Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Писмо от Русия за Паневритмията


Lyudmila

Recommended Posts

имам следния въпрос - случва се,че няколко пъти играя с един по-възрастен брат, който има малко по-различни виждания за Паневритмията в някои отношения и това има своя изява и на физическо ниво. Стига се до там, че ако искам да съм в синхрон с него, губя синхрона с останалите и обратно. Замислих се кое е по-важно в такъв случай!? :hmmmmm: Бих искала да чуя вашите мнения? :rolleyes:

Здравейте, приятели !

Бих искала да отговоря на последния въпрос на Моника13.

Четох в един от сайтове посветен на Паневритмия, как навремето учениците се оплаквали на Учителя че еди-кой си, еди-коя си играят така или иначе, а той ги попитал: "А вие как го видяхте ?".

Според мен, дребните неща не са от фатално значение. Има обаче, основни принципи, които не бива да се нарушават и е въпрос на време те да се разрешат правилно. Във връзка с това смятам за своя дълг да изпълня молбата на Елена Фомичева от Москва да запозная с нейното мнение ползващите интернет, тъй като сестрата все още не умее да работи с компютър и интернет.

Ето го цялото писмо от Елена.

Писмо до Българското Братство по въпроса за Паневритмията

Към вас се обръщам, братя и сестри в България!

Всички, които играят Паневритмия, които обучават други хора, как трябва да се играе Паневритмията, и които свирят на Паневритмия в центъра на кръга –

– заради Името на Учителя – бъдете внимателни!

Паневритмията в България се играе погрешно – това се знае отдавна, но вие, може би, ще разберете това днес. Това се отнася основно към упражнения № 6-10 и упражнение № 16.

През м. юли 2006 г. брат Благовест Жеков е открил в архива на сестра Мария Тодорова нотния запис на упр. № 1-10 («Първият ден на пролетта») от 19.05.32г., откъдето се вижда, че упр. № 6-8 имат четен брой тактове, затова всички упр № 6-10 се започват с десния крак. Това е напечатано (съвместно с въпросния нотния текст) в «Изгревът на Бялото Братство пее и свири, учи и живее», т 23, с.868-869 (том излязъл от печат в 2006 г) и в т. 24, с. 891. Този факт се потвърждава от думите на Димитър Грива и от мнението на Асен Арнаудов («Изгревът пее…», т. 8, с. 207, 232). Този факт има също пълно потвърждение благодарение на филма, който беше заснет от учениците на Учителя в 1947 г. заради изучаване на Паневритмията от братя и сестри във Франция в 40-те години на ХХ в. Този филм сега в Братството го има на диск, той се казва «Учителят Изгревът архивен филм» и се явява един презапис от горепосочения филм от 1947 г. на видеокасета. Филмът на видеокасета ние получихме в Москва на 19.01.2000г. от семейство Гобо (Франция) според нашата молба. Този оригинал е имал музикален съпровод от класическа музика, и в този му вид беше изпратен от нас в България в м. февр. 2000 г. на Тони Янкова и на други лица.

Известно е, че през декември 1944 г. Учителят е казвал, че трябва да се изправи Паневритмията. Резултат на тази работа е този архивен филм, и тук няма нечетен брой тактове в упр. № 6 – 8; тук се играе правилно и упр № 16 («Изгрява Слънцето»). Само трябва да гледате внимателно кадрите на този филм.

В упр № 6 («Отваряне») лявата ръка се отваря едновременно със стъпка на десния крак! Гледайте! Тук има четен брой тактове!

В упр № 14 («Мислú») няма сгъване на китките при изпълнение «крепи, крепи» – ръцете се изнасят в страни хоризонтално, включително и китките; те крепят основите – свещени мисли за живота.

В упр № 15 («АУМ») ръката, която се сваля долу, не отива назад, но лежи покрай тялото.

В упр № 16 («Изгрява Слънцето») има два проблема:

а) В продължение на изпяването на думите «сила жива, изворна течуща, сила жива, изворна течуща» двете ръце се издигат бавно до нивото на слънчевия възел, като правят 12 тласъка (а не 2 пъти по 6 тласъка!) – гледайте внимателно! След това ръцете се свалят долу и повдигането им се повтаря още един път.

