Jump to content
Порталът към съзнателен живот

v.yatsevich

Участници
  • Общо Съдържание

    27
  • Дата на Регистрация

  • Последно Посещение

Репутация Активност

  1. Like
    v.yatsevich got a reaction from Розалина in Какви учебни помагала използвате при разучаване или преподаване на Паневритмия?   
    Как разучихте Паневритмията от кръга, от учебник, от курс, от снимки, от видео запис, от аудио запис, от интернет или от всички заедно?
    Какви учебни помагала/методи бихте препоръчали за начинаещи, за напреднали и за преподаватели?
    Кое ви ръководи в избора на учебни помагала?
     
    Всеволод
  2. Like
    v.yatsevich got a reaction from Донка in Паневритмия - Пентаграм   
    ТОМИ, съжалявам и се извинявам се за острите думи. Не съм прав да те упреквам за това, което си направил. Да можех, бих си върнал думите назад, но вече е късно.   Въпреки различните ни гледни точки ще се радвам ако се съгласиш някой ден да си пишием, чуем или срещнем и да разменим идеи за общия ни итерес към обширната тема Паневритмия.    Всеволод
  3. Like
    v.yatsevich got a reaction from Лъчезарна in Въпроси за "Пентаграм"   
    Не искам да си мислите, че държа на някого сметка как играе. Това си е чисто негова работа. Коментарите са ми чисто теоретични.   Светла_Б Интересно изказване от страна на Светла_Б, цитира Учителя че казал "Пентаграм се играе от десет души", но по нейно мнение може и по-малко. Къде е противоречието в източника или в мнението? Според мен в смесването на двете.   Ани Точно така, необходима е практика за да се научат упражненията. Ако някой си мисли, че ще научи Паневритмията само от игра в кръга, няма да постигне съществен резултат. Теорията на упражненията трябва да са разучават в отделни занимания. Трябва да се прави разлика между разучаване и практикуване.    Благодаря на човека с пергела, който е наредил камъни по кръговете на Рила. Без тези кръгове придържането към идеалната форма на кръга щеше да бъде изключително трудно. А за хармония да не говорим. Геометричните фигури в Паневритмията са идеални положения. При реалното изпълнение на живо се получава едно приближение към тези идеални фигури. Въпросът е да не се представя приближението за "правило". Например: упражнение “Квадрат” се играе по 4 прави линии, а не по дъги; в упражненията “АУМ”и “Красота” ръцете са прави и сключват 45 градуса с хоризонталата, а не с чупки и други ъгли, и т.н. Това, че някой се задоволява с компромис от описанието, не допринася за хармоничното изпълнение.   Донка Ако 5 човека правеха 5 доброделели, то Пентаграм щеше да се играе само от 5 индивидуални изпълнители, но изискването е за 5 двойки изпълнители. Значи, че при по-малко от 10 изпълнители нещо липсва. Личните преживявания и усещания са целта на Паневритмията. Въпросът е те да не се представят за "правило". Те са резултата а не причината.    Напълно съм съгласен, че новите хора имат нужда от показване, но по време на изпълнение не му е мястото. Най-добре е ако интересуващите се отделят време и усилия да преминат курс по Паневритвия. Там е мястото за задълбочено и подробно разучаване на теорията на Паневритвията. Нека всеки преподавател пробуди у хората стремеж към съвършенство, към високия идеал на Паневритвията. Този стремеж ще доведе хармония, която ще бъде устойчива при всякакви условия.   Според мен правилата в Паневритмията са като преки пътища към успеха. Всяко отклонение от тях отдалечава и забавя човека от целта. Това не означава да няма отклонения. По-важно е всеки човека да има вътрешен стремеж към съвършенство, който да го учи от отклоненията си и да го води в прекия път към успеха. Без такъв стремеж към висок идеал, човек може да се задоволи с компромиси и няма да постигне нищо също съществено.   Ако някой се примирява с компромис, приближение или отклонение от описанието, то нека не го представя за “правило”.   В подкрепа на моето мнение за стремежа към съвършенство ето и какво е казал източника:   АКОРДИРАНЕ НА ЧОВЕШКАТА ДУША Том II стр. 61 “Всяко движение на човека трябва да бъде Божествено. Не допущайте при Паневритмията дисхармонични движения. Онзи, който прави хлабаво упражненията, не може да служи на Бога. Бъдете прилежни, Бог обича прилежните. Първо научете игрите, а после теорията.”   АКОРДИРАНЕ НА ЧОВЕШКАТА ДУША Том II стр. 62 “Това, което дават тези паневритмични упражнения, никое друго упражнение не може да даде, но те трябва да се правят хубаво, по всички правила.”   Всеволод
  4. Like
    v.yatsevich got a reaction from Лъчезарна in Въпроси за "Пентаграм"   
    Tъй като за „Пентаграм” в „Принципи” на упражненията, 1938 г., не е казано нищо, ще цитирам един текст от Боян Боев в „Акордиране на човешката душа”, том II, с.63: „Една сестра запита: „Учителю, какво е значението на упражнението „Пентаграм”?” - Нали това упражнение се играе с пет двойки? Те означават петте основни добродетели: Любов, Мъдрост, Истина, Правда и Добродетел в тесен смисъл на думата. Нали тези двойки се движат и си разменят местата? Това означава , че добродетелите в човека трябва да се поставят в движение. Досега само се е говорило за добордетели, а днес вече трябва тяхното приложение. Чрез упражнението „Пентаграм” добродетелите оживяват в човека и почват да работят в него. Това е психичното действие на „Пентаграм”. Нещо повече, тази идея се праща в света и се съдейства добродетелите на човечеството да влязат в дейност. Докато не научите „Пентаграм”, няма да имате никакъв успех.”   Ако някой от 10 изпълнителя липсва, то съответния добродетел също ще липсва.  Докато не се научите да играете по „правилата”, няма да имате никакъв успех. Точността в изпълнението не идва от само себе си. Нужно е старание и индивидуална работа върху себе си. Хармонията е важно нещо, но по-важното е с какво си в хармония.   Всеволод
  5. Like
    v.yatsevich got a reaction from Донка in Паневритмия - Пентаграм   
    Ето как аз го разбирам.


