АлександърТ.А. Добавено Май 21 Доклад Share Добавено Май 21 (edited) Какво мислите ? В деня на честване св. равноапостоли Константин и Елена има малки търкания с църквата . Църквата желае да се разграничи от комерсиалния ритуал , но постъпва ли правилно ?Ще каже някой , тяхна си работа , но нали и ние сме православни християни и църквата и ние сме заедно . Проблема е че нестинарството съществува от преди тази църква като и днес има съмишленици . А църквата иска да се разграничи от нещо оцеляло толкова години , значи имащо дух в себе си . Не трябва ли да разяснява повече и подробно как честването на тези светци не е в пътя на новия завет . Когато имаме примера че след ,,Голгота" стария завет се надгражда с новия , не се разделят ? То на практика Християнството обединява всички предхождащи духовни практики давайки им нов по съвършен смисъл .В тази насока може да се мисли и говори много . Това че нестинарите по време на ритуала се концентрират видому не в Бог а в някой светец не ги прави по малко духовни . Защото и така те внасят тази духовност в ежедневието на толкова комерсиализирания свят . Да има нещо смущаващо но не вживота . Смущаващото е в отношенията и разбиранията които прилагаме или изискваме от другите . Може да се кажат и някои упреци към управлението на църквата , защото не в разделението е силата . Любовта Божия е за всички , кой колкото има нужда . А наказанието Божие е връщане в правия път . Болката при него , зависи от упоритоста на отклонилия се .А църквата ще е в пътя си ако дава светлина с поученията си . Светлината на Истината може да върне в пътя грешния . Цитат Цитат Забрана нестинарските игри да започват от православен храм и да им се предоставят свети икони е част от Архипастирско послание, публикувано от името на Сливенския митрополит Арсений в сайта на епархията по повод нестинарските игри. По традиция те се провеждат в Странджа на 21 май, когато се чества паметта на светите равноапостоли Константин и Елена, и на мъченик Константин. В посланието си владиката задължава целия свещенически клир и всички православни християни да не присъстват и да не участват по никакъв начин в нестинарските игри. "Обръщаме се с отеческа молба към организаторите и участниците в такива развлечения, ако не могат да се откажат напълно от тях, то поне да не ползват православни икони и други християнски символи и да спрат да заблуждават и себе си, и наблюдаващите този езически ритуал, че той има нещо общо с християнството, защото няма. Като ги молим също така да чуят и запомнят, че Бог поругаван не бива и ги молим да обърнат внимание на една закономерност, а именно, че в живота, като правило, когато се нарушават Негови закони рано или късно следва санкция. Това е така, защото законите, по които се ръководи Църквата не са измислени от нас, а са постановени от Самия Бог, Който следи за тяхното спазване по Своите неведоми пътища", посочва митрополитът. Той казва още, че счита това за дълг като предан приемник на своя предшественик Сливенския митрополит Иоаникий, който винаги в навечерието на така наречените "нестинарски игри" се е обръщал към своето паство с думи на отеческа загриженост. В посланието пише: "Известно е и многократно е обръщано внимание, че в "ходенето по жарава" няма нищо оригинално българско, което да представлява някаква наша "самобитна традиция". Въпросното ходене по жарава е познато от дълбока древност, като за такива практики още в Древна Гърция свидетелствуват например поетът Вегилий, историкът Плиний, географът Страбон и философът Ямблих, които ги свързват с култа към различни езически божества като Аполон и Артемида. На специалистите по китайска древност е известно, че празник "подновяване на огъня, състоящ се в газене на жарава“ е бил познат в Китай още в третото хилядолетие преди Христа. Описани са с подробности подобни китайски обичаи, в които са участвали жреци, магьосници и други. Ходенето в огън на жреци, облечени в бели дрехи, е познато и в Япония, а аналогични практики са характерни за някои странни култови общества в Индия. Тоест, пак подчертаваме, че в този "обичай“ няма нищо оригинално, което да сочи на някаква специфична българска традиция, а има едно ординерно плагиатство и подражателство на езически култове от Далечния Изток". Сливенският митрополит Арсений припомня още, че Православната църква има ясно изразено отношение към езически практики и обичаи и категорични указани как следва да се отнася към такива езически практики. "В духовно-нравствен аспект нестинарството няма и не може да има нищо общо с православно-християнската нравственост. По-скоро можем да кажем, че начинът по който то се практикува у нас е формален, външен израз на култови практики, характерни за някои източни тоталитарни секти. Донякъде утешително е, че нашето "нестинарство“ не стига до тези плашещи дълбочини, а остава на повърхността на комерсиализираните развлечения за отегчени туристи", посочва още владиката. По думите му в ритуалите "лукаво се използват православните икони и други свещени реликви, с което незапознатите наши съграждани биват въвеждани в заблуждение, че въпросните танци имат нещо общо с православната християнска обредност и мистика". Затова и той в качеството си на митрополит призовава миряните да стоят далеч от езическите обичаи и практики и да постъпят по християнски, като се помолят за вразумяването на онези, които участват в тях. "Не бива да бъдем двоедушни и да правим какъвто и да е компромис с вярата ни: или сме православни, или сме езичници", допълва още в посланието си Сливенският митрополит Арсений. Източник: Мая Стефанова/БТА Expand п.п. ,, "В духовно-нравствен аспект нестинарството няма и не може да има нищо общо с православно-християнската нравственост." https://www.vesti.bg/bulgaria/razvlecheniia-za-otegcheni-turisti-cyrkvata-sreshtu-nestinarskite-igri-s-ikoni-6228982 Да , то само с разграничения и отхвърляния са я докарали да се съствезават с няколко др. религии за участие в учебните програми . Вместо да са водещи . Expand Редактирано Май 21 от АлександърТ.А. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
mecholari Добавено Май 21 Доклад Share Добавено Май 21 От нестинарите, много харесвам Ивайло Аянски: Не съм го виждал на живо, но имам желание да го срещна. Колкото до църквата, те водят кампания и срещу Учителя: Аз ги изслушвам, дори следя и радио Зорана . https://zorana.bg/radio/ Там се рекламират и книгите срещу Учителя и Ванга. Но да се върнем към нестинарите, това е мое стихче за тях: Жарава Той: И със устни - парещи въглени бих целунал душата ти бяла, но в пожари с пламъци пъклени се страхувам, че би изгоряла. Тя: Нестинарско хоро е душата ми и на клада тя е цъфтяла, целуни ме със твоите устни, целуни душата ми бяла... АлександърТ.А. 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Май 25 Доклад Share Добавено Май 25 Ходенето по живи въглени е традиция, стара колкото нашия човешки свят, разпространена е по цялото земно кълбо... Не съм срещнала в Евангелието текст, който да отхвърля или забранява подобни традиции. По-скоро Християнството по дух е чуждо на всякакви подобни забрани. Ако обикновените хора и християнските общности са намерили вътрешна смислова връзка между техните хилядолетни традиции и Християнството, това, според мен, дава на това учение ранг далеч по-висок от обикновена религия. Колкото до някои престараващи се забраняващи свещеници... тях никой не ги уважава така или иначе. Истинското Православие е вярата на всички обикновени хора, а не свод от заповеди и забрани... Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.