За това говори сестра Елена Андреева, като обяснява, как е било дадено това движение от Учителя в класа («Изгревът пее…», т. 1, с. 551), и защо в 1947 г. тя описва това упражнение № 16 погрешно (с. 551). Тя казва тук и за погрешки, направени в снимките към «Описание на Паневритмия от трите сестри» (с. 556).

б) Фрагментът а) се свършва с полагане на двете ръце върху гърдите; а при първа дума «зум» ръцете се изнасят хоризонтално напред едновременно със стъпка на десния крак. Това се вижда ясно, ако гледате филма внимателно.

Именно така ни учеше да правим това движение «зум-мезум» Ина Дойнова (ученичка на Ярмила Ментцлова) в м. юни на 1992 г. в Москва, и така ние го правим и досега.

Най-интересното е, че когато тези упражнения (№ 6-8 и № 16) се изучават от млади школувани музиканти, те ги свирят безпогрешно (№ 6-8 – четен брой тактове), и упр № 16 изпълняват в кръга на град Добрич също безпогрешно, защото именно така диктува самата музика на тези упражнения.

В упр № 22 («Запознаване») вижте, как се движат ръцете на партньорите, когато те се обръщат един към друг с лице – има полюляване: първо напред по хода на движение, след това назад и още един път напред, и ръцете се разединяват, а партньорите се обръщат един към друг с гръб.

И още има проблеми.

Упр. №11 («Евера») Нотния текст предполага, че упражнението се прави един път с едно повтаряне от «Птички хвъркат». Ако то се играе 2 пъти (за два куплета) с повтаряне от «Птички хвъркат», както това се играе сега, тогава към края на музика играещи се оказват с гърба към центра. Това е така. За да избегнат този проблем, правят повтаряне от «Въздух благодат», и това е един изход. Значи, «Евера» трябва да се играе или един път с повтаряне от «Птички хвъркат», или 2 пъти с повтаряне от «Въздух благодат». Всеки друг вариант е погрешен.

«Слънчеви лъчи». Сега в България в един лъч стават по 5 двойки – така е удобно, ако имат пред вид едно преминаване към Пентаграм. Обаче в Ръководство към «Слънчеви лъчи» са посочени 6 двойки, и това не е случайно: тогава вътре в кръга стават 6х2х12= 144 души, и ако имаме пред вид външен кръг, то тези 144 – не са случайни лица, те изпращат импулси от центъра на кръга към хората на външния кръг. Нали това е важно число.

«Пентаграм»

1. При разгъването на Пентаграм, «главата» (Истината) трябва да върви напред с 24 стъпки, и само след дума «свобода» да прави обръщане, но не преди тази дума. Трябва ли да кажем, каква връзка има между думите «Истина» и «свобода»?

2. Веднага след разгъването на Пентаграма, при изпяване на думите «за всички разумни души», всички 5 двойки трябва не само да се обърнат към центъра на този Пентаграм, но и да се изравнят така, че тази фигура би изглеждала най-точно като петолъчка. За този проблем с вълнение е разказвала пред всички братя и сестри след вечерна молитва сестра Павлина Даскалова на Рила на 18.08.2007 г.

Не мога да си припомня, къде четох, че Учителят казвал, че в бъдеще ще играят (на Рила ли?) няколко Паневритмии. Сега вече (от 2007 година) посрещане изгрева на Слънцето става на Рила на двата Молитвени върха.

И така, от 2000 година минаха вече 9 години, от 2006 – три години и Паневритмията все още се играе с грешки. Мислите ли, че Учителят ни е дал вече двете възможности за оправяне на сегашната Паневритмия? Известно е, че Паневритмията е оръжие, и то може да бъде насочено и срещу Бога, поради нейното погрешно изпълнение. Тези думи на Учителя ни бяха посочени в Москва (1992 год) още преди да ни научат, как трябва да играем Паневритмия. Знаят ли ги всички, които сега играят Паневритмия в България? Те са отпечатани в «Изгревът пее…», том 4, стр. 232-233 и също в т. 16 стр. 756 (от Пеню Ганев, баща на Петър Ганев).

