Jump to content
Порталът към съзнателен живот
  • постове
    283
  • коментара
    124
  • прегледа
    98951

Справедливост и милосърдие


Розалина

471 прегледа

17.11.2012 г. - 97. Справедливост, милосърдие (15 юли 1934 г.)

Глава 3 от Деянията на апостолите

В прочетената глава се говори за един хром, който седи пред храма и проси. Минават Петър и Йоан покрай него и Петър му казва: "Погледни, ние сребро и злато не можем да ти дадем, но това, което имаме, това ще ти дадем. В Името на Исуса Христа стани и ходи!" В този час стана човека и започна да скача и да слави Бога. Петър и Йоан и да имаха пари, и да му бяха дали, какво щяха да го ползват? Но това, което имаха и което му дадоха струваше много повече от всичките други материални средства, от туй, което всякога може да има. Този човек не би сънувал дори това, което му се случи. Този човек беше изгубил своите добродетели и сега ги придоби. Защото краката на човека, то е пътят на неговата добродетел. И човек е силен тогава, когато има добродетелите. По някой път вие се чувствате слаб, изнемощял, паднал духом. Вашите крака са слаби, вашите добродетели са слаби! То е състояние. Ще кажете: Не съм ли аз добър човек? Ако вие мислите за доброто като за нещо материално и казвате, че то е нещо външно, само да правите добро, то е едно погрешно схващане. Доброто у човека е тъй съществено, както хляба. Доброто у човека трябва да влиза непреривно в неговата душа, както хлябът в организма. Ти си отпаднал, вървял си дълго по пътя, краката ти не държат, но щом ти дадат малко хлебец и малко чорбица, като си похапнеш, след 10, 15, 20 минути ти ставаш бодър, имаш сили и можеш да работиш. Следователно, доброто трябва да го считаме като една насъщна храна, която човек трябва да знае как да я възприема.

Сега друго нещо има, което спъва хората на земята. Те казват: Каква нужда имаме ние да учим, щом имаме Божията Любов? Но то е отчасти така. Ти си във въздуха. Имаш всичкия въздух. Хайде вдъхни си и престани оттам насетне да вдишваш. Не ти трябва повече да поемаш. Но ти издишаш и пак поемеш. Питам, нали си във въздуха? Всичко имаш. Любовта е един процес, който постоянно трябва да влиза и излиза. Има две страни Любовта. Едната е вътрешна, другата е външна Любов. Ако ти не разбираш външната любов, вътрешната съвсем няма да я разбереш. Ако Бог, Който живее в тебе, ти не го обичаш, нищо не можеш изпълни. Но и Онзи Бог, в който ти живееш, ако не Го обичаш, пак нищо няма да направиш. Това са двете страни на Любовта, повече обяснения не са нужни. На слепите хора може да се обяснява. Сляп който е, може да му се обясни. Може да му се каже: Премини оттук. А който вижда, ти само посочваш пътя, и той вижда. Няма какво да му разправяш. Тази местност погледни я, обиколи я, изчисли я, изследвай я. Очи имаш. Ама колко е висока тази чукара? – Иди, измери я. Колко далече е тази чукара? – Върви и ще измериш, ще изследваш колко е далече. А ти искаш сега наготово някой да ти покаже пътя. Не, ти сам ще изследваш всичко. Онзи, който ще ходи по този път, той ще придобие известно знание за себе си. Но неговото знание не може да бъде и твое знание, едно упътване може да бъде за тебе.

Пътят, който един човек е извървял по Божествената истина, той е валиден, важен само за него, а за тебе може да послужи само като едно условие. Но ти сам докато не минеш този път да го видиш във всичката хубост и красота, нищо няма да те ползва неговото знание.

После друго. Понякога казваме: Вие трябва да живеете по Бога. То е пак същият закон. Как се живее по Бога? За да живееш по Бога, основното нещо е да бъдеш справедлив. Ти не можеш да бъдеш добър, не можеш да бъдеш милостив, преди да бъдеш справедлив. Справедливостта у всинца ви трябва да стане като една основна черта! Справедливостта е тактът на живота. Да бъдеш упорно справедлив! Не си ли справедлив, ти не можеш да бъдеш и милосърден, не можеш да проявиш и доброто, защото милосърдието, това е още по-дълбоко нещо. Справедливостта е нещо външно, а милосърдието отвътре трябва да го имаш. В туй неразбиране ти сега искаш да добиеш милосърдието по външен начин. Справедливостта се изявява по външен начин. А милосърдието се придобива по вътрешен начин. Казваме, че човек трябва да бъде справедлив, понеже туй е полезно заради него. Смисълът на човешкия живот е в постоянното усъвършенстване. Човек не е съвършен. Даже и един светия на земята, и той има известни недъзи, от които трябва да се освободи. Недъзите може да са мисълта за жена, за щастие, много работи може да са. Добре, но всеки един човек, който е още в плътта, той е свързан с известни ограничения. И дотогава, докато той не се освободи от сегашните свои връзки, които го спъват, той не може да бъде съвършен. Давид имаше своята опитност, той казва: "В грях ме зачена майка ми". Не майка му, но той сам се зачена в грях. Давид, според своите разбирания, казва: Господи, имам всичкото добро желание да Ти служа, но майка ми ме тикна в един крив път. Зачена ме в грях, та не мога да Ти служа. Затова бъди милостив към мене. Донякъде беше прав. Но не зная, когато той направи греха, дали майка му е дала този съвет, дали майка му го е тикнала да го прави.