    Построяване на фигурата Пентаграм (правилен петоъгълник) при движение по дъги при различна изходна позиция от центъра на кръга.

     
    Забележки:
    1. Размерът на петоъгълника се смалява с приближаване до центъра на кръга заради по-силното изкривяване на дъгите.
    2. Дебелите линии показват какво наместване трябва да направи всеки играч според позицията си за да се получи правилен петоъгълник.
    3. Разстоянието за наместване се увеличава с приближаване до центъра.
    5. Главата се завърта на място без наместване. Тя е един от върховете на петоъгълника.
    6. Наместването е най-голямо за дясната ръка.
    7. Наместването за левия крак е малко назад. За всички останали е леко напред.
     
    Всеволод

  6. Like
    v.yatsevich got a reaction from Донка in Паневритмия - Пентаграм   
    Томи, диаграмата и описанието ти упражнение Пентаграм имат нужда от геометрична корекция.

    1. Разстоянието между всички двойки е две разперени ръце. Ако е по-късо, то играчите ще си пречат/бутат по време на марша напред. Тогава ръцете са потегнати и правят кръгове в страни.
    2. Движението напред е по 5 дъги с постоянен радиус според изходната позиция. Радиусите на 5-те дъги се запазват през петте изпълнения.
     
    3. Разстоянието до центъра не е фиксирано. Ти си нарисувал частен случай, при който става пълен оборот за 5 изпълнения. Ако се започне по-близо до центъра, то след 5 изпълнения ще се получи повече от 1 оборот. А, ако се започне по-далече ще се получи частичен оборот.

    Опитай да нарисуваш дъгите на движението в твоята диаграма.
    Как би свързал с дъги позиците на играчите в твоята диаграма?
    Как би се вписал петоъгълникът спрямо тях? Колко голям ще бъде той?
    Къде ще са междинните позиции на играчите в ключови моменти? Например точно преди обръщането на главата към центъра на пентаграма и след формирането на пентаграма.
    Били могло да се изпълни упражнението по твоята диаграма ако се започне по-близо/по-далече до центъра?

    Търси и ще намериш отговор.
    Всеволод
×
×
  • Добави...