Братството в България има голяма отговорност пред Учителя и обучава и други народи по целия свят, а и своите деца, – на коя Паневритмия? – на изопачена Паневритмия, а с това тези грешки се разпространяват още повече.

Сега всеки сам може да види архивния филм от 1947 года и първичния нотен текст на упражнения № 6-8 («Изгревът пее…» т 24, с. 891) и да се убеди лично, как трябва да се играят упр № 6-10, упр №16 и други, и да отговори на себе си, изправен ли той лично по отношение към своя Учител Беинса Дуно или той има друг учител?

Пиша тези редове с голяма болка, не мога да мълча, защото зная за този филм и неговото значение, зная и за съобщението от Благовест Жеков, и докато някои българи искат да намерят правилната Паневритмия чрез разглеждане и съпоставяне на стотици архивни снимки, моля: вземете архивния филм от 1947 года, вземете първичния нотен запис на Паневритмията и изправете, в края на краищата, както това е казал Учителят, и сегашната Паневритмия!

Благодаря за вниманието и моля да ме извинят за този превод на български – нямам, за съжаление, достаточно знания и опит в тази работа. Обаче искам това писмо да бъде прочетено и от българи, които не разбират руски.

С уважение, сестра Елена Фомичёва. Москва, Коломенское 1.09.09 г.

Администраторска бележка: Писмото е отделено като отделна тема от администратор от тук

Линк към коментар
Share on other sites

  • 2 weeks later...

По молба на комисията по Паневритмия, публикувам отговор на това писмо:

---------------------------------------

Здравей Елена,

Още от първите изречения личи, че сигурно не си чувала за обсъжданията, срещите и разговорите за Паневритмята, които правихме в продължение на последните девет години в България.

Знаеш ли, мила Елена, ние смятаме, че писмото ти ни връща назад. Източниците, за които говориш, както и други, които не са достигнали до теб, бяха обсъждани многократно, имаше спорове, вглеждане в кадри, снимки, детайли. Имаше и други остри въпроси за които не знаеш, и които не си повдигнала в писмото си.

Сега това е зад гърба ни и сме много благодарни, че то се случи, и че преминахме този етап. И знаеш ли какво научихме? Да се обичаме повече.

Да се изслушваме и дори когато имаме различно мнение, да се радваме, че сме заедно. Научихме, че най-важното за да изпълняваме Паневритмията правилно е да я изпълняваме в мир и хармония. Тя е мир и хармония.

Не би било сериозно да обсъждаме детайли за Паневритмията в такъв писмен вид, защото многообразието на описания, мнения и тълкувания далеч надхвърля посочените от теб теми и обосновки, а коментарът им изисква написването на десетки страници.

От друга страна, за да не смяташ, че пренебрегваме писмото ти, обръщаме ти внимание върху някои въпроси. Задай си ги...

Как да се изтълкува фактът, че Учителят е оставил (според нас умишлено и мъдро) Паневритмията не напълно описана и какво би било, ако я беше описал до последния детайл?

Мислиш ли, че е сериозно да се обсъжда Паневритмията само по един архивен филм, в който има явни и достатъчно видни несъвършенства? Един пример: знаем, че Учителя директно им е казал, че трябва да играят упражнението „Аум”като задната ръка е на 45 градуса изнесена назад, а посочваш, че във филма не го правят.

Здравомислието изисква да се правят заключения за правилното играене на определени упражнения след предварително запознаване не само с някои, а с всички налични архивни материали, които не само се обсъждат, но се оценяват задължително (кой, кога, защо и при какви обстоятелства ги е правил) и съответно им се придава различна тежест.И всичко това се съпоставя с живата традиция. Всъщност в България възрастните сестри и братя не са прекъсвали никога да играят Паневритмия.

Навярно не си запозната с първото, непубликуваното описание на паневритмичните упражнения от 1933г., от което се вижда ясно, че създаването на Паневритмията е било ПРОЦЕС – там има упражнения, които са приблизително разпознаваеми първоизточници на описаните по-късно и други упражнения, които въобще са отпаднали. Редно е да се отбележи, че в това описание от 1933г., както и в описанието на Паневритмията от брат Илия Узунов (бил е ученик в Школата през почти целия си съзнателен живот) упражнението „Изгрява слънцето” е описано с отваряне на ръцете напред на ляв крак при движението на „Зун мезун”.

