Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Добромир

Участници
  • Общо Съдържание

    1722
  • Дата на Регистрация

  • Последно Посещение


Репутация Активност

  1. Like
    Добромир got a reaction from feya in Какво означава за вас Волята Божия?   
    Според мен ние само следварително си мислим, че е било възможно да тръгнем по по-подходящия път. Липсвала ни е съответна опитност, съответни "сетива"... Едва ли наистина осъзнаващият по-добрата алтернатива ще предпочете да се лута!
  2. Like
    Добромир got a reaction from feya in Какво означава за вас Волята Божия?   
    За себе си считам, че разясних. Отдаването е съгласие с течението на Живота какъвто е - човек би могъл да Му се отдаде, даже и ако се съмнява в самото съществуване на Бога или независимо какви са идеите му по отношение на Него. На втори план, всеки би могъл определени представи, поучения и техники да ги счита за по-меродавни, отколкото други, според собственото си умствено схващане, но ако сме осъзнати, няма да бъркаме този повърхностен мироглед със самото отдаване...
  3. Like
    Добромир got a reaction from feya in Миналите Животи - практика?   
    Ами то защо според теб в толкова много религии се вярва във вечен рай или ад, именно поради простотата; но блазнеща е тая идея, само ако си сигурен, че си определен за рая!
    Определено обаче в новото време тези същите религии губят от популярността си - защото сега човек и да не си го признава, придобива все по-научно мислене. След като в природата не може ограничена причина да дава безконечен резултат, изглежда силно невероятно това да е така в духовните светове - за няколко десетилетия грехове - вечни мъки или за също толкова кратко време добродетелен живот - вечно блаженство... А то иначе и прераждането не дава само по себе си отговор за крайния смисъл на живота; та нали именно спасението от него (а не раят) се счита от автентичните езотерични школи за "целта на пътуването"?!
  4. Like
    Добромир got a reaction from feya in Силата на внушението. Внушение и самовнушение.   
    Хубав е, ама представя хубавите неща като подразбиращи се, а те не са такива за повечето хора. Сега самовнушенията не действат така както по-рано и малцината, които могат да постигнат хармония между съзнание и подсъзнаие, те и успяват - говорим за светския живот, защото в духовния нещата са още по-сложни... Останалите често се опитват да си внушат нещо позитивно, но подсъзнанието им е негативно и побеждава в тая вътрешна "гражданска война"... Трябва да се тръгне от осъзнаването и катарзиса и също така да се внимава много с целите, защото западната цивилицация в 99,99% от случаите под "успех" разбира да ти се изпълнят желанията, а при 99,99% от автентичните духовни системи и най-големите самостоятелни мъдреци май че нещата не стоят точно по този начин... Много хора само си мислят, че знаят кое е добро за тях.
  5. Like
    Добромир got a reaction from feya in Опитности извън тялото (ОИТ)   
    Доколкото и аз съм имал някои начални опитности - но главно съм говорил с хора с повече опит, а и някои са описани в литературата - преживелите ОИТ по правило не се изпълват с презрение към грешния земен свят, а тъкмо напротив - получават допълнителни мотивации за дейностите си именно на физическото поле...
  6. Like
    Добромир got a reaction from feya in Свободната воля   
    А на мен продължава да ми се струва, че една единствена Сила движи всичко - само че които (когато) не са съгласни с Нея, я наричат "съдба", а които (когато) са съгласни - "свобода"...
    Животът е поражение тогава, когато очакваш да получиш онова, което искаш. Животът е наред тогава, когато избираш това, което получаваш.
    В.Ерхард
  7. Like
    Добромир got a reaction from АлександърТ.А. in Формули и утвърждения. Как се ползват?   
    Да! Всичко си има своето място и е добре да се потрудим в редица области, за да го разберем и да хармонизираме с това живота си. И още, егото е само една от функциите на ума - отъждествяващата. Той сам по себе си не е препятствие, а инструмент. Но егото често започва да претендира, че е целият живот на човека и тогава душата "излиза в отпуск"... Доколкото обаче разбирам, даже и Учителите не могат да функцонират в този свят без его, макар и пречистено. Само че те не се отъждествяват цялостно с него и всъщност умеят да функционират едновременно далеч отвъд неговите граници...
  8. Like
    Добромир got a reaction from Desy_V in Самотата като етап от духовното развитие   
    За мен самотата се асоциира с творчество. А общуването - със служене. Обаче вчерупчването, в което и да е двете - това е робство. Хармонията между тях е свобода!
  9. Like
