Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Промените в образователната система


Guest Дриада
 Share

Recommended Posts

Guest Дриада

Здравей Донка,

задават се нови промени в образователната ни система.Притаили сме надежди за по- качествени знания у децата ни, за по- голяма прилежност и уважение към училищната институция.Дали ще имат желания ефект за обществото ни настоящите реформи?По- ранно тръгване на училище след лятната ваканция, занималните да станат задължителни.Мисля си, дали ще въздъхнат облекчено учителите, трудът им ще бъде ли уважен?Съкратено време за придобиване на основно образование, профилирани училища с повече матури, възможност за продължаване във ВУЗ

Link to comment
Share on other sites

На всички предполагам е ясно, че целта на реформите е по-ранното завършване на образование (средно и висше), по-ранно започване на работа, т.е. внасяне на соц. осигуровки и др. свързани неща. Целите са много далеч от някаква загриженост за децата... за съжаление.

Ако децата до седми клас прекарват цял ден в училище това може да се окаже полезно за децата с проблеми в семейството, по-трудно усвояващите материала, но за децата с потенциал ще е пагубно. Разбира се чудесна стратегия когато целта е създаването на работни добичета (извинявам се за израза, но точно така възприемат децата тези, които въвеждат реформата). Разумен компромисен вариант би бил на децата да се предложат занимания по избор, според интересите им, нещо като кръжоци, където те да се развиват според интересите си. Пак да са задължителни, но децата да си ги избират и да няма оценки. Само че както вече писах едно от основните причини за реформата е финансова, а последния вариант няма да излезе много евтино (най-вече защото повсевместно в училищата липсва нужната материална база, но и не само това).

Реформата е много зле замислена (или може би „твърде добре“). Например ако едно дете ходи на уроци по пиано, то се нуждае от един-два часа репетиции дневно. Освен това уроците са индивидуални, да предположим два пъти в седмицата за по един час. Сега предполагам, че всеки ще се съгласи, че реформата просто поставя едно такова дете в невъзможност да се занимава с музика, а училището едва ли е в състояние да му осигури алтернатива (както споменах това никак няма да излезе евтино). Друг проблем са учителите. Реформата предполага повече часове, т.е. нуждата от повече преподаватели, а това е твърде вероятно да понижи качеството. Изхранването на децата също в много семейства ще се окаже проблем. Къде ще се хранят децата? Не всички училища имат столове.

Link to comment
Share on other sites

Guest Дриада

Станимир, брагодаря ти, че споделяш своето мнение.Проблема с реформата в образованието ще е бавен.Съгласи се, че твоите знания са по- качествени от на следващото поколение.Има нужда от промени.

По- добре да прекарват децата в училище до седми клас целодневно,отколкото да уплътняват време с други неща.Да се върнат например кръжоците, където децата да креативират.

Мен ми е все в съзнанието проблема за храненето.Отлично са организирани нещата, дори да няма стлове.Друг проблем е в качеството на храната.За децата вегетарианци как биха се променили нещата, ако са в клас единици с подобно хранене?

Виж, реформата е признак за качествена промяна в мисленето и на ученици и на учители.Друг е въпроса за интеграция на образованието с потребностите на пазара от работна ръка.Не всички може да сменим Родината си и да бягаме в чужбина.Странството не е лошо като вариант за финансова удовлетвореност, но не винаги работим там това, което сме завършили.

P.S.Нека Донка да изрази своята гледна точка, моля я за това.Уважавам нейното мнение.

Link to comment
Share on other sites

Благодаря за въпроса и моля да бъда извинена за закъснението.

Всички промени, които предстоят в образованието, са още един опит да се приближим до стандарти, отдавна въведени в развитте страни. От тази гледна точка, подкрепям и поздравявам всички! Мечтаехме за подобни промени още преди 20 години.

Сега дали и как ще се осъществят наистина, или ще останат на хартия и формални и окарикатурени, това вече зависи от всички хора, ангажирани в образованието.

Какво имам предвид. Нека взема за пример допълнителните часове по физкултура - отлично предложение! - но ако училището няма база? Ако играят 2-3 класа в един салон?? Ако има само едно игрище - бетонирано или асфалтирано и с размери един хвърлей на топката? Че почти половината ни градски големи училища са от този тип. И колегите са принудени да отбиват номера. Няма басейни, или са скъпи,как си представяте тенис в допълнителния час? Остава туризмът - да прекрасно! Обаче попитайте колегите защо не водят децата на походи.... В същото време много успешно работят извънкласните школи със спортове по интереси - родителите плащат, обаче. Може би можеше да се съчетаят нещата. Има начин как.