Да се правят изводи като се цитират от източниците само онези детайли, които ни „влизат в работа” не е обективно и не може да води до сериозни изводи дори от гледна точка на обикновеното здравомислещо научно изследване, а Паневритмията изисква много повече от това.

Защо смяташ, че Учителя сам не е променил изпълнението на движението „сила жива” след като първоначално го е дал по определен начин на хора седнали на столове, като знаем, че той е усъвършенствал упражненията и след като всички по-късни описания на упражнението и трдицията на живопредаваната Паневритмия са с двукратно повдигане на ръцете с тласъци?

Хубаво е да питаш и видиш как семейство Гобо са научени в продължение на години на Паневритмия лично от Ярмила Ментцлова, защото ние направихме това и то ни накара да си зададем много важни въпроси и да намерим някои отговори.

Също е добре да питаш сестра Ина Дойнова от кого е учила Паневритмия, за да разбереш истината по този въпрос, както и да видиш как и я питаш защо тя преподава и досега движението„зун мезун”с отваряне на ръцете на ляв крак.

Попитай защо Андрей Грива не знае нищо за становището, което приписваш на баща му.

Не смятаме да продължаваме с повече подробности и обсъждания, защото това не би изчерпало годините обсъждания, които са вече зад гърба ни..

Нормално и естествено е за Паневритмията винаги да остават въпроси търсещи своя отговор, защото Паневритмията е жив процес, който никога не е бил прост за разбиране, нито пък е бил някога застинал в някакъв напълно окончателен и напълно уточнен във всички детайли вид. И точно това е нормално и изискващо занимаващите се с Паневритмия да разширяват своите представи за нея и да се развиват заедно с нея непрекъснато.

Отвъд формите е съдържанието на упражненията, а то ни води към смисъла и това е темата на днешните семинари в България. Красиво е, когато хората виждат нещата от различни гледни точки, които се допълват и така се обогатяват взаимно.

В писмото ти има много страх и напрежение, тревога че „Паневритмята се играе погрешно”. Страхът не е добър учител. Не се безпокой и няма нужда от силни изрази. Генерирането на страх и напрежение създава всичко друго, но не води към Истината

Ние вярваме, че Учителя не допуска и няма да допусне изкривявания, че бди над всичко, което става. А самата Паневритмия е наука от толкова висш порядък, че принадлежи към онзи вид знание, което има собствена защита. Масово и по традиция в България се изграе по учебника „Паневритмията на трите сестри.” И ако това наричаш „изкривена Паневритмия”, то би било оскърбление към светлата памет на Мария Тодорова, Елена Андреева и Ярмила Ментцлова.

В последните години, след като бурите преминаха, хората прозряха, че Учителя умишлено не е „заковал”, фиксирал упражненията. Една от целите е да се научим да работим заедно, да се търпим, да се обичаме. Дори когато сме различни. Той ни го е казал и в много беседи. И още - да търсим.

Не знаем дали идваш на Рила всяка година, и ако е така, не може да не си забелязала, че в последните години Паневритмията е все по-красива и хармонична.

И, да, може и да има две Паневритмии, ако на поляната на Махабур догодина няма място за няколко хиляди души. И да, чудесно е, че хората вече не могат да се поберат на молитвения връх и нарядът се прави на две места, а от догодина вероятно ще бъде на три, и на Салоните. Ние сме мечтали това и сме работили за него.

Дай Боже и на вас, в Москва да сътворите един кръг на Паневритмия, в който да можете да примирявате различията си чрез любовта към брата и сестрата. Радвайте се, че сте заедно, че играете, така ще станете притегателен център за нови хора.

Надяваме се да се видим отново догодина на Рила в свещния кръг на Паневритмията и да имаме достатъчно любов в сърцата, така че да остане само радостта от това, че сме заедно, и едно с Бога.

Комисия по Паневритмия:

Светла Балтова

Людмила Червенкова

Николай Конакчиев

Атанас Атанасов

Ясен Даскалов

---------------------------------------

Линк към коментар
Share on other sites

Гост
Тази тема е затворена за писане.
×
×
  • Добави...