Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Дисграфия


sv70
 Share

Recommended Posts

Синът ми е в шести клас. Още от началния курс на обучение от учителката му разбрахме, че е с дисграфия. От тогава правим всичко възможно да се преборим с този негов проблем. Ходеше при най-добрият логопед в града до края на 4-ти клас, постоянно правехме диктовки. Усилията ни бяха с променлив успех. Като премина в прогимназиалния курс на обучение, нещата с неговото писане придобиха "трагичен" характер. Не пише  в час. На тестове или друг вид писмени работи все по-често учителите отказват да му ги проверяват. Пишат рецензия, че е нечетливо със съответната оценка. През следващата учебна година му предстои зрелостен изпит, като на част от изпитете се изисква писмен отговор.

При преминаването му в прогимназиалния курс на обучение се наложи на преподавателите му да обяснявам какво е дисграфия.

Дайте ми съвет как да постъпя, за да му помогна да реши проблема си.

Link to comment
Share on other sites

Здравейте :)

Съчувствам за проблема :( Момчето сигурно страда повече от вас, за съжаление :(

След като сте посещавали логопед, и то добър, вероятно сте проверили и зрението на детето. Има ли отклонения? 

Може  ли да опишете любимите му занимания в предучилищната възраст? Как се справяше тогава с действия, изискващи сръчност и прецизност - изключвам писането с ръка. А любимите му занимания в началното училище и сега - в прогимназията? На какво обичаше и обича да играе? Обича ли да се труди - няма значение къде и как? Работи ли с компютър и ако да - с какво се занимава с него? И въобще ако нещо ви хрумне - особено ме интересуват какво умее и обича да прави с ръце. Какви са мечтите му и желаните професии? 

 

Дисграфията създава сериозни проблеми на децата в нашата образователна система - не в тях е вината, обаче, тяхна е бедата. Аз познавам хора и с дислексия и с дисграфия, които в училище са били катастрофални, но после са намерили своето място в живота и се справят отлично в професията си. Така че нека гледаме по-далече от тестовете... 

Link to comment
Share on other sites

За потребителите на тази тема:

Признаци за дисграфия

Причини за дисграфията

 

Тук има ценни съвети за родителите - ако имате проблем с руски език, ще помогна.

Link to comment
Share on other sites

При преглед му установиха 1/2 диоптър намалено зрение. По препоръка на очния лекар не носи очила. Ежедневните занимания, които изискват сръчност са му проблем. Не обича да прави нещо, което е свързано с работа с ръце. Любимо занимание му е карането на велосипед. Обича да кара и картинг. Извън училище обича да гледа на телевизия предимно детски канали и по-малко музикални. Обича и да играе  и на компютъра. На въпрос какъв иска да стане от много ранна детска възраст на въпроса какъв иска да стане отговаря- пилот във "Формула 1" или авиопилот.  Не прави нищо да постигне тази си цел.

Link to comment
Share on other sites

Предполагам, че можете да разкажете и повече подробности, но не сте имали време или сте сметнали, че това е достатъчно... засега. Все пак ще съм благодарна за всякаква информация, за която се сетите. Разбира се прекият контакт е най-доброто, но ще опитаме и без него. 

 

1. Най-важната промяна, която ви предстои, е във вас - родителите. Доколкото разбирам от написаното, вие усещате полуосъзната и/или осъзната критичност към детето и може би леко разочарование от случилото се и отсъствието на адекватни усилия от негова страна; може би и от резултатите на положените от вас до момента сериозни грижи. Не мога да усетя в написаното ВЯРА в способностите и благополучното и щастливо бъдеще на сина ви. Ако греша, моля да ми простите заблуждението. Ако, обаче имам поне наполовина право, промяната трябва да започне от ВАС. Разбирам колко е трудно да вярвате, когато виждате неуспехите и непреодолимостта на трудностите. 

Затова сега ще ви дам един пример със себе си:

- Аз бях дете, обратното на вашия син - научих се да чета на 5 г.(гладко) и нямам спомен някога да съм допускала дори правописни грешки на 3те (2 чужди+роден) езика, които владея. ОБАЧЕ аз имам две леви ръце. Сериозно. Та сега представете си, че в училищата на нашия свят основни предмети за момичета бяха:

- плетене

- шиене

- бродиране

- тъкане

- свирене на акордеон/пиано

и т.н. 

Ужас, аз просто щях да съм аутсайдер, щяха да ме диагностицират като дис-незнам какво си и нямаше да мога да завърша и 8 клас дори. 

Никой нямаше да се сети и да си направи труда да разбере, че имам заложби за нещо съвсем различно и не по-малко ценно. Аз самата никога нямаше да знам колко съм добра, защото нямаше да имам книги и тетрадки, нито щях да знам, че съществуват различни езици с безкрайно интересни системи и завладяваща литература, написана на тях. Нямаше да знам какво е психология и никога нямаше да стана учителка, защото учители могат да бъдат само най-добрите в предмета си, а аз.... щях да съм най-слаба във всичко. 

 

 

Дано разбрахте идеята на сравнението ми. 

 

В подобно положение се намира вашето дете. Вие сте били принудени да го запишете в неправилното за него училище... Не е ваша вината - вие сте в бедата. 

 

И сега задача номер едно за вас - родителите: представяте си, че в нашата страна има неограничен вид училища и вие трябва да изберете за любимата си рожба онова, в което той ще се чувства щастлив, заинтригуван от всичко, с което се занимава и добър в това, което прави... 

 

Наблюдавайте го, разговаряйте с него, кажете му или му покажете това, което съм написала - той е вече голям и умен, ще ме разбере по-добре от вас. 

 

Когато сте готови, опишете ми училището, в което сте го "записали". И най-добре да го направи той - може и тук - за това няма да се налага да пише с ръка, нали?

Link to comment
Share on other sites

Здравей те!

Любимите занимания на моя син наистина се ограничават до изброените от мен в предишния ми отговор. Всичко останало са подробности, който се включват в общо изброеното от мен.

Той е в клас с разширено изучаване на информационни технологии. Насочихме го към тази паралелка поради интереса му към компютрите.    Училището, което посещава се смята за едно от добрите в града. Посещава и извънкласна форма свързана с компютърна графика.

Да си призная права си в предния отговор относно нашето отношение към неговия проблем. Относно вярата в неговите способности. Постоянно му показваме, колко добре се справя с нещата който му се отдават. Много лесно се справя с разказвателните предмети, харесва му и математиката. При математиката му се явява спънка дисграфията. И резултатите го демотивират.

Уверена съм, че синът ми ще успее да се реализира успешно и в бъдеще няма да си спомня за проблема. В сегашната ни система, за да продължи образованието си в езикова гимназия, както иска трябва да се представи добре на зрелостните изпити.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...