Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Балет - художественият език на тялото


Recommended Posts

На днешната дата 20.11. през 1925г. е родена най-великата балерина на 20-ти век - Мая Плисецкая

Мисля,че е хубав повод да открием тема за балетното изкуство въобще и езикът на тялото във всички други видове танцови изкуства.Споделете кои са вашите любими артисти в тази сфера,ваши любими постановки.Разкажете какво знаете за тях,придружете разказите си с клипове. :3d_059:

Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

Бях понаучил пет – шест руски думи, толкова, колкото ми бяха нужни в работата: „Не, да, хляб, вода, обичам те, ела, колко.” И ето че се сприятелих с един руснак, страшен болшевик. Седяхме, значи, всяка вечер в една кръчма на пристанището, обръщахме доста шишенца водка, идвахме на кеф. И щом идвахме на кеф, сърцето ни се разтваряше – той искаше да ми разкаже от игла до конец всичко, каквото беше видял и патил през руската революция, а пък аз – да му разкрия цялото си житие и битие.

С ръце, криво – ляво, разбирахме се – той ще почне да говори пръв и когато вече не ще мога да го разбирам, ще му извиквам: „Стоп!” и тогава ще става и ще танцува. Ще изтанцува това, което иска да ми каже. Същото щях да правя и аз. Каквото не можехме да си го кажем с уста, щяхме да си го кажем с крака, с ръце, с корем или с диви викове.

Първи почна руснакът – как грабнали пушките, как избухнала войната, как стигнали до Новоросийск… Когато не можех да разбера какво ми казваше, вдигах ръка, извиквах: „Стоп!” и руснакът веднага скачаше на крака и почваше да танцува. Играеше като пощръклял, а аз гледах ръцете, краката, гърдите, очите му и всичко разбирах: как влезли в Новоросийск, как избили господарите.

После пък почвах аз. Скачах на крака, отмествах настрани столовете и масите, почвах да играя… Ех бре, докъде изпаднаха хората, пфу, да се не видят макар! Оставиха телата си да онемеят и само с устата си говорят. Ама какво да каже устата, какво може да каже устата? Да можеше отнякъде да видиш как руснакът ме поглъщаше с очи от глава до пети и как разбираше всичко! Разказвах му, играейки, патилата си, странстванията си, колко пъти съм се женил, какви занаяти съм работил: каменар, миньор, пътуващ търговец, грънчар, комитаджия, свирач на бозук, семкаджия, ковач, контрабандист… как ме бутнаха в затвора, как избягах, как се добрах до Русия…

Всичко, всичко разбираше. Говореха краката ми, ръцете ми, говореха косите ми, дрехите ми. И една чекия, която висеше на пояса ми, и тя също говореше…

И когато накрая свършвах, онзи ме прегръщаше, целуваше ме, наливахме отново чашите с водка, плачехме и се смеехме прегърнати… А на разсъмване ни разделяха и залитайки, отивахме да спим. А вечерта пак се намирахме. Смееш се? Не вярваш ли, а, началство? Сигурно си казваш: „Ех бре, какви е седнал да ми ги дрънка тоя Синдбад Моряка? Хич може ли да се разговаря с хоро?” Ама се обзалагам на главата си, ако боговете и дяволите не разговарят така!

Из "Алексис Зорбас" на Никос Казандзакис

Линк към коментар
Share on other sites

Доста интересни неща съм виждала в японския балет и пантомима , при тях има натрупване на вековни традиции. А иначе френската школа ми звучи най- модерно и с интересна хореография . Обичам и класическия руски балет. Но в един момент ми се ще да видя адекватност в това великолепно и класическо изкуство - балета и там тенденците на модерния пърформанс влизат в пълна сила .

Редактирано от Ина Трифонова
Линк към коментар
Share on other sites

Днес, 28.11. през 1949г. е роден големият руски балетист Александър Годунов (1949-1995).Започва да се занимава с балет 9-годишен, завършва Рижката балетна школа, където се сближава с друга голямо име на балета Михаил Баришников. Започва да играе в трупата на Московския класически балет, а през 1971-а излиза на сцената на "Большой театр". През 1973-а печели златен медал на Московския международен балетен конкурс. Става "невъзвращенец" през 1979-а, когато забравя да се върне от гастрол зад граница. Участва в трупата на "Американски балетен театър". Дебютира в киното още в СССР, а в Холивуд се снима и в "Свидетел" (с Харисън Форд), "Умирай трудно" (с Брус Уилис), "Ана Каренина" и др. Умира скоропостижно в своя дом в Холивуд на 18.V.1995 г.

Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Благодаря ви момичета и момчета! :feel happy: Да разгадаваме езика на тялото е важно за нашето духовно развитие. Нали именно символиката в жестовете на нашето тяло е в основата на свещената Паневритмия. Не знам дали ви се е случвало и на вас, но аз често откривам тези жестове в балетното изкуство, сега ги наблюдавах и в пантомимата на Марсел Марсо. С помощта на онова, което вече съм научила от Паневритмията се опитвам да си тълкувам идеята на танца, който наблюдавам. Интересно е.