    Добромир got a reaction from АлександърТ.А. in Силата на мисълта за изпълняване на желания?   
    Цинизмът на мисълта - поне докато не е просветлена - е, че разделя Съществуванието на измислени от нея категории и после започва да претендира за непогрешимост. Растенията и животните са под нивото на мисълта, но не бих ги окачествил като същества на сенките. Мисълта не е първична в Битието, защото тя се явява само там, където няма пряко възприятие, т.е. тогава съществото се опитва да го замести с ментални процеси. Ако човек си даде труда да проучи фактите от еволюцията на съзнанието, признавани не само от всички истински мистици, но и от все повече учени, ясно се вижда, че съзнанието се движи от спонтанна подмисловност, през хаотична мисловност, към просветлена надмисловност. Парадоксално е само на пръв поглед!
  10. Like
    Добромир got a reaction from Кон Круз in Секс? Какво е отношението ви към него?   
    Така е. Но също така не бива да се преувеличава патогенната роля на асексуалния живот. Тя безспорно е висока, ако човек е жизнен, храни се обилно, живее в стимулираща контактите среда, няма трансформиращи условия за развитие на духовност и творчески високи цели и отгоре на това по природа си е сексуален - и се въздържа силово. Ако обаче един-два от тези фактора не са налице, натискът към деформации отслабва значително. Природата е предвидила и независещи от волята ни клапани относно разтоварването при физиологично лишаване от интимност, каквито са полюциите при мъжа и мензиса при жената. Ако пък съществуват достатъчно трансформиращи фактори, примерите са много, че някои хора се справят и здравно, и психологично доста добре. Това още не означава, че са станали духовни. Но може би означава, че не бива да форсират себе си към (може би неподходящи) интимни връзки, само заради страха от навреждане при тяхната липса.
  11. Like
    Добромир got a reaction from Донка in Комуната - само една хубава идея или и реалност?   
    Основните проблеми пред тези селища са тясноидеологическата основа при някои, а при други - липса на съответни знания и подготовка; и при двата варианта допълнителен, но често сериозен проблем е промяната на първоначалните отношения между участниците. Обратното на много други мнения, според мен парите са по-малкия проблем, защото наистина решените към промяна могат и да си продадат или да дават под наем жилищата си в града (повечето българи имат поне собствени жилища, ако не други богатства).
    Ако при това се подберат хора на ниво, които да са стиковали своите (широкоскроени) възгледи, имат вече практика в живота сред природата, екоземеделието и природосъобразния живот и ако поне някои от тях могат да съдействат за строително-техническото оборудване (не мисля, че трябва да се връщаме към първобитно-общинния строй) - нещата могат и да потръгнат! Това подбиране обаче е трудно, защото такива хора са малко и често са вече въвлечени в дейности в града, които по много причини е трудно да бъдат скоро прекратени. А и цялата съвременна обществена система много повече пречи, отколкото улеснява такива есенциални подборки!
  12. Like
    Добромир got a reaction from Донка in Ядките и здравето   
    Дотук забравихме за бразилските орехи - 2 бр. осигуряват нуждата от селен за цял ден!
    За качеството - наистина е важно, по лавките често продават преостояли и нискокачествени ядки, да се говорим че повечето не са сурови. Когато са качественти, все пак трябва добре да се измиват преди консумация! Простички принципи да не добавяме вредности към иначе полезни храни.
  13. Like
    Добромир got a reaction from Донка in Ядките и здравето   
    Дотук забравихме за бразилските орехи - 2 бр. осигуряват нуждата от селен за цял ден!
    За качеството - наистина е важно, по лавките често продават преостояли и нискокачествени ядки, да се говорим че повечето не са сурови. Когато са качественти, все пак трябва добре да се измиват преди консумация! Простички принципи да не добавяме вредности към иначе полезни храни.
  14. Like
    Добромир got a reaction from Донка in Ядките и здравето   
    За немного притеснените финансово има едни нови ядки - макадамия, с най-висок процент полезни мазнини. За притеснените - да си вземат от пазара или от борсата суров слънчоглед на едро по 4 лв и да го покълват. Да се знае, че повечето хубави свойства на ядките и семената изчезват след топлинна обработка. Гответе само бедни на мазнини продукти като житни, боб, леща, кестени и др.
  15. Like
    Добромир got a reaction from Eлф in Що е Щастие?   
    Така де, най-после нещо и за това, че истинското щастие не е розовеещо блянче, раздавано за жълти стотинчици на всеки срещнат хлапак, изпаднал в емоционална абстиненция! А ето и още по темата.

