Здравейте всички,
Присъединявам се към вашия форум, чета много полезни и интересни мнения, а темата за страха ме интерисува и по-важното е че съм в период, в който преживявам и се боря със страхове.
Страх от болести, страх от тъмното т.н Като че ли се събраха всички видове страх, които бих могла да изпитам, в един и същи период от време. Започнах с молитва, молех се Бог да ми даде отговор, да ми даде сили да приема съдбата си, такава каквато той ми я е отредил. С усилване на страховете и молитвата ми се усили. Молех се за смирение, за упование в Бог, за вяра. Мисля че първата стъпка с преборването на страховете е смирението, изчистването на сърцето. А първата стъпка към смирението е да приемем греховността си, защото страховете ни май обикновено идват, когато сме нарушили Божий закон или са кармична проява. Усетих, че страха към болестите се проявява от привързаността ни към живота и от това, че ще го напуснем, а също и в някои други случай от привличането и отблъскването. Това всъщност, което Васил пише. Обикновено приемаме черните, дяволските неща с отблъскване, с погнуса, а това идва от егото ни. Защото мъдрецът е уравновесен, той разбира света според Божия план и не се отъждествява с това, което се случва в живота му. Така страха идва именно от двойнствената ни природа, от поляризирането на приятно и неприятно. Двойнствеността е тази която ни води до пристрастяване и слагане имена на понятията. Тя е тази, която ни привлича и ни отблъскава. Но това не е реалност, реалността е извън тези две понятия. Реалността е силата, която Бог ни дава, мъдростта, с която пълни умът ни и смирението, с което изпълва душите ни.
Например борейки се със страха от тъмното, след преживяното успях да усетя, как умът и въображението ми създава страховете. Така започнах да анализирам мислите си, страха който усещах, че се надига в мен, започнах да ги наблюдавам. Така и молитвата тръгна, молех се Бог да ми даде знание как да се справя с тези мисли, защото страхът е породен от ума, от въображението. И най-вече умът се отъждествява с тялото, тялото го е страх да не пострада, но светците казват, че дори и болката не е наша. Естественото състояние на душата е радост и любов. и да се стреми човек да излезе извън ума си, да не мисли с ума си, защото рамките на умът ни ни ограничават. как можеш да имаш упование в Бог, разбира се, не с ума, трябва да излезеш извън обсег му, да го подчиниш.
Бог е постоянство, мъдрост, умереност, спокойствие, радост, любов. Това не може да се постигне, мислейки за него.
И накрая, много ми хареса мнението и на Севдалина, че за да се приборим със страховете е нужна любов. Наистина любовта е тази, която спасява.