:angel:

През 1907 на днешната дата 22.12.- голямата руска балерина Анна Павлова(1881-1931) за първи път изпълнява танца на умиращия лебед, създаден специално за нея от балетмайстора М. Фокин па музиката на Сен-Санс, който се превръща в символ на руското балетно изкуство.

Линк към коментар
Share on other sites

Здравейте,предлагам части от китайския традиционен танц,който е много интересен със своята пластичност:

http://www.youtube.com/watch?v=954mWpfKQiM...feature=related

Поздрави!

Линк към коментар
Share on other sites

На днешната дата 6.01. през 1993г. умира от СПИН световноизвестният балетист Рудолф Нуреев (1938-1993).

Рудолф Хаметович Нуреев е балетист и хореограф, роден в Русия, определян като - най-известният балетист на миналия век. Рудолф е роден в Транссибирската железница на 17 март 1938 г. на път към Владивосток. Първите години от живота си е прекарал в село близо до град Уфа, Централна Русия.

През 1955 г. постъпва в балета „Киров“ в Ленинград. През 1961 г. по време на турне в Париж той иска политическо убежище и остава във Франция до края на живота си. От 1983 до 1989 Нуреев е директор на Парижката опера.

Последовател и горещ привърженик на френската школа и безспорно на Бурнонвил и Петипа, докато се бори със смъртта, Нуреев поставя две произведения на Петипа: Раймонда (1898) и Баядерка (1877). Умира от СПИН на 6 януари 1993 г.

Годишнина от смъртта на Рудолф Нуреев.

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Линк към коментар
Share on other sites

Ето,още едно красиво изпълнение по музика на Arvo Part /любим композитор/ :)

http://www.youtube.com/watch?v=jhjygmppgyk...feature=related

Поздрави!

Наистина много красиво изпълнение, pcheliza! Благодаря ти! Поне върху мен имаше медитативно въздействие - особено от ефектът на отражението(сянката)... Едно доказателство, че когато владеем тялото си до такова съвършенство, отзвукът на всяко негово действие е също съвършен... И като си помислим само, че това се отнася и до другите ни тела... Просто споделям с вас удоволствието, което изпитах... :3d_015:

Линк към коментар
Share on other sites

  • 3 months later...

На 11.04. през 1950 умира Вацлав Фомич Нижински - руски танцьор. През 1907 г. завършва Петербургското театрално училище в класа на М. К. Обухова и е зачислен в балетната трупа на Мариинския театър в Петербург. С еднакво майсторство изпълнява класически и характерни танци. През 1911 г. напуска Мариинския театър и с трупата на С. П. Дягилев изнася гастроли в Европа и Америка. Най-характерните му изпълнения от този период са в балетите "Карнавал" на Р. Шуман, "Петрушка" на И. Стравински, "Сънят на един фавн" от Клод Дебюси и др. От 1935 г. работи като балетмайстор. През 1917 г. заболява и напуска завинаги сцената.

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Линк към коментар
Share on other sites

  • 1 month later...

На 29.05.през 1913г. в Париж се състои премиерата на балета “Пролетно коронясване” от Игор Стравински, който поради изпълнението на руските балети на Дягелев предизвиква възмущение. Композиторът е роден през 1882 г. в Ораниенбаум, днес Ломоносов. През своя дълъг творчески път той създава огромен брой произведения във всички области на музиката. Учи пиано от детските си години, като гимназист изучава теория на музиката, а по-късно е ученик на Римски-Корсаков. Първите зрели творби на Стравински са една симфония, вокалната сюита “Фавнът и овчарката” и оркестровата пиеса “Фойерверк”. През 1908 г. той се запознава със С. Дягилев, тогава редактор на списание “Светът на изкуството”, а по-късно и организатор на “Руските сезони” в Париж. Оттук творческият път на композитора в продължение на много години е свързан с неговата трупа “Руски балет”. По поръчка на Дягилев композиторът написва последователно трите си балета: “Жар-птица” (1910 г.), “Петрушка” (1911 г.) и “Свещена пролет” (1913 г.). Творчеството на Стравински се дели на 3 периода. Неговият авторски каталог е извънредно богат и съдържа произведения от всички жанрове: оперите “Славеят”, “Сватба”, “Мавра”, “Едип цар”, “Животът на негодника”, както и творби в смесени жанрове: “История на войника”, “Приказка за лисицата, петела, котарака и овена” и др. Композиторът създава 7 балета, между които “Пулчинела”, “Агон”, “Аполон”, “Игра на карти”, “Целувката на феята” и др. Популярни са и неговите симфония в до, симфония в 3 части, симфония на палмите, оркестрови пиеси, камерна музика и др. През последните две десетилетия от живота си Стравински работи с американския диригент Робърт Крафт. Руският композитор умира през 1971 г . в Ню Йорк.

">
" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Линк към коментар
Share on other sites

Преди много години в НДК имах късмет да гледам на живо подобно изпълнение,но не си спомням името на балетната трупа/мисля че беше шведска/.

Беше страхотно с изключително въздействие.. :)

 вижте това изпълнение!

Поздрави!