Това беше само пример.

Сега за новите реформи:

- за оценките в начален курс - крайно време беше. Само че дали наистина ще изчезне мотивацията на оценката, успеха сред връстниците, класирането и одобрението на възрастните, мотивацията на избягването на неприятност, и дали ще можем да я променим в реална мотивация - жив интерес към уменията и знанията, или както го нарича Учителя - училище - живот? Нали не си мислим, че зависи само от учителите - родителите са с далеч по-закоравяло оценъчно мислене и не виждат и не чуват нищо друго освен "колко имаш" - не "какво научи".

Оценките ще загубят ролята на морков и тояга, която играят сега, само ако обучаващите учители спрат да изпитват и оценят и това се прави само от специализиран орган, който не е персонализиран - т.е. няма определен човек, който поставя определена оценка, а ученикът си определя сам нивото.

Оттук започва и другият проблем - за критериите. Децата са съвсем различни, а системата ги подстригва с еднакви критерии, смятайки това за справедливост. А то е несправедливост.

Та основната ми идея е - ако реформата се прави половинчато, тя отново ще остане на хартия. А кой ще я огледа от всички страни? Дали ще могат да вземат участие с мнение редови учители, ученици и директори? и ще се чуе ли мнението, а като се чуе, дали няма да потъне в прашна папка?? Този филм се превърна в сапунен сериал вече....

Защото моето уважение към специалистите в министерството, но на времето се опитваше да ни учи на ограмотяване специалист, който никога не беше влизал в час в начален курс.

Още много много мога да пиша - може би затова се колебах досега дали да започна. Ще си поема малко дъх преди да продължа да разсъждавам по другите аспекти на реформите. Съвсем не смятам мнението си за ценно или правилно, най-малко за експертно... - просто споделям своите наблюдения и опит и всичко, над което съм мислила и работила през тези години.

Сега ми хрумна друго. Ще отделя въпроса на Дриада като отделна тема - не една - много теми могат да бъдат отворени за реформата в образованието. Но нека започнем с тази и нека повече хора си кажат мнението.

Благодаря предварително на всички!

Edited by Донка
Link to comment
Share on other sites

Знае ли се кое ще бъде засегнато в `реформата` или сега се мисли по въпроса?

Темата е много важна, отскоро чета този форум и не познавам потребителите тук, но мислите ли, че точно вие можете да направите нещо по въпроса?

т.е. да се включите с идеи и предложения във тази т.нар. `реформа`?

yinyang.gifhypocrite.gif

Link to comment
Share on other sites

Да! И според мен е важна тема. Много важна! Но ако т остане такава само за педагогическите среди - напразна ще е . Нужна е макар и постепенна, но сериозна промяна в нагласите на цялото общество. Нужно е училището да стане училище-живот. А защо не животът да стане живот-училище. Преди цял век е казано това, още не сме узряли за него, може би.

Ето тук намерих съвсем накратко и в популярен вид набелязани основните промени, които предстоят.

Какво можем да направим ние по въпроса? Ами малко ли е, че някой ще прочете, ще се замисли и може би ще прочете нещо повече, ще промени нещо вътре в себе си и в своя живот и отношение? Нима точно ние тук ще се отчитаме, ще гоним масовост и ще си слагаме червени точки? Понякога само нещо прочетено някъде в точния момент от живота ни може да ни помогне да направим избор, завой, който ще промени не само нашата лична съдба, но и тази на много други хора... И ние, старите потребители от този сайт това го знаем от своя личен опит. Аз самата също дължа промяната си и промяната на света около мен на прочетеното от Учителя и на разговорите ни тук в Портала.

По темата.

За целодневната организация. Опитваме се да я въведем за ен-ти път. Все се проваляше досега. Защо?

1. Малко училища имат условия за това.

2. Няма традиция за това в методически план, оттам нямаме подготвени специалисти - в крайна сметка децата отново седят на чиновете и учат, пишат... занималня. А какво да правят като сутринта е дадена километрична домашна....

3. Организацията на следобедните занятия отново е подчинена на принципа на паралелката - постоянната група, а не на свободен и индивидуализиран избор според потребностите и спецификата на всяко дете.

Умишлено се опитах да изложа проблемите така, че те да съдържат решението в себе с.

Какво е нужно, за да се чувстват децата комфортно цял ден, особено след училище?

- училището с прилежащите му територии да бъде добре охранявана зона, в която имат достъп само децата и педагозите. Сега на практика са разградени дворове...

- Територията на училището да включва паркова зона, поле - оранжерия с растения, за които се грижат децата заедно с педагозите, столова с подходящи за децата ястия и отлична хигиена, включително с възможност децата да участват в приготвянето на продукти и храни. Не споменавам спортни съоръжения. Няма да имаме басейни скоро - скъпи са, но поне можем да направим игрища и съблекалните да имат всичко необходимо за спортуващ човек. Музикалните и кабинетите по изобразително изкуство да не бъдат занемарени учебни стаи, в които децата правят писмени контролни по музика и рисуване (а вече чух от ученичка и родител и че пишели реферати по физкултура, с които се освобождавали от участие в спортни занимания!!!).

- ако детето пожелае да се занимава в школи вън от училището, целодневната организация да подпомага и стимулира, а не да забранява.

- за всяко дете да се изготви индивидуален план за следобедния режим - знам че звучи като мит, но е възможно.

Има един момент, който доста ще смути моите колеги. За да станат действителност замислените промени, ние трябва да си спазваме като всички други работещи 8 часовия работен ден и да се готвим за уроците си и да си организираме работата в работното си място.

Отново ще спра, за да не напиша и аз концепция.... :rolleyes:

Очаквам вашите ценни мнения и предложения...

Edited by Донка
Link to comment
Share on other sites

Ум - наука, знание

10. Въпреки недостатъците, които констатираме в съвременното образование, на нас, просветените хора, не ни подобава да поддържаме онази изтъркана мисъл на простите и невежите, че светът щял да се свърши от много учене и много учени. Действително светът ще се свърши, но кой свят?

11. Ще се свърши светът на невежеството, на заблудите, на неправдите, на беззаконията. Светът на библейския, грешен Адам трябва да погине безвъзвратно, за да може Новият свят – светът на добродетелта и на просветения и разумен човек, да се развива и пребъдва във вечността. Защото в този именно свят на стария Адам владее невежеството, съпътствано от лоши навици, пороци, страсти и желания, неправилно насочени от едно образование, което цели да възпита човека в егоизъм и стремеж към експлоатиране на другите за своя облага.

Съвременното образование

4. Но нека не забравяме, че Народното събрание не е мястото, където може да се роди доброто! Не, то е само мястото, откъдето доброто може да се прокара в живота на обществото. Разбира се, в случая много зависи какви хора имаме за народни представители и от какви сили и принципи се ръководят и вдъхновяват те. 5. Единственото място, където доброто може да се роди и култивира, е домът. Той е първото светилище на човечеството, в което майката и бащата са първите свещеници, които служат при олтара на човешката душа. С камъните на този храм – дома – природата е започнала да изгражда основите на целокупното повдигане на всички разумни същества.

6. От този общ дом човекът получил всички свои дарби, сили, способности и благородни качества, според изискванията на Върховния закон на Духа. Това е бил най-правият и естествен път за постигането на онази велика цел, която стои пред нас.

7. В продължение на хиляди години човечеството очаквало и се надявало именно в дома да се родят всички добродетели. Те се въплъщавали в определени души, които били олицетворение на колективната добродетел на човечеството. Тези души се вдъхновявали от велики мисли. Тяхното призвание било да откриват волята на онзи Всемирен Дух, който оживотворява и владее всичко.

Домът – инкубатор на доброто

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
Guest Дриада

Хубава идея, :thumbsup2: образованието би трябвало да развива мисленето.Бих се радвала, на мнението на педагозите във форума ако имат светлина по въпроса.Връщайки се назад във времето бих добавила, че до сегашната система на средно образование като стереотип на мислене се запазва и остава база и за наслагване на знания и в по нататъшните нива.По мои наблюдения изпитите са стандартни за по- високите степени на образование- зададени въпроси, отговорите са в писмен вид от материал усвоен от лекции или учебници.Преписването е неминуемо.Само в дъжавен изпит може да се прояви креативност и творчество.Но такава е истината.В другите държави практиката е различна.Оценява се мисленето на студента- комплексна оценка от това, развил ли е съответния проблем в пълнота, писмена и езикова култура, знания изразени във вид на есе.Дано промените се случват бързо в образованието, на време и ефективно от най- ниските нива на образование, до най- високите.Системата ни трябва да подгатвя мислещи хора, готови за живота.

Link to comment
Share on other sites

Guest Емил от Льонеберя

Когато бях малък, ходех на следните занимавки:

1. пиано - два пъти седмично

2. хор - два пъти седмично

3. кръжок по химия /в 7 и 8 клас само, понеже преди това химия просто не се учи/

4. авиомоделизъм - веднъж седмично

Обяснете ми... как бих могъл да ходя на тези неща, ако съм на целодневна забавачница до 8-и клас?

А без тези занимания, аз не бих ходил на училище...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Христо

Преди време, в темата за България, бях писал, че ако зависи от мен, ще извърша еди какви си промени в образователната система. Донка каза, че разните там професори няма да са съгласни с еди какво си, ще се възпротивят. Знаете ли кое е обратното на "доброволно" - обратното е "доброзорно". :D То ако всички трябва да са съгласни с всичко ...

Link to comment
Share on other sites

Guest Дриада

Поста на Емил ме накара да си спомня това, че съм ходила на занималня през ученическите години.По време на следобедните занятия, съм била ангажирана и с хор, кръжок.Е, ако родителското тяло реши,че има нужда от още занимания в къщи след това се продължава на ново.Имах прекрасни възпитателки, които и сега са в съзнанието ми.Една от тях се вряза в живота ми с влечението към паранормалното- НЛО, теми табу.Има нужда от занимални, но училищата със собствен бюджет, как ще го организират въпрос на политика.

За други промени в образователната система, не знам.Може би трябва да се търсят начини за увеличаване на приходите и от там заетост на учители- възпитатели.И да са хора обичащи работата си, да имат индивидуален подход с всяко дете.Класа е букет от детски души, с различни интереси, степен на напредък по даден предмет.Да си чувства контингента учителя, да стимулира мисленето в дадена област.

Edited by Дриада
Link to comment
Share on other sites

Аз лично мисля, че при сегашните условия в училищата, въвеждането на целодневно обучение не е една толкова положителна промяна. За да бъде полезно на децата това обучение, трябва да има вече налице няколко неща. Първо, учители, които да са достатъчно добре платени и при такива условия, че да имат мотивация да работят ползотворно с децата, а и да могат да си го позволят - т.е. когато, например, направят сериозна забележка за дисциплината в клас и пратят някой ученик при директора, да не се получава така, че след това да идва директорът и да се кара на учителя, като му намеква, че детето струва пари на училището и следователно му е позволено да прави каквото си иска. Второ, трябва да има достатъчно добри условия, при които да си струва децата да се оставят целодневно в училището. Тук трябва да се включат и достатъчно добри възможности за извънкласна дейност. Наистина, има деца, чиито родители предпочитат да ги оставят в училище за по-дълго време, защото нямат възможност да се погрижат за тях през това време, без това да им коства нещо. Но също така има деца, на които родителите биха могли да осигурят значително по-качествени начини да запълнят времето си след уроците по задължителните учебни предмети. Едно задължително целодневно обучение би трябвало да е в ущърб на такива деца, а това, че те най-вероятно са по-малко като бройка от другите не би трябвало да бъде критерий за въвеждането на такава система. Докато тази система не достигне до възможностите, които могат да дат алтернативите, тя не би трябвало да се въвежда като задължителна. Един въпрос - всъщност, колко целодневно е целодневното образование?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ха. Честно казано, това е може би най-нескопосаното обяснение на този материал, което досега бях чувал. Това, което говорителят прави с уравненията, е вярно, но по отношение на обяснението го кара яко през просото. :3d_089:

Edited by Florestan
Link to comment
Share on other sites

Ако моята учителка на времето така ми беше обяснявала математиката и уравненията, щях да си остана неграмотна и да намразя математиката... Аз все още мога с лекота да ги решавам дори да ги обяснявам... както ги обясняваше учителката ми. Благодаря и!

Всъщност обяснението много добре илюстрира какво означава образованието да бъде откъснато от живота...

Link to comment
Share on other sites

Guest Дриада

Икономическата криза ще ни поставя пред все повече трудни обстоятелства дори и в образованието.Ще събужда любовта у учителя да предаде знанията на учениците.Знанията не са неща сухи, абстрактни откъснати от действителността.Само методите и подходите трябва да се осъвременяват, основани на любов към душите на учащите.

Link to comment
Share on other sites

Всъщност компютърът е много полезен, но когато се използва не като учебна дъска или лист.

Децата трудно си представят пространствените фигури изобразени върху лист/равнина. А когато стане дума за сечение на многостен с равнина, то компютърът оказва незаменима помощ. Или при вписани едно в друго тела.

Има доста филмчета за правилните многостени (The Platonic Solids), които са полезни за онагледяване. Ето едно кратко филмче:

нещо забавно:

За Питагоровата теорема – лесно и приятно за възприемане:

Учениците трудно разбират понятието вектор – ето един много добре направен филм, който може да служи за онагледяване на урок за вектори.

Жалко, че тези филми са на английски или руски език. При нас като че ли няма практика да се правят подобни филми? Засега се правят филми от този вид:

Това си е просто един онлайн урок за деца, които нямат възможност да отидат до училище. И от него има полза – седи си човек в къщи и се учи. Но аз предпочитам да се използват истинските възможности на компютъра, не да го превръщат в лист хартия.

Link to comment
Share on other sites

Предмет, който да въвежда децата в правната система на страната и Европа.

Предмет, който да обяснява правно-икономически термини и взаимоотношения с:

работодател,

община,

наследническо-роднински взаимоотношения

и др. често срещани в живота ситуации

Предмет, който да подготвя децата за промяната, която настъпва в житейски план при женитба или сериозна връзка

Калейдоскоп на религиите, атеизъм и философия ( от неутрален източник, което е мн трудно)

Домашен бюджет и основи на икономиката

:)

При настоящата ситуация в БГ, още във 2ри клас-

Секс, желани и нежелани последствия и превенция.

Edited by късметче
Link to comment
Share on other sites

Guest Христо

Поне при нас се учеше Етика и право, Основи на правото, Фирмено право (май така беше името на предмета), но не съм сигурен колко сме разбрали,научили и запомнили от тези предмети. И все пак е добре да ги има.

Предмет, който да подготвя децата за промяната, която настъпва в житейски план при женитба или сериозна връзка

Домашен бюджет и основи на икономиката
Да, добре е да има такива предмети.

Калейдоскоп на религиите, атеизъм и философия ( от неутрален източник, което е мн трудно)
Религии не сме учили, макар по история да сме засягали информация свързана с религиите. Имали сме Философия, но беше много тъпо - даскалът не ни разказваше, ами цял час ни диктуваше записките си, които можеха да се прочетат в интересния учебник. Доколкото знам, сега малките ученици учат религии, но не знам дали е задължителен съответния им предмет или е СИП.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Христо

Ако учащите се натъкват на несправедливости в образованието си, значи ли, че те са си виновни за тези неправди ? Пък дори и привидно да нямат вина за тях ?

Link to comment
Share on other sites

Предмет, който да въвежда децата в правната система на страната и Европа.

Това си е правен профил. Сигурно е хубаво за 12 години да научиш всичко и да нямаш нужда от висшо образование, но на практика е невъзможно.

Предмет, който да обяснява правно-икономически термини и взаимоотношения с:

работодател,

община,

наследническо-роднински взаимоотношения

и др. често срещани в живота ситуации

Има си кодекс на труда. Децата се учат на грамотност и всеки може да го прочете през уикенда.

Предмет, който да подготвя децата за промяната, която настъпва в житейски план при женитба или сериозна връзка

Това е задача на училищния психолог.

Калейдоскоп на религиите, атеизъм и философия ( от неутрален източник, което е мн трудно)

Религии, философия, психология, етика и културология се изучават в училище.

Домашен бюджет и основи на икономиката

:)

Домашен бит и икономика се нарича предмета. Изучава се в училище.

При настоящата ситуация в БГ, още във 2ри клас-

Секс, желани и нежелани последствия и превенция.

Час на класния, Втори час на класния и часове по превенция на безброй рискови ситуации включващи секса, наркотиците, сектите и прочие.

Оказва се, че средното ни образование не се нуждае от нищо ново, защото си има всичко. Моето мнение е, че средното образование трябва да се съкрати с 1-2 години или последните да бъдат като подготовка само за тези възнамеряващи да следват висше. Не може и за продавач на банички и за бъдещ професор средното образование да е с една и съща уравниловка. А съкращаването на средното образование го обосновавам с това, че се губят от най-работоспособните години на човек в стрес и учебен режим. Заблуда е, че когато човек завърши училище спира да учи. Училището има за цел да научи човека да мисли и как да учи ефективно, а не да го подготви за всичко - това е невъзможно. През последните две години съм научил много повече, отколкото за 4 години висшо.

Учителите трябва да взимат най-високата заплата в държавата, за да има конкуренция между тях и най-добрите да са тези които подготвят бъдещето на България. Когато кадърни хора поемат тази отговорност, нищо няма да ги спре да изкарат качествен материал от училищата, вместо чалга поколение без ценностна ситема.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...