    ДЖЕЛЯЛЕДИН РУМИ

    Шшш, не казвай нищо на Бог

    Виж пепелявото ми лице, почувствай неспирната ми болка и не казвай нищо на Бог.
    Виж кървящото ми сърце, очите ми, течащи като бушуваща река - всичко, което виждаш, нека те отмине и не казвай нищо на Бог.
    Снощи духът Ти дойде в къщата на моето сърце, почука на вратата и повика: "Хайде, отвори! И шшш, не казвай нищо."
    Прехапах ръката си, щом Те видях, и казах: "Копнежът ми по Теб непоносимо е болезнен."
    Той каза: "Принадлежа единствено на теб, отпусни ръката си и шшш, не казвай нищо."
    Той каза: "Ти си моята зурна. Не можеш да заплачеш, ако устните ми не те докоснат. Почакай, ще свиря на теб като на арфа, но дотогава за мелодията не казвай нищо."
    Аз казах: "Спри да влачиш душата ми по цялата земя." Той каза: "На всяко място, където отведа те, бързо ела и шшш, не казвай нищо."
    Аз казах: "Как можеш да ме молиш да съм тих, когато знам, че ще ме поканиш да танцуваме посред пламъците, да се пусна и да прегърна огъня, който е Твоята любов? Как нищо да не кажа?" Той се усмихна като разцъфнала роза и каза: "Ела в сърцето на огъня и ще видиш, че това, което мислеше за пламък, е просто жасмин. Това, което мислеше за жега, е само лист на дърво. Това, което смяташе за блясък ослепителен, е само легло от лалета. Влез без колебание и шшш, не казвай нищо."
    Пламъците превърнаха се в говореща роза, жегата полюшваше ме в прегръдка нежна и каза: "Освен за добротата и щедростта на Възлюбения, не казвай нищо на Бог."

    Върви и пак заспи (от същия автор)

    Върви и пак заспи. Да, разрешено ти е. Ти нямаш любов в сърцето си, върви и пак заспи.
    Неговата любов и тъга са само за нас, а ти върви и пак заспи.
    Аз бях изгорен от слънцето на тъгата на любовта. Ти нямаш такъв копнеж в сърцето си.
    Върви и пак заспи.
    Пътят на любовта има седемдесет и две пътеки и безброй страни. Твоята любов и религия са само лицемерие и измама, върви и пак заспи.
    Не приемам друго, освен кръв и болка, а ти - най-добрите лакомства - и, разбира се, след всяко пиршество ти се иска да подремнеш. Така че просто върви и пак заспи.
    Разкъсах на парчета своята роба от думи и освободих се от желанието да говоря.
    Ти, който не си гол все още, върви и пак заспи.
  16. Like
    Добромир got a reaction from Благост in Крайната цел на живота   
    Ето още нещо от Ал. Геров:

    ЛИТЕРАТУРНО ЧЕТЕНЕ

    С безброй деца салонът беше пълен,
    със глъчка и шушукане потайно.
    Когато към децата се обърнах,
    мен ме потресе една страшна тайна:

    че от децата има в мен по нещо,
    че капка моя кръв и тях вълнува.
    Обгръщах ги със поглед и усещах,
    изобщо че смъртта не съществува.

    Очите ми отворени прозряха
    в дълбочините на велика бездна:
    и мен да погребат след време щяха,
    но аз не можех вече да изчезна.

    Децата, птиците, скалите черни,
    луната над морето засияла –
    единосъщна, цялата материя
    във този миг се беше осъзнала.
  17. Like
    Добромир got a reaction from Cveta5 in Професия Психотерапевт   
    Много съм се вдълбавал в какви ли не сложности, но винаги животът ми е поднасял факт след факт, че истински важните неща са наистина прости. Когато те са наред, сложните им слугуват успешно. Но когато не са... Най-големите грешки в живота се правят поради несъобразяване със съвсем елементарни неща - обичайните физически и психологически потребности, обозримата предпазливост към външни вредности, "А, Б"-то при напрегнати взаимоотношения: "Преди да направиш (или кажеш) нещо, брой до 25"... Често пъти хора с неусложнено, но чисто съзнание засрамват многоучените. Ако бих се върнал назад към юношеството, бих учил поне два пъти по-малко, за да ми остане повече енергия за това да бъда в основата си едно по-качествено човешко същество. Нима този акт на нераздробено самоотдаване на вътрешния импулс към подобрение не е било достъпен и в далечното минало, когато усложненията не са били толкова много или толкова явни? Аз уважавам специализираното познание, изключителните умения в тесни области и т.н., но само като едно разгръщане на оставащата си немногогласна Основа. Ако основополагането е сбъркано в основата си, то и последващото разгръщане на развитието ще е дефектно. За което примери има бол, особено в днешно време...
  18. Like
    Добромир got a reaction from ISTORIK in Шахматът - педагогически и символно-духовни аспект   
    Преди да навлезем в темата, нека уточним какво имаме предвид под "педагогически аспекти". Това са онези особености, условия и въздействия – интелектуални, емоционални и морално–волеви, чрез които възпитаваме и формираме детската личност така, че тя, разкривайки потенциалите си, да стане достоен, полезен и пълноценен член на обществото. От тази гледна точка шахматът може да играе безценна педагогическа роля.

    Ето какво казва Ювенсио Бланко, един от най–големите популяризатори на училищния шахмат: “Системното изучаване на шахмат съответства на основната цел на училището – да развива мисленето, да обучава на ценности и да води към добродетелни навици и модели на поведение.”...

    1. На първо място шахматът развива чувство на етика. Тъй като е игра, базирана върху правила, определящи основни стандарти за техническото развитие на партията, както и това, какво трябва да прави играещият, шахматът изработва етика с универсален характер. Ето защо, на възраст между 9 и 12 години, когато моралната независимост започва да се формира у детето, шахматът предлага модел в подходящия момент за придобиването на морални ценности като уважение към опонента, развиване на чувство за справедливост и пр. Браун и Мирин (1981г.) откриват, че упражняването на шахмата не само упражнява личните качества на индивида, но и спомага за преодоляване на групови и поведенчески проблеми. След двугодишно изследване на студенти в програмата NYCHESS в училището Роберто Клементе, тези изследователи регистрират 60% намаляване на инцидентите извън класната стая – в коридори, тоалетни, игрища и т.н.

    2. Шахматът е особено полезен за развитие на себедисциплината и концентрацията – всъщност той в това отношение е нанадминат. Няма друга игра, коята да изисква такава върховна концентрация и себевладеене.

    3. Шахматът може да бъде съотнесен към ситуациите от всекидневния живот. Той може да бъде приложен към много различни области на човешкото познание (психология, компютърна наука, информационни технологии и т.н.), както и при решаването на проблеми от всекидневния живот, като например пресмятането на цената на дадена стока, избор на правилна посока в лабиринта от различни алтернативи, анализ на литературен текст; обобщаване на обяснения по време на лекции и пр.

    4. Шахът може чудесно да се впише в нашето компютърно и интернет поколение. Той е алтернатива и контрапункт на повечето компютърни игри, изпълнени с агресия, насилие и примитивизъм. Взаимодействието шахмат – компютър възпроизвежда по много по–интересен и обогатяващ начин ситуации на война в контекста на игра... Но на свой ред тези виртуални динамики предлагат безценната възможност за развитие на интелектуалния и емоционалния коефициент на играещите.

    5. Шахматът стимулира развитието на познавателни умения като интелигентност, памет, внимание, логико–математическо мислене и други фундаментални способности за по–нататъшното развитие на личността. В ерата, когато познанието залива нашия ефимерен живот, най–добрият инструмент, който можем да предложим на децата си, е да развиваме тяхното организирано мислене...

    6. Освен математическите способности, има изследвания, които показват, че шахматът стимулира четивните и словесните умения. Това е описано в доклада на д–р Стюарт Маргуляс за втората година на Програмата по шахмат в Ню Йорк, област 9. Този доклад обобщава резултатите при четене на 53 деца от начално училище, участвали в програмите по шахмат, в сравнение с резултатите на 1118 неучастващи в експеримента техни връстници. Изследването на Маргуляс е един от най–силните аргументи за доказване на това, което хиляди учители знаят от самото начало: шахматът е инструмент за учене.

    7. Шахматът стимулира творчеството, посредством търсенето на решения на проблеми, запознаването с изследвания, анализа на различни позиции и развиването на планове. Трудностите, възвикващи в различните позиции, позволяват прилагането на общи принципи, като пътят за разрешаването на тези трудности може да не е само един.

    8. Шахматът развива критично мислене и дух. Например чрез изучаването на варианти от даден дебют, чрез оценяването на силните и слабите им страни, чрез взимането на решения, които биха могли да затруднят опонента, чрез оценяване на конкретните ситуации, като тези оценки шахматистът може да дискутира в светлината на видяното и демонстрираното на практика върху дъската.

    9. Шахматът се практикува заради високото естетическо и интелектуално удоволствие, което доставя. В това отношение той може би е съвършената игра, която може да бъде обикната от съвременните ученици.

    10. Шахът е превъзходна игра за прекарване на свободното време. Във време като днешното, което изобилства с детрадивни и агресивни начини за забавление на учениците, като дискотеки, разхайтени купони и други подобни, шахматът предлага един чудесен начин за забавление, който същевременно обогатява и извисява личността.

    11. Шахматът има голямо значение за емоционалното здраве на практикуващите го. Той оказва релаксиращ ефект. Това е особено необходимо на учениците в днешните времена на хроничен стрес.

    12. Особено ценен е шахматът като контрапункт на “хазартното време”, в което живеем. Днес почти всички са полудели по игри на късмета, тото, лотария, бинго и всякакви форми на узаконен хазарт, при които се флиртува със случайността. В играта шахмат обаче случайността е сведена до минимум... По този начин шахматът помага на децата да се учат да осъзнават своите действия и да носят отговорност за тях.

    За финал на настоящото изложение ще илюстрирам и обобщя педагогическо въздействие на шаха с едно негово правило – и то е правилото за превръщане на най–слабата фигура – пешката в по–силна фигура, дори в царица. Какъв е педагогическият и духовният смисъл на този факт? Това е надеждата на всеки ученик, който, имайки съдбата на пешка, има и шанса да стигне до края и да осъществи евентуалния си потенциал. Това правило се потвърждава и от изреченото от Исус Христос преди две хиляди години: “Последните ще станат първи!”, т.е. казано на шахматен език – “пешките ще станат царици”. Може би играта шахмат ще ни помогне това наистина да се случи - не само на шахматното поле, но и в живота ни?

    По Димитър Иванов - из "Педагогически аспекти на играта шахмат"
  19. Like
    Добромир got a reaction from ISTORIK in Шахматът - педагогически и символно-духовни аспект   
    Преди да навлезем в темата, нека уточним какво имаме предвид под "педагогически аспекти". Това са онези особености, условия и въздействия – интелектуални, емоционални и морално–волеви, чрез които възпитаваме и формираме детската личност така, че тя, разкривайки потенциалите си, да стане достоен, полезен и пълноценен член на обществото. От тази гледна точка шахматът може да играе безценна педагогическа роля.

    Ето какво казва Ювенсио Бланко, един от най–големите популяризатори на училищния шахмат: “Системното изучаване на шахмат съответства на основната цел на училището – да развива мисленето, да обучава на ценности и да води към добродетелни навици и модели на поведение.”...

    1. На първо място шахматът развива чувство на етика. Тъй като е игра, базирана върху правила, определящи основни стандарти за техническото развитие на партията, както и това, какво трябва да прави играещият, шахматът изработва етика с универсален характер. Ето защо, на възраст между 9 и 12 години, когато моралната независимост започва да се формира у детето, шахматът предлага модел в подходящия момент за придобиването на морални ценности като уважение към опонента, развиване на чувство за справедливост и пр. Браун и Мирин (1981г.) откриват, че упражняването на шахмата не само упражнява личните качества на индивида, но и спомага за преодоляване на групови и поведенчески проблеми. След двугодишно изследване на студенти в програмата NYCHESS в училището Роберто Клементе, тези изследователи регистрират 60% намаляване на инцидентите извън класната стая – в коридори, тоалетни, игрища и т.н.

    2. Шахматът е особено полезен за развитие на себедисциплината и концентрацията – всъщност той в това отношение е нанадминат. Няма друга игра, коята да изисква такава върховна концентрация и себевладеене.

    3. Шахматът може да бъде съотнесен към ситуациите от всекидневния живот. Той може да бъде приложен към много различни области на човешкото познание (психология, компютърна наука, информационни технологии и т.н.), както и при решаването на проблеми от всекидневния живот, като например пресмятането на цената на дадена стока, избор на правилна посока в лабиринта от различни алтернативи, анализ на литературен текст; обобщаване на обяснения по време на лекции и пр.

    4. Шахът може чудесно да се впише в нашето компютърно и интернет поколение. Той е алтернатива и контрапункт на повечето компютърни игри, изпълнени с агресия, насилие и примитивизъм. Взаимодействието шахмат – компютър възпроизвежда по много по–интересен и обогатяващ начин ситуации на война в контекста на игра... Но на свой ред тези виртуални динамики предлагат безценната възможност за развитие на интелектуалния и емоционалния коефициент на играещите.

    5. Шахматът стимулира развитието на познавателни умения като интелигентност, памет, внимание, логико–математическо мислене и други фундаментални способности за по–нататъшното развитие на личността. В ерата, когато познанието залива нашия ефимерен живот, най–добрият инструмент, който можем да предложим на децата си, е да развиваме тяхното организирано мислене...

    6. Освен математическите способности, има изследвания, които показват, че шахматът стимулира четивните и словесните умения. Това е описано в доклада на д–р Стюарт Маргуляс за втората година на Програмата по шахмат в Ню Йорк, област 9. Този доклад обобщава резултатите при четене на 53 деца от начално училище, участвали в програмите по шахмат, в сравнение с резултатите на 1118 неучастващи в експеримента техни връстници. Изследването на Маргуляс е един от най–силните аргументи за доказване на това, което хиляди учители знаят от самото начало: шахматът е инструмент за учене.

    7. Шахматът стимулира творчеството, посредством търсенето на решения на проблеми, запознаването с изследвания, анализа на различни позиции и развиването на планове. Трудностите, възвикващи в различните позиции, позволяват прилагането на общи принципи, като пътят за разрешаването на тези трудности може да не е само един.

    8. Шахматът развива критично мислене и дух. Например чрез изучаването на варианти от даден дебют, чрез оценяването на силните и слабите им страни, чрез взимането на решения, които биха могли да затруднят опонента, чрез оценяване на конкретните ситуации, като тези оценки шахматистът може да дискутира в светлината на видяното и демонстрираното на практика върху дъската.

    9. Шахматът се практикува заради високото естетическо и интелектуално удоволствие, което доставя. В това отношение той може би е съвършената игра, която може да бъде обикната от съвременните ученици.

    10. Шахът е превъзходна игра за прекарване на свободното време. Във време като днешното, което изобилства с детрадивни и агресивни начини за забавление на учениците, като дискотеки, разхайтени купони и други подобни, шахматът предлага един чудесен начин за забавление, който същевременно обогатява и извисява личността.

    11. Шахматът има голямо значение за емоционалното здраве на практикуващите го. Той оказва релаксиращ ефект. Това е особено необходимо на учениците в днешните времена на хроничен стрес.

    12. Особено ценен е шахматът като контрапункт на “хазартното време”, в което живеем. Днес почти всички са полудели по игри на късмета, тото, лотария, бинго и всякакви форми на узаконен хазарт, при които се флиртува със случайността. В играта шахмат обаче случайността е сведена до минимум... По този начин шахматът помага на децата да се учат да осъзнават своите действия и да носят отговорност за тях.

    За финал на настоящото изложение ще илюстрирам и обобщя педагогическо въздействие на шаха с едно негово правило – и то е правилото за превръщане на най–слабата фигура – пешката в по–силна фигура, дори в царица. Какъв е педагогическият и духовният смисъл на този факт? Това е надеждата на всеки ученик, който, имайки съдбата на пешка, има и шанса да стигне до края и да осъществи евентуалния си потенциал. Това правило се потвърждава и от изреченото от Исус Христос преди две хиляди години: “Последните ще станат първи!”, т.е. казано на шахматен език – “пешките ще станат царици”. Може би играта шахмат ще ни помогне това наистина да се случи - не само на шахматното поле, но и в живота ни?

    По Димитър Иванов - из "Педагогически аспекти на играта шахмат"
  20. Like
    Добромир got a reaction from ISTORIK in Шахматът - педагогически и символно-духовни аспект   
    Преди да навлезем в темата, нека уточним какво имаме предвид под "педагогически аспекти". Това са онези особености, условия и въздействия – интелектуални, емоционални и морално–волеви, чрез които възпитаваме и формираме детската личност така, че тя, разкривайки потенциалите си, да стане достоен, полезен и пълноценен член на обществото. От тази гледна точка шахматът може да играе безценна педагогическа роля.

    Ето какво казва Ювенсио Бланко, един от най–големите популяризатори на училищния шахмат: “Системното изучаване на шахмат съответства на основната цел на училището – да развива мисленето, да обучава на ценности и да води към добродетелни навици и модели на поведение.”...

    1. На първо място шахматът развива чувство на етика. Тъй като е игра, базирана върху правила, определящи основни стандарти за техническото развитие на партията, както и това, какво трябва да прави играещият, шахматът изработва етика с универсален характер. Ето защо, на възраст между 9 и 12 години, когато моралната независимост започва да се формира у детето, шахматът предлага модел в подходящия момент за придобиването на морални ценности като уважение към опонента, развиване на чувство за справедливост и пр. Браун и Мирин (1981г.) откриват, че упражняването на шахмата не само упражнява личните качества на индивида, но и спомага за преодоляване на групови и поведенчески проблеми. След двугодишно изследване на студенти в програмата NYCHESS в училището Роберто Клементе, тези изследователи регистрират 60% намаляване на инцидентите извън класната стая – в коридори, тоалетни, игрища и т.н.

    2. Шахматът е особено полезен за развитие на себедисциплината и концентрацията – всъщност той в това отношение е нанадминат. Няма друга игра, коята да изисква такава върховна концентрация и себевладеене.

    3. Шахматът може да бъде съотнесен към ситуациите от всекидневния живот. Той може да бъде приложен към много различни области на човешкото познание (психология, компютърна наука, информационни технологии и т.н.), както и при решаването на проблеми от всекидневния живот, като например пресмятането на цената на дадена стока, избор на правилна посока в лабиринта от различни алтернативи, анализ на литературен текст; обобщаване на обяснения по време на лекции и пр.

    4. Шахът може чудесно да се впише в нашето компютърно и интернет поколение. Той е алтернатива и контрапункт на повечето компютърни игри, изпълнени с агресия, насилие и примитивизъм. Взаимодействието шахмат – компютър възпроизвежда по много по–интересен и обогатяващ начин ситуации на война в контекста на игра... Но на свой ред тези виртуални динамики предлагат безценната възможност за развитие на интелектуалния и емоционалния коефициент на играещите.

    5. Шахматът стимулира развитието на познавателни умения като интелигентност, памет, внимание, логико–математическо мислене и други фундаментални способности за по–нататъшното развитие на личността. В ерата, когато познанието залива нашия ефимерен живот, най–добрият инструмент, който можем да предложим на децата си, е да развиваме тяхното организирано мислене...

    6. Освен математическите способности, има изследвания, които показват, че шахматът стимулира четивните и словесните умения. Това е описано в доклада на д–р Стюарт Маргуляс за втората година на Програмата по шахмат в Ню Йорк, област 9. Този доклад обобщава резултатите при четене на 53 деца от начално училище, участвали в програмите по шахмат, в сравнение с резултатите на 1118 неучастващи в експеримента техни връстници. Изследването на Маргуляс е един от най–силните аргументи за доказване на това, което хиляди учители знаят от самото начало: шахматът е инструмент за учене.

    7. Шахматът стимулира творчеството, посредством търсенето на решения на проблеми, запознаването с изследвания, анализа на различни позиции и развиването на планове. Трудностите, възвикващи в различните позиции, позволяват прилагането на общи принципи, като пътят за разрешаването на тези трудности може да не е само един.

    8. Шахматът развива критично мислене и дух. Например чрез изучаването на варианти от даден дебют, чрез оценяването на силните и слабите им страни, чрез взимането на решения, които биха могли да затруднят опонента, чрез оценяване на конкретните ситуации, като тези оценки шахматистът може да дискутира в светлината на видяното и демонстрираното на практика върху дъската.

    9. Шахматът се практикува заради високото естетическо и интелектуално удоволствие, което доставя. В това отношение той може би е съвършената игра, която може да бъде обикната от съвременните ученици.

    10. Шахът е превъзходна игра за прекарване на свободното време. Във време като днешното, което изобилства с детрадивни и агресивни начини за забавление на учениците, като дискотеки, разхайтени купони и други подобни, шахматът предлага един чудесен начин за забавление, който същевременно обогатява и извисява личността.

    11. Шахматът има голямо значение за емоционалното здраве на практикуващите го. Той оказва релаксиращ ефект. Това е особено необходимо на учениците в днешните времена на хроничен стрес.

    12. Особено ценен е шахматът като контрапункт на “хазартното време”, в което живеем. Днес почти всички са полудели по игри на късмета, тото, лотария, бинго и всякакви форми на узаконен хазарт, при които се флиртува със случайността. В играта шахмат обаче случайността е сведена до минимум... По този начин шахматът помага на децата да се учат да осъзнават своите действия и да носят отговорност за тях.

    За финал на настоящото изложение ще илюстрирам и обобщя педагогическо въздействие на шаха с едно негово правило – и то е правилото за превръщане на най–слабата фигура – пешката в по–силна фигура, дори в царица. Какъв е педагогическият и духовният смисъл на този факт? Това е надеждата на всеки ученик, който, имайки съдбата на пешка, има и шанса да стигне до края и да осъществи евентуалния си потенциал. Това правило се потвърждава и от изреченото от Исус Христос преди две хиляди години: “Последните ще станат първи!”, т.е. казано на шахматен език – “пешките ще станат царици”. Може би играта шахмат ще ни помогне това наистина да се случи - не само на шахматното поле, но и в живота ни?

    По Димитър Иванов - из "Педагогически аспекти на играта шахмат"
  21. Like
    Добромир got a reaction from Inseparabile in Настинка - как да я лекуваме?   
    Нямал съм още време да понауча повече за теорията на системите, но ми се струва че, правилно разбрана, би могла да е полазна и за много практически изводи, дейности и препоръки!
  22. Like
    Добромир got a reaction from ISTORIK in Защо участвате в този Форум?   
    Кой за какво е във Форума?

    За мене Форумът е място, където мога да споделя моите разбирания за живота. Тъй като те са доста различни от масовите версии, интересно ми е съответно и тук да срещна нещо различно. Важна е и практическата насока, може би ще намеря хора, с които да си сътрудничим относно важни за нас и другите хора проекти и извън страниците на Форума. Бих желал да е по-силно застъпен експерименталният подход, например като стане дума за конкретен метод или различно отношение (към Действителността като цяло, към нас самите, помежду ни, към природата...), повече хора да споделят за своите опитности, а ако не са опитвали такива подходи, да ги опитат - и тогава да споделят вече по-целенасочено. Повишената съзнателност, която предполага Форума, би позволила този прагматичен механизъм да се задвижи и за най-основни, и за съвсем конкретни неща. Например, нека не е само теория, казвайки, че когато се отдаваме безусловно на Съществуванието, то ни отвръща с Любов. Всеки желаещ да опита, и то възможно по-истински, и да каже при него как се е получило. Или ако някой дава точна рецепта при заболяване, за отглеждането на растения или каквото и да е, нека работещите в тая област да преценят това - както спрямо досегашния си опит, така и ако намерят за нужно, да направят нови експерименти или наблюдения в споменатата насока. И после пак да споделят резултатите. В този подход до голяма степен виждам ползотворността на Форума. Степента на неговото реализиране ще определи и честотата на посещението ми в него. Иначе нека всеки си влиза за каквото си иска - спазвайки основните принципи на Форума - развлечение, интелектуална и емоционална разгрявка без делово последействие, себедоказване в теоретични области или словесно жонглиране с цел оборване на отсрещни твърдения... Но съм убеден, че който застане искрено зад своите мотиви в тази тема, ще се подсеща малко по-често за тях и когато е в другите теми. А може би това ще е полезно и за по-адекватното му разбиране от страна на другите участници във Форума?
  23. Like
    Добромир got a reaction from Преслава Петрова in Опит с мисловно влияние върху ориз   
    Във филма "Великата тайна на водата" се описва един опит с мисловно повлияване на 3 еднакви порции ориз, заляти с вода. По настояване на дъщеря ми отпреди 10-ина дни провеждаме този експеримент и вече има явни резултати! Там, където изпращаме любов, оризът си стои бял и няма никакво гниене, а в другите порции има зловонни мехури и даже почерняване, незнайно откъде! Опитайте, много е интересно!
  24. Like
    Добромир got a reaction from Cveta5 in Може ли туй, което не може   
    Да, но не е възможно да се опише това преживяване, така че да се разбере. Дали това преживяване е достатъчно доказателство изобщо, няма да коментирам, защото навлизаме в неразгадаема територия. Но е вярно, че дори и не светци, но и творци, а и "обикновени" хора при определени условия получават точно такава интуиция, върху тях се излива такава благодат, че в този момент и в голяма степен и след това, започват да вярват, че Съществуванието е приятелски настроено и към тях, и към всички неща... Според моя опит обаче, ефектът на това споделяне върху хората, които нямат такива преживявания, не е особено благоприятен. Нещо повече, самият аз май не извличах полза от четене и слушане за такива възприятия. По-скоро, методът ми беше в едни особени моменти отказът да вярвам на каквито и да било твърдения. Отворих се за Съществуванието, ясно давайки си сметка, че не знам нищо със сигурност за Него и че въпреки това съзнателно приемам да последва за мен всичко - озарение или безпросветност, рай или ад, вечност или вечно анихилиране... И тогава избухна Осъзнаването... Давам си сметка, че това преживяване НЕ Е рядко срещано, но толкова много хора не го споделят или го тълкуват по различаващи се начини! И другото - че то е много далече от Просветлението, доколкото променя само отчасти човека. Важно е човек да не се главозамая от тези моменти, защото те обикновено предшестват периоди на много интензивни изпитания, изходът от които съвсем не е безпроблемен, нито е предварително гарниран с рози по тротоарите...
  25. Like
    Добромир got a reaction from Надеждна in За парите   
    По това и по някои от предните мнения. Всички знаем какво могат да дадат парите, за някои от нещата дори все още ги надценяваме. Културата ни постоянно внушава, че например богатите са задължително по-здрави, намират си по-добри партньори, по-правилно са информирани и т.н., защото "за тия неща пари трябват". Да, ама парите не носят със себе си мъдростта за тяхната правилна употреба, така че познавам ред богаташи, които вместо да си помогнат си пречат в споменатите и много други направления. Без пари засега не можем, но с умерено количество от тях могат да се направят чрез мъдрост повече благини за себе си и ближните, отколкото с много, ама в джоба на мутра или мутреса... А иначе навсякъде в духовните общества има и некомерсиални хора, но те рядко имат влияние върху основните прояви на съответната организация, за съжаление... За печеленето на парите: не считам, че подобно мненията на Ню ейдж преобладаващите автори ще проявим съвременна духовност като медитираме върху материалните печалби с цел тяхното умножаване. Достатъчно "медитират" върху тях пароманите. Ние трябва по възможност да си изберем нещо, което едновременно ни удовлетворява и води до умерени приходи, тъй като именно те могат да задоволят физическите ни потребности, без да се налага да правим компромиси със съвестта си. Свръхголемите приходи почти винаги са резултат от антидуховен начин на живот... е, ако сме получили огромно наследство, остава мъдростта какво да правим с него, а тя съвсем не е подразбираща се! "Дай ми пари, а не акъл" - това е възможно най-деградиращата максима, за съжаление твърде популярна у нас...
×