Има два вида любов

. Някой път любовта на света може да ни окаля и да ни вкара в локвата вътре. И после да ни изнесат. Обичай нещата без да се привързваш към тях. Защото всякога грехът в света произтича от привързването за известни прдмети, които си обикнал повече. Щом се привързваш, грехът е неизбежен. Обичай всичко в света без да се привързваш. Това да ти бъде едно условие. Не мисли, че като пиеш една чашка винце, ще разрешиш нещо. Погледни виното, вкуси го с езика си, един-два, четири-пет пъти, близни с езика си и остави чашата. Защото като изпиеш цялата чаша, че втора, трета, на ден можеш да изпиеш 10-15 чаши, и ти ще влезеш в локвата. Кажи на кръчмаря: Моля, дайте ми една чаша вода. – Ама може ли без да пия вино? – Може без да пиеш. Само близвай нещата.

Та ще бъдете справедливи спрямо себе си, спрямо Божиите разпореждания! Като направите някоя погрешка, бъдете справедливи! Каквото и да направите в себе си, бъдете справедливи! То е благородство на душата.

Защото можете да бъдете справедливи! Като се самоосъдите повече отколкото трябва, то е лицеприятие. Някой път си турите едно голямо наказание, то е пък друго лицеприятие. Ще си теглиш една присъда. Бъдете справедливи! Ще си кажете: Ти трябва да близнеш само от виното, десет пъти да близнеш от винцето. А ти изпи десет чаши, затова аз те наказвам на три деня арест и три деня да седиш гладен! И от дома да не излизаш навънка! Една присъда е това! Първата присъда! Три деня да не излизаш от дома. После, втори път като направите престъпление – втората присъда – десет деня арест и десет деня пост. Увеличавайте присъдата, та този синко майчин, след като дойде до 40 деня да пости, тогава ще се изправи. Ще каже: Разбрах. Закон му турете. Има един у тебе, който е много упорит. Но 40 деня като пости, туй е крайният предел, до който той може да упорства. И аз мисля, Христос като пости 40 деня, Той го опита. Той седеше, когато му казваше: Това ще направиш, онова ще направиш. Христос казва: Не! И в пустинята го съди. Казва. Не! Пост! Три деня, десет деня. Не! Петнадесет, двадесет деня пост! Не! Тридесет деня, тридесет и пет деня! И когато дойде до 40 деня, казва: Ще изпълня всичката ти воля, само хлебец! Казва Христос: Много добре, както Господ иска ще бъде! Напоследък огладня и лошият дух отвътре излезе навън. Казва му, че не го познава. Казва: Гладен е този, да го нахраним. На човека му трябва малко хляб. Дай му колкото да яде. Казва Христос: Не само с хляб може да живее човек, но с всяко Слово Божие! Най-първо със Словото Божие трябва да се храни

Всички сте дошли на земята да учите и не трябва да бъдете роби на външните условия, в които живеете. Но всичко трябва разумно да използвате! Грехът е примка. Примка е той. То е както лют пипер, нали знаете тези шопските, лютите чушки? Като го близнеш, тъй за цяр може, за треска може. Но ако мислиш, че след като ядеш, човек ще станеш, празна работа е. Близни го. И тогава, всичко изпитвайте, доброто дръжте! След като изпитате нещо, дръжте онова, което е Божествено. То ще служи за повдигането на човешката душа и за усъвършенстването й.

Сега на упражнения.

Проявената Любов на Духа, проявената Мъдрост на Духа, проявената Истина на Духа носят пълния живот на Бога, на Единния, Вечен Бог на живота.

На поляната всички направихме с музика евритмичните упражнения.

42. Утринно Неделно Слово, държано на 15 юли 1934 г., 5 ч.с, София – Изгрев.

 

0 Коментара


Recommended Comments

Няма коментари за показване

Гост
Добави коментар...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави...