Рубенс
НАИЗВЕСТНА КАРТИНА НА РУБЕНС НА ТЪРГ В SOTHEBY’S
(Портретът на млада жена в испански дрехи вероятно е рисуван от художникa в началото на 17-ти век и почти през цялото време до сега е бил в частни колекции. Аукционната къща очаква цената на картината да достигне 6 милиона паунда
Весислава Танчева | 21.11.2009 12:22)
Появата на неизвестна творба на Рубенс, обаче, е истинска сензация.
Фламандският майстор, творил в първата половина на 17-век, е сред най-скъпо продаваните автори в наши дни. Неговите монументални фрески украсяват бароковата катедрала „Света Богородица” в Антверпен, а картините му са сред най-ценните притежания на музеите по цял свят. Голяма част от творбите му са и в частни колекции.
На 9 декември(2009 г) в Лондон Sotheby’s предложи на ценителите неизвестно досега маслено платно в отлично състояние, рисувано от Рубенс, докато бил придворен художник на херцога на Мантуа Виченцо Гонзага. Благородникът имал колекция от портрети на красиви жени и младият Рубенс допринесъл много за обогатяването й. Според специалистите
дрехата, с която младата жена е облечена, е по испанската мода от това време и това дава повод на експертите да потърсят и друга версия за създаването на картината.
През 1603 г. Рубенс заминава за Валядолид и от там пише писмо на брат си, в което му съобщава, че се наложило да направи някои поправки на недовършените картини, които взел със себе си. Между тях бил огромният портрет на херцога на Лерма на кон и някои от портретите на млади жени от колекцията на Виченцо Гонзага. Съществува вероятност точно този портрет да е рисуван по-рано в Италия, но пищната испанска дреха да е добавена по-късно, за да скрие повредените участъци по платното.
Петер Паул Рубенс се оказва най-добрият посланик на добра воля между европейските дворове,
защото рисува по поръчка на Мария Медичи в Париж, на италиански и британски благородници и практически за всички монархически фамилии в Западна Европа. Между 1621 г. и 1630 г. е натоварен от испанските Хабсбурги с няколко дипломатически мисии и прекарва известно време в Испания и Англия. Английският крал Чарлз I дори го прави рицар за усилията му да постигне мир между двете тогавашни суперсили.
От галерията на херцога на Мантуа портретът попада в колекцията на неизвестен засега венециански благородник. Венецианската академия за изящни изкуства го купува от него в началото на 19-ти век и между 1825-1830 г. го продава на търг в Лондон. Купувач е британският благородник сър Джон Хармър, който точно в този период обзавеждал новопостроеното си имение Бетисфийлд парк в северната част на Уелс. Семейството на баронета продало картината през 1930.
Сегашният й собственик, който държи да остане анонимен, я купил през 70-те години на миналия век.
На гърба на картината има два печата – на Венецианската академия и на баронет Хармър. Тъй като през по-голямата част от съществуването си картината е била в частни колекции, единствените, които са знаели, че съществува са били притежателите й, казва говорител на аукционната къща.
На същият търг на 9 декември ще бъде предложен и автопортрет на още един фламандски майстор от същата епоха - Ван Дайк. За него организаторите очакват да достигне цена около 3 милиона паунда.
1 Comment
Recommended Comments