. Понякога коленичеха и ставаха, всички едновременно, в чудесен такт, хармония и пълна тишина. А преди всички тези упражнения, всички заедно наизуст пееха някоя песен, изговаряха една молитва или някое назидателно изречение. Песните и изреченията се повтаряха, или част от тях, трикратно. Между молитвите бяха: Господнята молитва „Отче наш“ и 91 псалом, изговаряни задружно от всички. А седемте назидателни изречения, по едно пред всяко упражнение, са следните:

1. „Господи, да дойде Твоето благословение върху мен!“

2. „Да се изпълни Душата ми с Божията Любов!“

3. „Да възрасте в нас Божията правда!“

4. „Да служа на Господа с всичката си душа!“

5. „Да се радвам на Божиите блага!“

6. „Ще ходя в Пътя на Истината!“

7. „Верен, Истинен, Чист и Благ всякога бъди!“

Тъкмо тогава, след седмото упражнение, се зададе слънцето. С появяването на крайчеца на светилото множеството се раздвижи. Заловиха се ръце, като на хоро. Те образуваха седем концентрични кръга - пет вътрешни кръга от жени, и два външни от мъже. И всички запяха заедно:

„Изгрява Слънцето

Праща Светлина,

Носи радост за живота тя"

От другите песни, които пяха, схванах следните думи:

„Мисли, право мисли!...“

„Свещени мисли за живота ти крепи...“

„Крепи, крепи, крепи...“

„Сила жива изворна течуща...“

„Зун Мезун...бином ту мето...“

„Аумен!“

Дали това са части от същия химн, какво е значението и езика на последните два реда, не зная. Предполагам, че са санскритски. Все таки, с думата „Аумен“ се свърши утринното молитвено тържество.

Редактирано от Светлата

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Един цитат от статията на Стоян Варталски „Кои и какви са белите братя (дъновистите)”. Статията е взета от спомените на Николай Дойнов „И очите ми видяха Изгрева”. Може да се прочете цялата тук.

Както бяха ми известили още от вечерта, всички станахме рано, към четири часа, набързо се облякохме, поизмих-ме се и се отправихме за Сборището всред лагера. Беше хубаво утро, обещаващо ясен летен ден. Месечината грееше приветно, звездите почнаха да бледнеят преди пукването на зората, която бе обявена от Зорницата, блестяща една копраля над хоризонта. Когато малко подир четири часа и половина стигнахме голямата поляна сред лагера, аз бях изненадан от неочакваната гледка. Може би по-право е да кажа, че моите изненади започнаха усилено да се нижат.

Там ние заварихме около 500 мъже и жени, а други едновременно с нас прииждаха на групи и тихичко заемаха местата си в стройни редове. Още при пръв поглед три неща ме изненадаха, най-малко три: че толкова хора бяха самоволно там толкова рано, че всички стояха и продължаваха да образуват стройни, геометрично правилни редове и то без никакъв видим или гласен разпоредител, и че там владееше невъобразима за такова множество пълна тайнствена тишина. Сякаш че това множество стоеше със страхопочитание пред живо някое Божество в тайнствен храм. Тук личаха набожно благоговение, безупречна дисциплина и чудесен ред, на които един Соколски вожд, един параден генерал би завидел. Редът беше тъй правилен, щото откъдето и да го погледне човек, виждаха се прави редици от човеци, поединично, отстоящи равномерно на два метра един от друг. Мъжете, гологлави, стояха отдясно, а жените, в забрадките си, побелявяха лявата половина на полянката. Всички с лице към изток, стояха прави, мълчаливи и неподвижни като статуи. Изненадан и трогнат от грандиозната пред мен гледка, аз напразно търсех с око оня, който е пружината и душата на този народ. Затова попитах-тихо, на английски, брат С.: „Къде е Дънов?“ - „Той още не е тук, отговори С., но е вече време да пристигне“. Той идва точно на време, излизайки измежду боровете пред нас. Натам бяха обърнати в сериозен възторг всички лица. Пред нас с потайна тържественост се издигаха замъглени в утринната дрезгавина стройни борики. Над тях търпеливо бледнееше Зорницата, готова да избяга от ослепителния рефлектор на Аврора, когато един невисок, спокоен глас наруши отпред тишината: „Благославяй, душе моя, Господа“.

Тогаз се разигра една част от драматичната, невъзможна за описание сцена, която не се поддава на изказване, но която може да разплаче от радостно умиление и един Архангел. Може би на ранното утро, на горския под небето свод, на тисячогласния хор от клеветени и угрозявани лица не зная, на какво се дължи, но ефектът от изпетия псалом бе за мен несравняем, освен с апокалиптичните сцени в Откровението на Йоана! Никаква тържествена литургия не може да се сравни с това тържество в неръкотворния храм в подножието на Витоша. В миг - ръце, издигнати над главите, песента се поде от хиляда и повече гърла, с такава трогателна ревност и хармонични повторения, докато се разлюля гората и душата на всеки неатрофиран духовно човек. А думите, които тъй тържествено се пееха, бяха следните:

Благославяй, душе моя, Господа!

Не забравяй всите Му милости.

Не забравяй всите Му благости.

Не забравяй всите Му добрини.

Не забравяй милостта Му,

Не забравяй благостта Му,

Не забравяй Обичта Му,

Не забравяй Любовта Му!

Последните четири реда се повтарят три пъти, първият път силно, вторият път по-тихо, третият път много тихо.

След това почнаха седемте физически упражнения, които изразяваха с разни телесни пози и движения - с глава, ръце и крака, но и с цялото тяло, като всички следваха сякаш автоматично Учителя, който стоеше пред тях и сам с чудесна за възрастта Му ловкост правеше едновременно същите движения. Понякога коленичеха и ставаха, всички едновременно, в чудесен такт, хармония и пълна тишина. А преди всички тези упражнения, всички заедно наизуст пееха някоя песен, изговаряха една молитва или някое назидателно изречение. Песните и изреченията се повтаряха, или част от тях, трикратно. Между молитвите бяха: Господнята молитва „Отче наш“ и 91 псалом, изговаряни задружно от всички. А седемте назидателни изречения, по едно пред всяко упражнение, са следните:

1. „Господи, да дойде Твоето благословение върху мен!“

2. „Да се изпълни Душата ми с Божията Любов!“

3. „Да възрасте в нас Божията правда!“

4. „Да служа на Господа с всичката си душа!“

5. „Да се радвам на Божиите блага!“

6. „Ще ходя в Пътя на Истината!“

7. „Верен, Истинен, Чист и Благ всякога бъди!“

Тъкмо тогава, след седмото упражнение, се зададе слънцето. С появяването на крайчеца на светилото множеството се раздвижи. Заловиха се ръце, като на хоро. Те образуваха седем концентрични кръга - пет вътрешни кръга от жени, и два външни от мъже. И всички запяха заедно:

„Изгрява Слънцето

Праща Светлина,

Носи радост за живота тя"

От другите песни, които пяха, схванах следните думи:

„Мисли, право мисли!...“

„Свещени мисли за живота ти крепи...“

„Крепи, крепи, крепи...“

„Сила жива изворна течуща...“

„Зун Мезун...бином ту мето...“

„Аумен!“

Дали това са части от същия химн, какво е значението и езика на последните два реда, не зная. Предполагам, че са санскритски. Все таки, с думата „Аумен“ се свърши утринното молитвено тържество.

Благодаря, Ани! Направо ми напълни душата.

icon12.gif

Редактирано от Светлата

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Здравейте приятели !

Честит празник !

Нека Новата Божествена година ни донесе мир и хармония !

Днес имахме една много хармоничен наряд и паневритмия в Хасково!

Когато се прибрах и започнах да преглеждам беседите, изнасяни на 19 август през годините, попаднах на беседата от 19 август 1922 година Преображения. В нея , 6-те упражнения са дадени, като "Новите упражнения " в изпълнение с начално движение напред .Беседата е много интересна. В нея се говори също за "старите упражнения" , но за съжаление те не са описани . Може би става дума пак за 6-те , но във варианта с движение назад .Ето линк към беседата.

Светъл ден !

Редактирано от Розалина

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Сега ще започнем със своите упражнения. Ще започнем със старите упражнения и ще реализираме новите. Всички ще броите заедно, ще броите ритмично.

-----

Гимнастически упражнения

1. Старите упражнения.

2. Новите упражнения (шест).

I. а) Издигане на ръцете отстрани над главата с допрени пръсти.

б) Десният крак напред.

в) Приклякване и сваляне на ръцете покрай тялото надолу и допиране до пръстите на краката.

г) Изправяне на тялото и движение на ръцете напред в полукръг до над главата.

Левият крак напред.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак напред.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Левият крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак при левия.

Ръцете се свалят покрай тялото надолу.

II. а) Издигане на ръцете отстрани нагоре над главата с допрени пръсти.

б) Десният крак напред.

в) Навеждане на тялото с ръцете напред и приклякване до опиране на ръцете до пръстите на краката.

г) Изправяне и движение на ръцете покрай тялото до над главата.

Левият крак напред.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак напред.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Левият крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак назад.

Точките в и г се повтарят.

Десният крак при левия.

Ръцете се свалят покрай тялото надолу.

III. а) Дясната ръка описва полукръг, назад и нагоре до отвесно положение с дланта напред.

б) Десният крак напред.

в) Приклякване на лявото коляно и поставяне на дясната ръка върху дясното коляно.

г) Изправяне на тялото.

д) Лявата ръка описва полукръг назад, нагоре до отвесно положение с дланта напред.

е) Левият крак напред.

ж) Приклякване на дясното коляно и поставяне на лявата ръка на лявото коляно.

з) Изправяне на тялото.

Точките а, б, в, г се повтарят.

Лявата ръка описва полукръг (виж точка д).

Десният крак назад.

Точки ж и з се повтарят.

Точка а се повтаря.

Левият крак назад.

Точки в и г се повтарят.

Точка д се повтаря.

Десният крак назад.

Точки ж и з се повтарят.

Прибиране на десния крак при левия.

IV. а) Двете ръце се изнасят надясно успоредно (на височината на раменете).

б) Десният крак напред.

в) Коситба наляво, приклякване на лявото коляно, изправяне на тялото, при което ръцете заемат успоредно положение наляво (на височина на раменете).

г) Левият крак напред.

д) Коситба надясно, приклякване на дясното коляно, изправяне на тялото, ръцете в положение на точка а.

Точка б се повтаря.

Точка в се повтаря.

е) Десният крак назад.

Точка д се повтаря.

ж) Левият крак назад.

Точка в се повтаря.

Точка е се повтаря.

Точка д се повтаря.

з) Прибиране на десния крак при левия.

и) Ръцете се изнасят напред хоризонтално.

к) Ръцете се разтварят хоризонтално на дължината на раменете.

л) Сваляне на ръцете.

V. а) Изнасяне на ръцете настрани, прегъване и слагане на пръстите върху раменете.

б) Десният крак напред, без да се слага на земята.

в) Движение на същия крак наляво.

г) Движение на същия крак надясно.

д) Движение наляво.

е) Движение надясно.

ж) Движение наляво.

з) Десният крак напред, допрян на земята.

и) Приклякване на лявото коляно.

к) Изправяне на тялото.

л) Левият крак напред, без да се слага на земята.

м) Движение на същия крак надясно, наляво, последователно по три пъти.

н) Левият крак напред, допрян до земята.

о) Приклякване на дясното коляно.

п) Изправяне на тялото.

Точки б, в, г, д, е, ж, и, к, л се повтарят.

р) Десният крак назад, без допиране до земята.

Точки в, г, д, е, ж се повтарят.

с) Десният крак назад, допрян до земята.

т) Приклякване на дясното коляно.

у) Изправяне на тялото.

ф) Левият крак назад, без допиране до земята.

Точки г, д, е, ж, г се повтарят.

х) Левият крак назад, допрян до земята.

Точки и, к се повтарят.

Точки р, в, г, д, е, ж, с, т, у се повтарят.

ц) Прибиране на десния крак при левия.

ч) Поставяне на ръцете настрани (на дължина на раменете).

ш) Сваляне на ръцете надолу.

VI. а) Ръцете назад и нагоре в полукръг до отвесно положение.

б) Десният крак напред.

в) Приклякване на лявото коляно и снемане на ръцете напред в хоризонтално положение.

г) Прибиране на ръцете назад и поставяне на дланите отстрани на гърдите и едновременно с това вдишване.

д) Изнасяне на ръцете напред хоризонтално и издишване през устата (във вид на струя).

Точки г, д се изпълняват по шест пъти.

е) Разтваряне на ръцете настрани хоризонтално.

ж) Поставяне на ръцете с дланите навътре пред устата с допрени пръсти и вдишване.

з) Обръщане на дланите навън, разтваряне на ръцете настрани и издишване леко, тихо.

Точки ж, з се изпълняват по шест пъти.

и) Изправяне на тялото.

к) Прибиране на десния крак при левия.

л) Сваляне на ръцете надолу.

Забележка: При изпълнението на всяка точка от упражнението се брои до шест.

19 август 1922, събота, Преображение Господне, 5 ч.

Редактирано от Розалина

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Та казвам: Ако сутринта вие станете и не се насърчите, вие не сте нагласени съобразно природата. Всяка сутрин трябва да се гласиш. Като станеш, трябва да знаеш как да станеш. Наблюдавали ли сте вие как стават някои деца? То стане, обърне се с лице към стената и плаче. Това дете, като порасне, пак ще плаче. Щом станете сутринта, не ставайте така, но като ставате, направете едно дълбоко дишане.

Гимнастическите упражнения са свързани с дишането. При дишането ти ще влезеш във връзка с Бога и ще придобиеш Неговите качества и ще имаш Неговото разположение.

Например, когато вие при първото от шесттях стари гимнастически упражнения слизате надолу, какво трябва да правите? Когато слизате, ще издишате и като се качвате, ще почнете да дишате. И като издигнеш ръцете си съвсем нагоре, ще задържиш малко въздуха. И после, като сваляш пак ръцете си, пак ще издишаш.

При петото от шесттях стари гимнастически упражнения, когато си движиш крака в полукръг, това е задържане на въздуха и като клекнеш, ще издишаш. А пък някои от вас правите упражненията бързо-бързо, като че ли много бързате за някъде.

За дишането -ООК година 19 (1939-1940)

Днес попаднах на този цитат в беседа и го изваждам тук, защото дава едно уточнение, за начина на дишане при две от 6-те упражнения

Сподели това мнение


Link to post
Share on other sites

Направете си регистрация или влезте в акаунта си, за да коментирате

Трябва да сте регистриран участник, за да можете да оставяте коментари

Направете регистрация

Регистрирайте се в Портала. Лесно е!

Нова Регистрация

Влизане

Вече имате регистрация? Влезте тук.

Влизане Сега

×