Линк към коментар
Share on other sites

  • 1 month later...

Аз танцувам балет от 5-годишна, но такава красота не съм виждала. И онези, които го умеят това до съвършенство, са се докоснали до Бога. Преди си мислех, че дансингът е мястото за последното причастие, сега мисля същото. Танцът е велико изкуство. Мястото, когато душата е себе си. Аз поне така го чувствам. И дано някой ден ирландския ми дух се пробуди :)

Линк към коментар
Share on other sites

  • 6 months later...

Бяла зима, слънчеви лъчи блестят навън,

снежинките танцуват, част от фееричен сън...

"Танцът на снежинките от "Лешникотрошачката"

http://www.youtube.com/watch?v=DBeUxXSNiFc

Линк към коментар
Share on other sites

Скъпи приятели!

Благодаря за темата.

Източници на руски език:

Энциклопедия балета

Энциклопедия «Кругосвет»

Три века петербургского балета

Бяла зима, слънчеви лъчи блестят навън,

снежинките танцуват, част от фееричен сън...

"Танцът на снежинките от "Лешникотрошачката"

...

Вики! Благодаря.

Още от "Лешникотрошачката":

http://www.youtube.c...h?v=Ad0Fi2_N7nA

http://www.youtube.c...h?v=NfJ9zCw6__I

Линк към коментар
Share on other sites

  • 1 year later...

Марта Греъм

“Танцът – казва тя – е скритият език на душата.”, а „Тялото е свята дреха - с него влизаме в живота и с него го напускаме, затова трябва да се отнасяме към него с уважение.”

***

Марта Греъм: "Тялото е свята дреха"

„Аз съм крадец, но не се срамувам да крада от всичко най-хубаво, до което съм се докоснала – Платон, Пикасо, Бертрам Рос. И аз крада, и тържествувам, че крада, от необятното минало и от настоящето и стоя пред неизвестността на бъдещето като един славен и щастлив крадец. Има толкова много прекрасни неща, които могат да бъдат ограбени. Аз знам стойността на това, което крада и това, което съхранявам в себе си от всички времена, но не като лично притежание, а като наследство и завещание” (по М. Градечлиева, сп. „Музикални хоризонти”).

изт.

Редактирано от Eлф
Линк към коментар
Share on other sites

  • 4 months later...

Звездите на руския балет в София

Звездите на руското балетно изкуство откриха с балетен спектакъл в четвъртък вечер Дните на руската духовна култура в България. Гостите в зала 1 на НДК видяха фрагменти от известни постановки в изпълнение на някои от най-добрите солисти на Болшой театър и на Мариинския театър. В програмата бяха включени произведения на Хачатурян, Римски-Корсаков, Сен-Санс и други.

Балетистите Виктория Терешкина и Антон Корсаков изпълниха "Классическое Па-де-де" на Чайковски по хореография на Джордж Баланчин. Анастасия и Денис Матвиенко танцуваха па дьо дьо от балета "Корсар" на А. Адам. Малките танцьори от училището за танцово изкуство "Галина Уланова", при Руския лицей в София, спечелиха безрезервните симпатии на публиката при представянето на част от балета "Феята на куклите".

Освен "Звездите на руския балет", жителите и гостите на столицата ще могат да се насладят на гала концерт на звездите на руската опера на 10 октомври в Държавния музикален театър. Друг концерт - на 11 ноември, ще представи пред българската публика Хора за духовна музика от Катедралата "Смолни събор" в Санкт Петербург. Той ще се състои в криптата на храм-паметника "Св. Александър Невски".

видео

Линк към коментар
Share on other sites

Звездите на руския балет в София

Пламъче, благодаря!

Още малко за " Звездите на руския балет" (на YouTube):

Звезды русского балета (часть 1)

Звезды русского балета (часть 2)

Балет "Раймонда"

Линк към коментар
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 10 months later...

"Лебедово езеро" по китайски

 

 

Абсолютно невероятно! Чайковский даже не си е представял такава хореография, когато е съчинявал "Лебедово езеро".

 

passag11.jpg

 

Шоуто "Лебедово езеро" в изпълнение на китайската акробатична група от Гуандунга, това е фантастична комбинация от балет и цирк по музиката на Петър Чайковски. 

 

b_7273f807b35e34e93fe54e1c2df53429.jpg

 

За подготовката на спектакъла са били необходими три години, повече от пет милиона долара и са ушити повече от триста костюма. Тук всичко е необичайно. Главната героиня Одета се появява не в белоснежна пачка, а в обикновено трико. Но затова пък артистката демонстрира наистина приказни възможности. 

 

ballet_12.jpg

 

За "танцът на малките жабки", на шестте момчета са били необходими три месеца ежедневни тренировки, за да покажат танца, който продължава само половин минута. 

 

f29aff5c25f8.jpg

 

Впрочем да се нарича това зрелище балет в чист вид не е правилно. Това е еклектика на цирк и класически танц. Ако вие обичате новаторството и експериментите, то китайското "Лебедово езеро" ще ви хареса. 

 

 

източник : liveinternet.ru

 

Редактирано от mvm
Линк към коментар
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави...